[3e wet van Newton] Door een muur slaan.

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

[3e wet van Newton] Door een muur slaan.

Als je op een muur slaat, dan zal die muur even hard terug slaan. Dat is een gevolg van de 3e wet van Newton, en daardoor gaan we pijn hebben als we dit daadwerkelijk uitvoren.

Maar als ik nu zo hard sla, dat ik door de muur sla dan kan de muur geen reactiekracht geven. En zou je dus geen pijn voelen.

Als we dit nu gaan uitvoeren, wat zou dan het resultaat zijn? Zou ik werkelijk los door de muur heen slaan en geen pijn ervaren als we even de scherpte van de gebroken stenen, en de pijn/wondes die dit kan veroorzaken buiten beschouwing laten.

Ik lig in discussie met iemand hierover, vandaar de vraag :roll: .

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [3e wet van Newton] Door een muur slaan.

Wat denk je zelf intuïtief? Volgens mij ga je pijn hebben :roll:

Maar goed, "pijn" is relatief, je gaat in ieder geval een zekere weerstand voelen, ook al ga je door de muur heen, namelijk net zo veel als nodig om de muur te breken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [3e wet van Newton] Door een muur slaan.

Dat is ook mijn standpunt. Onze leraar zei dit verhaaltje in de klas, en volgens mij bedoelde hij gewoon dat je puur fysisch gezien geen pijn zou moeten hebben. Mijn vriend interpreteerde het iets té letterlijk, en hij geloofd echt dat je zonder nog maar een beetje pijn te hebben dwars door een muur kan slaan.

Ik heb hem het al proberen duidelijk te maken dat je natuurlijk weerstand zal ondervinden en dat dit verhaaltje afhangt van de interpretatie, maar hij geloofd een licenciaat natuurlijk liever dan mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [3e wet van Newton] Door een muur slaan.

Stoere jongens zullen het niet als 'pijn' ervaren, maar doe de test dan met een (vastgehouden, opgespannen) blad papier. Er 'zachtjes' tegenslaan zal het niet kapot maken, je voelt wel de reactiekracht. Sla er voldoende hard tegen en het blad scheurt kapot, maar voel je 'niets'? Je moet ook weten dat je in de praktijk met wrijving e.d. zal zitten, dat voel je.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [3e wet van Newton] Door een muur slaan.

Waarom doet het geen pijn bij die chinezen?
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [3e wet van Newton] Door een muur slaan.

Opnieuw, "pijn" is relatief. Volgens mij voelen ze wel iets, al kan je dat minimaliseren door het zo snel mogelijk te doen en je mentaal op een bepaalde manier te concentreren, dat is wellicht ook wat ze doen.

Om in theorie 'niets' te voelen ga je er ook van uit dat het ogenblikkelijk kan gebeuren, dat is in praktijk ook niet zo.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [3e wet van Newton] Door een muur slaan.

Maar als ik nu zo hard sla, dat ik door de muur sla dan kan de muur geen reactiekracht geven. En zou je dus geen pijn voelen.


Hier zit de kneep: Eenmaal door de muur heen is de reactiekracht verdwenen en voel je geen pijn meer. Dat er voor die tijd wel een reactiekracht en dus pijn is kun je beredeneren door je af te vragen wat het eerst zal breken: je botten of de muur.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [3e wet van Newton] Door een muur slaan.

Zelfs zonder dat er iets breekt (van je botten, welteverstaan), voel je die kracht op dat moment wel natuurlijk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [3e wet van Newton] Door een muur slaan.

Dat veronderstellen we juist, dat je botten, spieren, ... de kracht kunnen geven en dat je dwars door de muur slaat. Er gaat altijd een bepaalde tijd zijn dat je door de muur aan het gaan bent, zoals TD zei, het gebeurt niet ogenblikkelijk, en in die tijd kan de muur een reactiekracht geven.

Maar hoe leg ik dat aan mij koppige vriend uit, die fysisch zo goed als niet onderlegd is en dat wat hij weet (de 3e wet) iets te klakkeloos aanneemt.

PS: sorry voor de 2 dt fouten in mijn 2e post :roll: .

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [3e wet van Newton] Door een muur slaan.

Wel, je zou kunnen stellen dat *als* het (in theorie) ogenbikkelijk gebeurt, dat je niets voelt omdat er geen tijd is waarin de reactie van muur plaatsvindt. In de praktijk kan dat niet, vandaar dat ik het nogal onzinnig vind om dan te spreken over "geen pijn" (het woord "pijn" alleen al is wat ongelukkig gekozen).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [3e wet van Newton] Door een muur slaan.

Als je een vuist door een muur heen kan slaan, kan je ook een weegschaaltje door een muur heen slaan. Plak een weegschaaltje op een muur. Maak een snelle film van het weegschaaltje terwijl je het door de muur heenslaat. Speel de film vertraagd af. Het weegschaaltje zal vér uitslaan totdat het door de muur heen is, bewijs dat er een forse reactiekracht bestaat tijdens de penetratie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: [3e wet van Newton] Door een muur slaan.

maar je kan zo concentreren dat je die pijn niet voelt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [3e wet van Newton] Door een muur slaan.

bewijs dat er een forse reactiekracht bestaat tijdens de penetratie.
Die uitdrukking is niet "puber-proof", dadelijk krijgen we nog gegniffel :roll:

@ Bert: je zal dat wellicht kunnen minimaliseren, maar ik denk dat je wel iets "voelt", of dat nu pijn is of niet, dat is subjectief.

Berichten: 2.589

Re: [3e wet van Newton] Door een muur slaan.

maar het blijft er aan liggen hoe je pijn deffineert als je aanneemt dat het louter om een chemische reactie gaat in je hersennen dan kan ik goed geloven dat je na jaren oefenen echt niet veel meer of bij na niets voelt.

Als je pijn relateert met weefsel beschadeging dan zal je altijd wel wat pijn hebben. als zie ik dit moeilijk op die manier te beschrijven.

Ik zie het zo een geoefende dief kan ook mijn portefieule pikken zonder dat ik het merk.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [3e wet van Newton] Door een muur slaan.

Vandaar dat ik al opmerkte: "pijn" is slecht gekozen, omdat het voor iedereen anders kan zijn.

Maar ik denk ook niet dat de vraag expliciet over "pijn" ging (of bedoeld was).

Reageer