Terugrekenschema's

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Terugrekenschema's

Hallo,

Sinds vandaag ben ik nu ook lid van dit forum.

Ik ben überslecht in Wiskunde (daarom vraag ik het ook hier), waarbij deze vraag ook waarschijnlijk makkelijk te beantwoorden valt.

Ik ben een ICT Student (niveau 4 BOL (MAVO)) aan het ROC (niet dat het er zoveel tot doet), en ik moet voor wiskunde dingen kennen over terugrekenschema's.

Terugrekenschema's is voor diegene die het niet weten, een formule die je moet ontleden.

Nou bij mij gaat een deel van het ontleden, hoogstwaarschijnlijk fout.

Mijn probleem is, dat ik niet weet hoe het met de teller en noemer zit.

Laat ik dit verduidelijken met een voorbeeld:

Afbeelding

(http://img121.imageshack.us/img121/6260 ... eld9sd.jpg)

gelieve antwoord voor 14 juni anders heb ik er niks meer aan.

Ik ben er inderdaad een beetje laat mee, maar beter laat dan nooit.

Is dit schema goed (kijk vooral het laatste gedeelte (met de Yx symbool), en hoe kan je het beste het terugrekenen?

Groeten

Thomas

Edit mod Wouter_Masselink: heel leuk dat je nieuw bent op het forum, let er wel op dat grote lettertypes hier niet worden gewaardeerd, tevens wordt het typen van hele zinnen in hoofdletters gezien als schreeuwen en over het algemeen als slechte nettiquette.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Terugrekenschema's

Het is klein en onduidelijk.

Misschien kan je de opgave gewoon even typen?

Gebruik haakjes om de breuk duidelijk te maken.

Berichten: 2

Re: Terugrekenschema's

Ok, ik zal het proberen:

Je moet als het ware een formule ontleden, net als je een zin kan ontleden bij Nederlands.

Alleen is dit met wiskundige formules.

Ik kan het niet echt uittypen, maar is er niet ergens een internet site over dit soort dingen?

Daar kan ik ook al mee geholpen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Terugrekenschema's

Hier kan ik niet veel mee, kan je de opgave niet intypen?

Ik herken vaag iets dat lijkt op
\(y = \frac{{20}}{{2x + 9}}\)
maar ik ben niet zeker.

Je zou dat kunnen doorgeven als: y = 20/(2x+9), maar dan vervangen door de echte opgave als ik het mis heb.

Berichten: 96

Re: Terugrekenschema's

TD!, ik denk ook dat dat er staat. Laat ik ook eens een poging wagen. :roll:

Allereerst, er staat volgens mij 'isoleer x' en er staat een uidrukking in y en x. Thomas, wij denken dat er staat: y = 20/(2*x+9). Daarna staat er ongeveer zoiets:

x --> ()*2 ==> 2*x --> ()+9 ==> 2*x+9 --> ()/20 ==> (2*x+9)/20 --> 1/() ==> 20/(2*x+9) = y

In woorden: doe eerst x maal 2, doe er dan 9 bij, deel dan door 20, en keer vervolgens het resultaat om. Je hebt dan de bijbehorende y berekend. Je laat blijkbaar stapsgewijs zien hoe je van x naar y komt (dus hoe je het ongeveer op je rekenmachine zou intypen).

Thomas, bedoel je dat je nu x moet uitdrukken in y? Als dan een y gegeven is, dat je dan laat zien hoe je aan de x komt? Nou, in dat geval bedoel je misschien dit:

y = 20/(2*x+9) --> 1/() ==> (2*x+9)/20 --> ()*20 ==> 2*x+9 --> ()-9 ==> 2*x --> ()/2 ==> x

In woorden: neem eerst het omgekeerde, doe dan maal 20, trek er dan 9 van af en deel tenslotte door 2. Je hebt nu een schema hoe je bij een gegeven y de bijbehorende x kan berekenen.

De moeilijkheid was dan wellicht dat je niet wist hoe je de x van de teller naar de noemer krijgt? Wel, dit doe je door 'omkering', dat is bij mij het stukje '1/()' (er is ook een knopje op je rekenmachine die dat kan, namelijk het knopje: '1/x').

Neem het me overigens niet kwalijk als dit totaal niet is wat je bedoelt. Immers, wij zijn geen helderzienden, het was.. mwoh.. een beetje vaag he. :wink: Succes morgen bij je toets.

Reageer