[Mechanica] Eb en vloed.

Moderator: physicalattraction

Berichten: 5

[Mechanica] Eb en vloed.

Waar blijft de zee als het eb is?

En hoe kom ´t dar er eb en vloed is?

Berichten: 4.546

Re: [Mechanica] Eb en vloed.

ja waar blijft de zee, als het bij de ene eb is, is het bij de ander vloed, dus het water schuift heen en weer zeg maar. en waarom, door de aantrekkingskracht van de maan.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Mechanica] Eb en vloed.

Stel je ziet de aarde als perfecte bol.

Dan ligt het water er als een soort elipsbol op.

Links en rechts veel water dus vloed, en in het midden weinig water dus eb.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Mechanica] Eb en vloed.

Bereken die middelpuntzoekende versnelling eens van de aarde om het massamiddelpunt van de aarde en de maan samen. Is dat niet een beetje weinig om vloed aan de andere kant van de aarde te veroorzaken?

Berichten: 4.546

Re: [Mechanica] Eb en vloed.

in vergelijking met de hoeveelheid water die er is op deze aardkloot, is eb en vloed ook niet zo veel.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Mechanica] Eb en vloed.

De aarde en de maan draaien om een gezamelijk massamiddelpunt. De maan draait dus niet om een stilstaande aarde, mensen dit normaal zouden denken! Aangezien dit massamiddelpunt op de tussen het massamiddelpunt van de aarde en het massamiddelpunt van de maan staat, zal water aan precies de tegenovergestelde kant dan dat de maan staat een centrifugale kracht ondergaan.

Voor de wiskundige uitwerking zie hier (pas op, niet voor mensen die niet tegen wiskunde kunnen) http://scienceworld.wolfram.com/physics/Tide.html
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] Eb en vloed.

Een eenvoudige benaderingsmethode lijkt me om de resultante van de massa's van aarde en maan te bepalen of de verhouding van hun massa's die naar ik meen ongeveer 80:1 bedragen.

De asafstand gemiddeld van aarde maan is ca.390000 km,dus ligt de resultante van hun massa's op 1/80 vanuit het aardmiddelpunt ofwel ca.4875 km op de as richting maan en dus ook nog binnen het aardlichaam.

Ik weet niet of de geleerden het met me eens zijn,hoor ik wel aan eventuele reacties!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] Eb en vloed.

de "geleerden" zijn het er wel ongeveer mee eens...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] Eb en vloed.

Ben ik effe blij,Jan!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] Eb en vloed.

Afbeelding

Hier een plaatje van zo'n geleerde, in dit geval van de navy, dat dat gezamenlijke massamiddelpunt ook binnen het aardlichaam tekent.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Mechanica] Eb en vloed.

Voor de middelpuntzoekende versnelling rond het gezamelijke massamiddelpunt van het water aan de andere kant van de aarde vind ik 7,42·10-5 m/s2, dat vond ik een beetje weinig maar het klopt dus?

a = v2/r

Waarbij v = 2 :roll: r/T dus...

a = 4 :P 2 r/T2

Let op. De straal r is de afstand tussen het middelpunt van de aarde en het gezamelijke massamiddelpunt plus de straal van de aarde zelf.

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] Eb en vloed.

JanvdV:

Ik vind dat de navy dat centrum van de aarde in bepaalde maanstanden nogal dicht naar de oppervlakte van de aarde laten komen.Zie situatie E3!

Of was het de bedoeling om aan te geven dat ook het hele bollichaam van de aarde verhuist maar dat ze (dus de navy) dat niet op tekening hebben gezet,anders vind ik het onduidelijk(onvolledig weergegeven).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] Eb en vloed.

Of was het de bedoeling om aan te geven dat ook het hele bollichaam van de aarde verhuist
precies. Maar daarvoor moet je de begeleidende tekst op de site lezen..

Die gaat echter nogal heel diep in op alle details van getijden, en het leek me weinig zinvol dat er allemaal bij te gaan kopiëren :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] Eb en vloed.

Bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: [Mechanica] Eb en vloed.

Dubbele vloed door centrifugale kracht, zo had ik het ook geleerd. Tot mijn grote verbazing hoorde ik gisteren, in een kroeg notabene, dat dit voor een groot deel uit misverstanden bestaat.

Volgens mijn biermaat (uit de hoek van maritieme techniek) ligt de oorzaak in het feit dat de maan weliswaar een gemiddelde zwaartekracht uit oefent op de aarde maar dat de kracht aan de maan kant van de aarde groter is dan aan de "niet maan"kant, simpelweg omdat die kant verder van de maan af ligt. Iemand die de zaak van afstand bekijkt ziet plaatje 1, echter iemand die zelf op de aarde staat of iemand die de aarde zelf is, ziet plaatje 2!

Afbeelding

De link die Bart eerder gaf met wiskundige uitwerkingen gaan mij te ver om te kunnen lezen. Ik zou graag willen weten of daar met dit effect rekening is gehouden.

Reageer