Een vraag betreffende bliksem en computers

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Een vraag betreffende bliksem en computers

Hallo beste mensen,

Ik zit al een paar maanden met een vraag, het is eens tijd dat ik deze aan de pro's stel.

De electriciteitskabels die naar mijn computer toe leiden zijn bovengronds, dit betekend dat als tijdens mijn bezigheden op de computer de bliksem inslaat, ik behoorlijk het haasje ben.

Nu is mijn vraag: Geldt dit ook als ik een wireless keyboard en muis heb? Via de infra-rood sensor zou onmogelijk iets overgebracht kunnen worden, maar hoe zit het met de spanning van de inslag?

Bij voorbaat dank,

-Roderick

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Een vraag betreffende bliksem en computers

Volgens mij ga je er nooit iets van voelen, want je voeding zal al doorgebrandt zijn voordat die stroomstoot je keyboard bereikt. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Een vraag betreffende bliksem en computers

Volgens mij ga je er nooit iets van voelen, want je voeding zal al doorgebrandt zijn voordat die stroomstoot je keyboard bereikt. :roll:


en al helemaal als je een wireless keyboard heb, want ik er nog nooit van gehoord dat stroom via if kan gaan lopen :P
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Een vraag betreffende bliksem en computers

Voor dat soort dingen kun je toch spanningsbeveiligers kopen??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 375

Re: Een vraag betreffende bliksem en computers

Voor dat soort dingen kun je toch spanningsbeveiligers kopen??
werken die ook bij de inslag van een bliksem, ik weet dat zee piekspanningen in het net kunnen opvangen, maar een blikseminslag is nog net een ander kaliber :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Een vraag betreffende bliksem en computers

Jan van de Velde schreef:Voor dat soort dingen kun je toch spanningsbeveiligers kopen??
werken die ook bij de inslag van een bliksem, ik weet dat zee piekspanningen in het net kunnen opvangen, maar een blikseminslag is nog net een ander kaliber :roll:
Theoretisch zijn er ook bliksem veilige spanningsbeveiligers, maar bliksem smelt wel sneller een smeltzekering door, dus misschien gaat het juist makkelijker.

Maar om weer terug te komen op de vraag van de TS.

Als het goed is kan het nooit bij je toetsenbord komen, omdat je voeding doorfikt, en waarschijnlijk ook je moederbord als het voorbij je voeding komt. Maar als je echt zeker wilt zijn, kan je altijd een draadloos toetsenbord kopen. Het is zeker onmogelijk dat het via de computer dan daar komt. (behalve misschien als je een metalen bureau hebt.)

(Verder is het onderwerp verplaatst omdat je weinig theoretische kennis van klassieke natuurkunde nodig hebt om hierop een antwoord te geven, of het gaat te diep)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Een vraag betreffende bliksem en computers

Maar dan is het wel einde computer. En data..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Een vraag betreffende bliksem en computers

Tja beter dan einde TS. Voor die andere problemen is er respectievelijk verzekering en (off-site) backup.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 582

Re: Een vraag betreffende bliksem en computers

Volgens mij ga je er nooit iets van voelen, want je voeding zal al doorgebrandt zijn voordat die stroomstoot je keyboard bereikt. :roll:
Bliksem kan je pc ruineren als die galvanisch is verbonden met het net. Dat is in ieder geval bij een collega van mij gebeurd.

Draadloos is dan de oplossing.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Een vraag betreffende bliksem en computers

wombat schreef:Bliksem kan je pc ruineren als die galvanisch is verbonden met het net.  

Draadloos is dan de oplossing.
Een draadloze netvoeding? Je bedoelt ongetwijfeld iets anders, maar zo snap ik het niet.

Het risico van een PC bij blikseminslag zit hem in het feit dat die meestal meerdere verbindingen met de buitenwereld heeft, nl. de voedingskabel en de netwerkkabel. Die vormen samen een lus waarin een inductiestroom wil gaan lopen als ergens in de buurt de bliksem inslaat. Maar die lus is incompleet, in de voedingsmodule en ook in de netwerkingang zitten galvanische scheidingen. De spanningsopbouw over die scheidingen kan echter oplopen tot boven de isolatiewaarde en dan slaat die scheiding door. En dan is je PC het haasje.

Hetzelfde geldt voor een TV toestel. Netsnoer en antennekabel vormen een inductielus. Bij bliksem in de nabijheid bouwt zich over de netvoeding of over de antenneingang een spanning op die kan doorslaan. Einde TV.

De oplossing: bij onweer het apparaat uit zetten en alle stekkers er uit trekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Een vraag betreffende bliksem en computers

Bij mij slaat de aardlek om als de onweer te dicht bij is. Dan hebben we ook nog de stop. En verder is de voeding (ac-dc omvormer) een beveiliging doordat de diodes daar doorbranden.

Ik zeg niet dat er niets gebeurt als de bliksem inslaat, alleen dat er al veel passieve beveiliging in zit. Ik heb de laatste tijd niet veel meer gehoort van blikseminslagen die computers het haasje laten zijn. Ze zijn niet aangesloten aan een persoonlijke antenne zoals vroeger de teevee was, maar komen door de coax naar binnen vanuit een 'centraal' punt, dat centraal punt zullen ze toch wel beveiligd hebben hoop ik. Ik kan me al helemaal niet meer herinneren wanneer het electriciteits net geraakt werd door een bliksem.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Een vraag betreffende bliksem en computers

...., maar komen door de coax naar binnen vanuit een 'centraal' punt, dat centraal punt zullen ze toch wel beveiligd hebben hoop ik. Ik kan me al helemaal niet meer herinneren wanneer het electriciteits net geraakt werd door een bliksem.
De beveiliging in een "centraal punt" zegt me niet zo veel. Het gaat om de werking van de inductielus, en die kun je niet met beveiligingen omzeilen. Het simpelste wat je kunt doen is de lus verkleinen door netvoeding en signaalkabel langs dezelfde route te laten lopen.

En als je bij een elektriciteitsbedrijf werkt dan hoor je wel wat vaker van blikseminslag in het net. Alleen al in Zeeland gebeurt dat enkele keren per jaar.

Je moet overigens onderscheid maken tussen directe inslag en indirecte inslag.

Directe inslag is als de bliksemstroom rechtstreeks door je bekabeling loopt. Daar is niet tegen te beveiligen. Indirect is inductiestroom in je bekabeling door een inslag in de buurt.

Reageer