Goldbach zn vermoeden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4.546

Goldbach zn vermoeden

door dat topic over de levensvragen vraag ik me af: wat houd dat vermoeden van Goldbach nou precies in (in een beetje gewoon NL :roll: ben zeer slecht in wiskunde :P ) en wat zou het voor de wereld beteken als dat zou kloppen of juist niet?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Goldbach zn vermoeden

Bestaan alle even getallen boeven de 2 uit de som van 2 priemgetallen?

4 = 1 + 3 (of telt alleen 2 + 2?)

6 = 3 + 3

8 = 3 + 5

10 = 5 + 5

12 = 7 + 5

etc etc

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Goldbach zn vermoeden

30 = 15 + 15

50 = 49 + 1

Dat vermoeden gaat dus niet op. Of wordt er met dat vermoeden wat anders bedoeld? Misschien dat elk even getal boven de 2 geschreven kan worden als de som van 2 priemgetallen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Goldbach zn vermoeden

Misschien dat elk even getal boven de 2 geschreven kan worden als de som van 2 priemgetallen?
Uiteraard...

Berichten: 7.068

Re: Goldbach zn vermoeden

Grapjas. :roll:

Het vermoeden van Goldbach: Elk even getal groter dan 2 kan geschreven worden als de som van twee priemgetallen (een priemgetal mag hierbij twee keer gebruikt worden).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Goldbach zn vermoeden

zpidermen schreef:30 = 15 + 15

50 = 49 + 1

Dat vermoeden gaat dus niet op. Of wordt er met dat vermoeden wat anders bedoeld? Misschien dat elk even getal boven de 2 geschreven kan worden als de som van 2 priemgetallen?
Dat laatste ja.

30 = 17+13

50 = 31+19
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 150

Re: Goldbach zn vermoeden

Of 30=19+11

Er zijn soms dus zelfs meerdere mogelijkheden.

Berichten: 4.546

Re: Goldbach zn vermoeden

ja dat snap ik nog wel :roll: alleen wat zou dat vermoeden beteken? wat maakt het uit?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Goldbach zn vermoeden

Het is gewoon een vermoeden met weinig wiskundige betekenis.

Het bewijzen hiervan is moeilijker dan het lijkt en tot op heden nog niet gelukt.

Wel hebben ze alle getallen tot de 10E17 berekend en klopt het.

Berichten: 4.546

Re: Goldbach zn vermoeden

m.a.w het zou niet veel uitmaken of het wel of niet zou kloppen? nja ik vroeg het me af omdat iemand dat als 1 van zijn levensvragen had, dus ik dacht, dan moet het wel van belang zijn, kennelijk niet dus.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Goldbach zn vermoeden

m.a.w het zou niet veel uitmaken of het wel of niet zou kloppen? nja ik vroeg het me af omdat iemand dat als 1 van zijn levensvragen had, dus ik dacht, dan moet het wel van belang zijn, kennelijk niet dus.
Maar dat het weinig tot niets uitmaakt, geldt eigenlijk voor heel veel van die grote levensvragen, vandaar dat ik expres dit noemde...

Zie ook antwoord hier.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Goldbach zn vermoeden

m.a.w het zou niet veel uitmaken of het wel of niet zou kloppen?
Voor de wiskunde wel, in het bijzonder de getaltheorie.

Berichten: 4.546

Re: Goldbach zn vermoeden

ja maar zou dat iets beteken voor de wereld? dat we opeens een belangrijk fenomeen beter begrijpen? iets in de computer technologie? IA technologie of wat dan ook? alleen wat voor de getaltheorie dus, ok.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Goldbach zn vermoeden

In eerste instantie ja, maar zoals ik al verteld heb zijn er andere wiskundige takken die nog veel abstracter zijn, die vroeger ook geen concrete toepassingen leken te hebben en nu toegepast worden in moderne fysische theorieën. Het kan best zijn dat dit gevolgen heeft voor het begrip van de distributie van de priemgetallen en zo ook naar codering toe, waar priemgetallen veelvuldig gebruikt worden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Goldbach zn vermoeden

ja maar zou dat iets beteken voor de wereld? dat we opeens een belangrijk fenomeen beter begrijpen?
Wiskunde IS een belangrijk fenomeen! 8)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer