Warmste punt van de dag...

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 15

Warmste punt van de dag...

Hallo, ik vroeg mij af.. wanneer is op Aarde in Nederland precies het warmste punt van de dag? Volgens mijn vrienden wanneer de zon op zijn top staat voordat hij weer langzaam ondergaat. Dat zou dan rond zo een 2 uur zijn in deze zomerdagen. Echter, is het volgens mijn vader zo dat het warmste punt van de dag rond 5 a 6 uur s'middags geschied. De zon heeft dan namelijk de hele tijd alles verwarmt voor die langere tijd..

Ik kom er in ieder geval niet uit.. Mijn vraag luidt dus: Wanneer is (in deze zomerperiode, in Nederland) het warmste punt van de dag? :roll:

Berichten: 150

Re: Warmste punt van de dag...

Dit lijkt me een prachtige vraag om zelf te beantwoorden. Pak een thermometer en hang hem in de schaduw!. Zelf vermoed ik dat het na twee uur is, wel is het zo dat de directe straling (zonnebrand!) maximaal is als de zon op zijn hoogst staat.

Berichten: 31

Re: Warmste punt van de dag...

aan het eind van het toppunt(11-15) dus rond 3 uur is het het heetst

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Warmste punt van de dag...

Een vast uur zou ik er niet op willen plakken, want dat hangt van vele omstandigheden af. Tijdens Nederlandse zomertijd staat de zon om ca. half twee op zijn hoogst. Op een onbewolkte windstille zomerdag zou ik het warmste moment (luchttemperatuur) veel later plakken dan 2 uur, een uur of vier-vijf zelfs. De zon staat nog enkele uren na de middag zeer hoog, gewasverdamping (en daarmee koeling) mindert omdat het makkelijk beschikbare bovemvocht al is opgenomen, alles is al maximaal opgewarmd en buffert geen extra warmte meer weg.

En als je zoals Tobo suggereert zelf eens gaat meten, zorg dan wel voor voldoende meetreeksen voordat je conclusies gaat trekken. Er is geen dag echt hetzelfde.

13 juni jongstleden te Kortenhoef:

van :

http://www.dearend.nl/WeatherLink/meest_recent.htm

Afbeelding

EDIT>>>>>>>>>>>

1: en concludeer dus ook niet dat het elke dag om half vijf het warmst is....

2: hoort dit niet meer onder "alledaagse" ?? meteorologie?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Warmste punt van de dag...

Ik heb dit ergens opgevangen, weet niet dat dit een juiste stelling is maar wil ze toch wel met jullie delen.

Het lijkt op een bepaald ogenblik dat de zon op haar hoogste punt staat, echter moet u weten dat de zon haar hoogste punt al voorbij is. Dit heeft te maken met het breken van het licht, de zonnenstralen moeten van een ijle ruimte (de ruimte) naar een vollere ruimte (atmosfeer) hierdoor breken deze stralen af en worden deze verticaler.

Als we deze stralen dus bekijken staat de zon hoger dan dat die eigenlijk op dat eigenste moment staat.

Misschien kan iemand dit beamen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Warmste punt van de dag...

Als we deze stralen dus bekijken staat de zon hoger dan dat die eigenlijk op dat eigenste moment staat.
klopt, maar als ze op haar hoogst lijkt te staan staat ze dus ook werkelijk op haar hoogst.......(al is dat hoog iets lager dan het lijkt)

dit klopt dus niet:
Het lijkt op een bepaald ogenblik dat de zon op haar hoogste punt staat, echter moet u weten dat de zon haar hoogste punt al voorbij is.
Denk maar eens rustig na over het verschil tussen je twee stellingen (want het zijn er twee), en waarom de ene wel klopt en de andere niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Warmste punt van de dag...

Zo ik ga maar eens mijn eerste berichtje plaatsen,

"Hallo, ik vroeg mij af.. wanneer is op Aarde in Nederland precies het warmste punt van de dag? Volgens mijn vrienden wanneer de zon op zijn top staat voordat hij weer langzaam ondergaat. Dat zou dan rond zo een 2 uur zijn in deze zomerdagen. Echter, is het volgens mijn vader zo dat het warmste punt van de dag rond 5 a 6 uur s'middags geschied. De zon heeft dan namelijk de hele tijd alles verwarmt voor die langere tijd..

Ik kom er in ieder geval niet uit.. Mijn vraag luidt dus: Wanneer is (in deze zomerperiode, in Nederland) het warmste punt van de dag?
"

Bron:weerkunde geschreven door Kees Floor H8 Dagelijkse gang

Ik probeer het principe uit te leggen, wil je meer weten? Koop het boek.

Wanneer de zon 6h opkomt en 18h ondergaat is de maximum inkomende straling van de zon om 12h.

Er komt echter ook van de aarde straling(warmte) weg richting de ruimte. Deze uitstraling varieerd op een dag, niet eens zoveel wanneer je naar de absolute temperatuur in kelvin kijkt. Maar de uitstraling wordt groter naarmate de temperatuur hoger is, ook de wolken/luchtsamenstelling enz hebben invloed.

