Nederlands elftal en kleurenpsychologie

Moderator: Rhiannon

Berichten: 283

Nederlands elftal en kleurenpsychologie

:roll: Kleurenpsychologie :

Het is aangetoond (statistisch bij boksen geloof ik) dat sporters in rood shirt meer kans hebben te winnen tegen iemand in blauw shirt dan andersom. Had met Testosteron te maken of zoiets.

Ook heb ik een keer gelezen dat een groot opervlak in één kleur existentiele angst kan geven.

Vandaar de volgende stelling.

Het nederlands elftal heeft minder kans kampioen te worden al was het alleen al doordat door de overweldigende hoeveelheid oranje (kleur) op de tribune de faalangst (bij elke sporter altijd aanwezig) op kritieke momenten versterkt wordt. De "zee van Oranje" roept als het ware een existentiele angst op op het moment dat spelers psychologisch steun zoeken bij publiek. Combinaties van primaire kleuren met wit of zwart zijn dan beter reden waarom meeste clubs en landenteams intuitief ook altijd voor primaire kleuren gekozen hebben. Wie het nederlands elftal dus wil steunen moet naar de wedstrijden gaan in zwarte of witte kleding of iets blauws aantrekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Nederlands elftal en kleurenpsychologie

Allereerst, mooie theorie.

Maar lijkt me op te gaan als bv. heel veel factoren constant worden gehouden.

En in voetbal is dat onmogelijk. Toeval speelt namelijk een rol, maar vooral de kwaliteiten van de spelers.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Nederlands elftal en kleurenpsychologie

wat bedoel je met 'existentiele angst'?

NB verder wel een grappige theorie die helaas praktisch niet zo makkelijk toetsbaar zal zijn. bovendien: als we in de finale nl-dld als hollanders in zwart/wit gekleed gaan zitten, denk ik dat je de duitsers meer voordeel geeft dan de nederlanders....
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 283

Re: Nederlands elftal en kleurenpsychologie

Met existentiele angst bedoel ik existentiele angst, een unheimisch gevoel zoals je licht kunt ervaren bij het kijken naar een schilderij van Barnet Newman, je verzuipt er in als het ware. We zeggen dan ook "het doet pijn aan de ogen". De gewone psychologische druk die van publiek uitgaat (en die ook stimulerend/inspirerend kan werken) word in combinatie met dit kleurpsychologische effect eerder tot faalangst (ook een existentiele angst) (zoiets :roll: )

Berichten: 547

Re: Nederlands elftal en kleurenpsychologie

Het nederlands elftal heeft minder kans kampioen te worden al was het alleen al doordat door de overweldigende hoeveelheid oranje (kleur) op de tribune de faalangst (bij elke sporter altijd aanwezig) op kritieke momenten versterkt wordt. De "zee van Oranje" roept als het ware een existentiele angst op op het moment dat spelers psychologisch steun zoeken bij publiek. Combinaties van primaire kleuren met wit of zwart zijn dan beter reden waarom meeste clubs en landenteams intuitief ook altijd voor primaire kleuren gekozen hebben. Wie het nederlands elftal dus wil steunen moet naar de wedstrijden gaan in zwarte of witte kleding of iets blauws aantrekken.


Los van kleuren als dat zo zou zijn, heeft iedere club te maken met psychologische druk; als niets van je verwacht wordt presteer je beter. Prestatie is ook afhankelijk in hoeverre spelers daar mee om kunnen gaan en daarin gecoached worden. Marco van Basten komt me in ieder geval wel cool over. Dus er is hoop. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nederlands elftal en kleurenpsychologie

Deze theorie is statistisch aangetoond. Ik meende in het engelse voetbal.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 39

Re: Nederlands elftal en kleurenpsychologie

Nee. Nederlanders zijn van nature gevoelsarme, cultuurloze mensen zonder al teveel gevoel voor de eigen natie. De voetbal-eigenarrogantie daarbij maakt dat de Nederlandse voetballers van nature verliezers zijn. In een land als Italië, Brazilië, Argentinië of zelfs Duitsland is het landsbelang veel sterker dan in Nederland.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Nederlands elftal en kleurenpsychologie

Nee. Nederlanders zijn van nature gevoelsarme, cultuurloze mensen zonder al teveel gevoel voor de eigen natie. De voetbal-eigenarrogantie daarbij maakt dat de Nederlandse voetballers van nature verliezers zijn. In een land als Italië, Brazilië, Argentinië of zelfs Duitsland is het landsbelang veel sterker dan in Nederland.


