met fietsen energie maken voor thuis

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

met fietsen energie maken voor thuis

Ik vroeg mij laatst het volgende af. Stel nu ik koop een home trainer en ik sluit die aan op het energienet thuis, zou ik dan in staat zijn om de energie op te vangen of kan ik daar niet snel genoeg voor fietens.

Als dit niet het geval is, bestaat er dan een manier om die fiets zo op het net aan te sluiten dat wanneer ik rij, hij een beetje stroom levert, waardoor we minder nodig hebben van de centrale thuis?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: met fietsen energie maken voor thuis

Dat kwam ooit eens aan bod in dat programma van de VRT de zondagavond met die technopolis-achtige en licht verteerbare wetenschappelijke proefjes, ik kom niet op de naam. In vond in de technopolis context terug dat je met tweeën hard moet fietsen en je dan een televisie kan laten werken.

Volgens mij betaal je meer aan het eten en drinken dat je verbruikt dan de electriciteitskost die je uitspaart :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: met fietsen energie maken voor thuis

Maar ik zat zo te denken, als ik eens wat wil sporten op een regendag, kan ik evengoed thuis fietsen, en als ik dan toch energie verbruik, kan ik ze voor iets nuttigs gebruiken en misschien wat schone energie leveren.

Maar is er iemand die weet hoe je zoiets aan je net schakelt?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 2.746

Re: met fietsen energie maken voor thuis

dat denk ik ook, je moet minstens evenveel energie eten als kwijtraken door te fietsen

was het: "hoe? zo!"?

Berichten: 375

Re: met fietsen energie maken voor thuis

made in flanders schreef:Maar ik zat zo te denken, als ik eens wat wil sporten op een regendag, kan ik evengoed thuis fietsen, en als ik dan toch energie verbruik, kan ik ze voor iets nuttigs gebruiken en misschien wat schone energie leveren.

Maar is er iemand die weet hoe je zoiets aan je net schakelt?
je mag zoiets niet zomaar aan het net schakelen, verder ga je er niet vel energie mee besparen denk ik :P , voor je conditie daarentegen is het wel goed :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: met fietsen energie maken voor thuis

Je kan misschien beter een 12 Volt accu'tje opladen en je koffiezetapparaat aanpassen (koffiezetapparaat? ik bedoel in ieder geval je huishoudelijke apparatuur die op 12 Volt werkt en met een trafo aan het lichtnet hangt).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: met fietsen energie maken voor thuis

Bij zonnepanelen zit een omvormermodule die de koppeling vormt tussen het paneel een het lichtnet. Die module zorgt er voor dat je alleen maar op het net kunt terugvoeden als het paneel voldoende spanning levert en als bovendien de netspanning aanwezig is.

Zo'n module zou je kunnen gebruiken als tussenschakel om je fietsdynamo op het net aan te sluiten. Moet je wel de spanning van de dynamo eerst gelijkrichten en afvlakken want die module verwacht een nette geljikspanning.

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: met fietsen energie maken voor thuis

superslayer schreef:dat denk ik ook, je moet minstens evenveel energie eten als kwijtraken door te fietsen

was het: "hoe? zo!"?


Tuurlijk, ik kon echt niet op de naam komen...

'k kan niet direct iets extra vinden hiermee

Berichten: 41

Re: met fietsen energie maken voor thuis

Heeft niemand die reclame gezien van dat jongetje dat fantaseert over alternatieve energiebronnen?

Hij laat wielrenners op rust (Eddy Planckaert, Roger de Vlaeminck, ...) fietsen in huis en de energie wordt gebruikt om alle huishoudelijke toestellen aan te drijven (mixer, stofzuiger,...), maar het loopt mis want de wielrenners fietsen te hard en de toestellen draaien dol.

Best wel grappig eigenlijk. Misschien heb je hier ook je idee gehaald.

Het lijkt me echter niet haalbaar voor een normale mens. Je moet zelfs al redelijk trappen voor een normaal fietslicht goed te laten branden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: met fietsen energie maken voor thuis

..... Je moet zelfs al redelijk trappen voor een normaal fietslicht goed te laten branden.
Dat hangt van je dynamo af. Er zijn veel dynamo's in de handel met een bar slecht rendement. Die kosten meer energie aan allerlei wrijvingen dan ze aan elektriciteit opleveren. Met een hoogrendement dynamo merk je nauwelijks dat hij aan staat.

Maar je moet je van energieopwekking op een fiets niet te veel voorstellen. Een normaal gezond mens kan ongeveer 100 watt opwekken, maar dan ben je na een paar minuten toch wel uitgeteld.

In het Duits museum in München heb ik eens een opstelling gezien van een fietsaangedreven generator met een gloeilamp van 150 watt. Mocht je als bezoeker je kunsten op laten zien. Er waren maar weinig bezoekers die de lamp voluit konden laten branden. En als het lukte, dan maar een paar seconden.

Het kan zijn dat Lance Armstrong-achtige types er meer van bakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: met fietsen energie maken voor thuis

Maar hoe kom je nu aan die 100Watt?

Ik kan bijvoorbeeld 50 kilo optillen, dat is 500N, dat zie ik een stofzuiger nog niet doen.

Als ik 50 kilo optil naar 1 meter hoogte in tien seconde heb ik 500J en 50W voor 10 seconden. Tja, kom je toch snel bij de 100W per persoon.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: met fietsen energie maken voor thuis

Ik kan 4 uur aan een stuk 20 km/uur afleggen (dat heb ik toch al eens gedaan) mijn gewicht is rond de negentig en ik denk dat mijn fiets ook een paar kilo weeg, hoeveel energie kan ik hiermee produceren?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: met fietsen energie maken voor thuis

Ligt eraan of je wind mee of tegen hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: met fietsen energie maken voor thuis

de ene helft was wind mee (steeds 25 km/uur) de andere steeds wind tegen, en twas sirieuse wind (15 km/uur)
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 375

Re: met fietsen energie maken voor thuis

Ik kan 4 uur aan een stuk 20 km/uur afleggen (dat heb ik toch al eens gedaan) mijn gewicht is rond de negentig en ik denk dat mijn fiets ook een paar kilo weeg, hoeveel energie kan ik hiermee produceren?
aangezien alle energie aan wrijving wordt afgegeven is dat moeilijk te zeggen

Reageer