De hoogste temp wordt bereikt wanneer de uitstraling en inkomende straling gelijk zijn / elkaar voor de tweede keer kruisen. In de praktijk zou dat om 15-17h gaan. Daarna is de uitstraling groter en daalt de temp dus. De eerste keer wanneer beide grootheden elkaar kruisen wordt de laagste temp bereikt.

Extra factoren als windverandering en andere samenhangende weersveranderingen zijn buiten beschouwing gelaten buiten, bij de gebruikte voorbeeldtijden

Ik hoop dat dit een bevredigend antwoord is.

Een tijd lang max temp meten met tijdsaanduiding is natuurlijk makkelijk om achter de tijden te komen.

Berichten: 6

Re: Warmste punt van de dag...

De koelste tijd van de dag is rond 6 uur in de ochtend en de warmste tijd van de dag licht tussen 12:00 en 14:45 [In de zomer]

Wat Erik5 zegt dat klopt niet helemaal want ongeveer na 3 uur heeft de zon zijn hoogste punt wel bereikt en op zijn hoogste punt wordt het het meest warm dus daarna wordt het alleen maar koeler.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Warmste punt van de dag...

PsyCro schreef:De koelste tijd van de dag is rond 6 uur in de ochtend en de warmste tijd van de dag licht tussen 12:00 en 14:45 [In de zomer]

Wat Erik5 zegt dat klopt niet helemaal want ongeveer na 3 uur heeft de zon zijn hoogste punt wel bereikt en op zijn hoogste punt wordt het het meest warm dus daarna wordt het alleen maar koeler.
Volgens mij zitten deze beweringen ernaast. Ik zou ze dan ook graag gestaafd zien met data, zodat ik zonodig mijn mening kan aanpassen. Erik5 en ik hebben allebei een bron voor onze ongeveer gelijkluidende beweringen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Warmste punt van de dag...

op de warme zomerdag 11 juni 2006 (wolkenloos) was de maximumtemperatuur in Rotterdam om 6 uur s'avonds, de temperatuur loopt 90 graden achter op de zon.

http://www.weatherunderground.com/cgi-bin/...&ID=EHRD&type=3

Berichten: 15

Re: Warmste punt van de dag...

Wat PsyCro zegt is gewoon niet waar let maar eens goed op een dezer dagen. De zon is op een hoogste punt en het blijft nog een tijdje warmer worden. Nee kijk niet één dezer dagen maar een maand lang en middel dit. Ik weet dit ook uit eigen ervaring, op tempmeter kijken. Niet zelden is het pas tegen zessen het warmst.

En Hans Erren dat is dus één dag maar dus wel om zes uur, dat zie je vaak met warme zomerdagen.

Groningen: van wetter.de

SONNE



Sonnenscheindauer

Sonnenaufgang 05:08

Sonnenuntergang 22:04

middelpunt / hoogste punt --> precies tussen deze twee tijden in dus--> (1/2*16:56)+05:08=

08:28+05:08=13:36h

Simpel rekenwerk voor het hoogste punt voor morgen 27-juni-2006

Reageer maar of je het met mijn mening / feiten(denk ik) eens bent.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Warmste punt van de dag...

Het betoog van Erik5 klopt als een zwerende vinger. Hij zei in een eerder bericht al:
De hoogste temp wordt bereikt wanneer de uitstraling en inkomende straling gelijk zijn / elkaar voor de tweede keer kruisen. In de praktijk zou dat om 15-17h gaan. Daarna is de uitstraling groter en daalt de temp dus. De eerste keer wanneer beide grootheden elkaar kruisen wordt de laagste temp bereikt.
Dat "kruispunt" blijkt dus op Nederlandse heldere zomerdagen ergens na vijven 's middags te liggen.

We mogen aannemen dat in perioden met minder sterke instraling (winter) dat tijdstip vroeger in de middag zal liggen, of, om het wintertijd-zomertijd-effect uit te sluiten, korter na de hoogste zonnestand. Deze gedachte zou ik wel eens in een grafiekje bevestigd willen zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Warmste punt van de dag...

voor de instraling heb ik hier een excel sheet voor aarde met cirkelbaan

http://home.casema.nl/errenwijlens/co2/insol.zip

Afbeelding

Berichten: 15

Re: Warmste punt van de dag...

Hmm..

Je hebt van die nieuwe mooie meetapparatuur die je aan pc kan koppelen daarmee zou het makklijk gaan omdat je dan input hebt die door software gebruikt wordt om grafiekje te maken, zal nog eens zien of ik een voorbeeld op internet kan vinden of zelf één kan maken maar het is eerst bedtijd!

de groeten

Berichten: 15

Re: Warmste punt van de dag...

Hans Erren leuke grafiek alleen we hebben vaste plaats nodig, Nederland (Op je grafiek komt er in winter totaal geen zonnewarmte binnen dus het is regio Noordpool!)

Reageer