Precies de juiste snaar geraakt, AIL. In die betreffende landen wordt het voetballen aangeleerd op een manier, waarbij al de beredenerende tactieken van de trainingen véél meer doordrongen zijn tot de spelers. Wanneer ze dan daadwerkelijk in een wedstrijd hun aangeleerde vaardigheden in praktijk moeten brengen, doen ze dat op een meer intuïtieve manier, oftewel zonder er bij na te denken, maar wel naar een bepaald automatisme. Dat automatisme is er doordat al het beredenerende dus doordrongen is tot het begrip. In het geval van dit 'teamspel' moet het dan uiteraard ook doordrongen zijn dat als één team gespeeld moet worden, en dus niet als een 'samenspel van afzonderlijke ego-tjes'. En ja, voetballers zijn inderdaad nogal 'egotrippers', en dat is inderdaad wat er aan het Nederlandse 'team' schort. Met name Argentinië en Brazilië hebben die 'doordrongenheid' wél...

Berichten: 39

Re: Nederlands elftal en kleurenpsychologie

Wat ik vooral bedoelde te zeggen was dat voetballers van nature vaak wat arrogante, egocentrische jongens zijn. Wanneer het landsbelang groot is, kan dat juist uitnodigen tot geweldig spel en grote inzet, maar wanneer dat niet al te groot is nodigt het denk ik juist uit tot luiheid.

Berichten: 107

Re: Nederlands elftal en kleurenpsychologie

Dat is nou juist wat Marco van Basten zo goed gedaan heeft - een nieuw, jong elftal neerzetten zonder al teveel sterallures erin. Hierdoor zijn dus mensen in de plaats gekomen voor Davids, Kluivert, Stam en dergelijke... Alhoewel ik zelf ook vind dat van Nistelrooy er ook uit mag, want meer dan scoren doet die niet echt.
This old world still looks the same.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Nederlands elftal en kleurenpsychologie

De tegenstander van het Nederlands elftal zal dan toch juist faalangst krijgen. Immers, zij zien steeds het oranje.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Nederlands elftal en kleurenpsychologie

Nee. Nederlanders zijn van nature gevoelsarme, cultuurloze mensen zonder al teveel gevoel voor de eigen natie.
Hmm, ik ben toch echt een Nederlander, en hier herken ik mezelf helemaal niet in. Iets minder generaliseren svp... Schrijf liever 'ik vind Nederlanders...' dan 'Nederlanders zijn...'

Eelco

Berichten: 283

Re: Nederlands elftal en kleurenpsychologie

De tegenstander van het Nederlands elftal zal dan toch juist faalangst krijgen. Immers, zij zien steeds het oranje.


Nee, ik denk het niet, de tegenstander let niet op het Nederlandse publiek maar zal het publiek van de tegenstander juist proberen te negeren. Dit geldt wel voor de shirts van de tegenstander maar daar geldt niet het effect van een groot, overweldigend vlak (abstract gezien en echt gedetailleerd ziet een sporter het publiek niet) in één kleur. [/quote]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Nederlands elftal en kleurenpsychologie

Deze theorie is statistisch aangetoond. Ik meende in het engelse voetbal.


Dan vraag ik me af hoe dit getest is. Zeker iets in de trant van: Arsenal, Manchester en Liverpool spelen alledrie in het rood en zijn het vaakst kampioen geworden, ergo je kunt beter in het rood spelen. Lijkt me niet een geheel terecht conclusie.

Berichten: 283

Re: Nederlands elftal en kleurenpsychologie

Het is getest bij boksen daarbij wordt door loting beslist welke bokser in het rood en welke in het blauw speelt. De onderzoekers hoefden dus alleen de bestaande statistiek er op na te kijken.

Reageer