toename geboortecijfer jongens na oorlog

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 29

toename geboortecijfer jongens na oorlog

Na de oorlog 14-18 steeg het geboortecijfer van jongens in Duitsland met 2.5%, en in Frankrijk en Engeland met 2%. Ik denk dat er vanuit vele wetenschappelijke disciplines hiervoor verklaringen te geven zijn, waarom ik dit topic in de rubriek algemene discussies gezet heb. Wie wil hier eens zijn wetenschappelijk licht over laten schijnen. Ik ben zelf niet zozeer geinteresseerd in DE verklaring van dit fenomeen, maar vooral in welke benaderingswijzen er zoal mogelijk zijn om tot 'een' verklaring te komen. Mocht dit onderwerp al eens behandeld zijn dan hoor ik dat wel :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: toename geboortecijfer jongens na oorlog

En het geboortecijfer van de meisjes, steeg dat ook? Als dat zo is, is er niets vreemd aan de hand. Als het geboortecijfer van de jongens ten koste ging van het geboortecijfer van meisjes, is het opmerkelijk.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 29

Re: toename geboortecijfer jongens na oorlog

Nee-nee, er werden dus meer jongens dan meisjes geboren.
Waarom meer jongens dan meisjes?

 

De "Pen-Gun" bevatte onlangs een artikel van Prof. dr J.G. Sleeswijk, waarin deze er op wijst, dat na elke oorlog van betekenis een relatieve toeneming van het aantal jongensgeboorten plaats vindt. Aan de hand van statistieken, opgemaakt na de oorlog van 14-18, komt hij tot de volgende belangwekkende cijfers. Voor Duitsland bedroeg de toeneming 2,5 %, dus 25000 op een miljoen geboorten, terwijl de stijging voor Frankrijk en Engeland 2% uitmaakte.
http://www.hoegee.demon.nl/page67.htm (een tamelijk dubieuze site verder, maar ik neem aan dat de cijfers toch niet verzonnen zijn)

Overigens lijkt het mij evident dat er relatief meer jongens geboren worden na een oorlog die in verhouding tot vrouwen miljoenen meer aan mannenlevens kost, op de een of andere manier vereffent zich dit en komen we niet met een duurzaam vrouwenoverschot te zitten. De praktijk wijst dit uit. Mijn vraag dus nogmaals: hoe komt dit, wat stuurt dit proces van een min of meer gelijkblijvende verhouding jongens/meisjes in een samenleving nadat miljoenen soldaten als kanonnenvoer opgeofferd zijn terwijl de vrouwen thuis op hen bleven wachten. (bv : In de Eerste Wereldoorlog kwamen 8 miljoen soldaten en slechts een half miljoen burgers om het leven.)

Berichten: 252

Re: toename geboortecijfer jongens na oorlog

ik denk dat dit statistisch allemaal wel te verklaren zal zijn. is 2.5% statistisch significant bv? de kans op een jongen of meisje is rond de 50%, dus zal de bevolking op den duur altijd tenderen naar een fifty fifty verdeling, als er eens wat meer mannen doodgaan dan vrouwen maakt dat dus niet zo veel uit. maar ik ben geen wiskundige, dus ik *** maar wat.

dat dit verschijnsel zich na elke oorlog voor zou doen is opvallend, misschien wordt door de oorlogssituatie een bepaald stresshormoon aangemaakt dat de kans op jongens beinvloedt? ik ben ook al geen bioloog, dus weet ik veel.

je kunt je ten slotte afvragen hoe betrouwbaar die gegevens zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: toename geboortecijfer jongens na oorlog

over dubieus gesproken: artikel is getekend
Meester Zelanus

Uit evolutie, 1ste jaargang no 4, 1 december 1946

Jozef Rulof / Meester Zelanus
die toch bekend staat als zeer omstreden mediumschrijver/ medium/ sekteleider.

Het idee van jou klaasp en karamelk is niet zo gek, maar maak het maar eens hard...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: toename geboortecijfer jongens na oorlog

Er komen altijd meer bevruchtigen voor waarbij jongens ontstaan dan dat er meisjes ontstaan.

Dit komt doordat de spermazotoïde die een Y-chromosoom bevat een fractie lichter is dan de spermazotoïde die een X-chromosoom bevat.

Deze hogere aantallen voor jonges wordt echter gecompenseerd doordat er bij meisjes een lager sterftecijfer is vlak na de geboorte. Dit zie je ook heel duidelijk terug bij prematuurtjes. Als een tweeling wordt geboren waarvan 1 jongen en 1 meisje dan heeft het meisje meer kans om te overleven dan de jongen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: toename geboortecijfer jongens na oorlog

Deze hogere aantallen voor jonges wordt echter gecompenseerd doordat er bij meisjes een lager sterftecijfer is vlak na de geboorte.
Dit staat mij iets anders bij. Ik kan zo gauw geen stavende cijfers vinden, maar volgens mij is de zaak pas ergens in de puberteit weer in evenwicht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.546

Re: toename geboortecijfer jongens na oorlog

misschien (slechts een idee) dat er meer jongens werden geboren omdat de soldaten door de oorlog misschien een sterk verhoogd testosteron gehalte hadden en dat dat daar invloed op had, misschien, weet niet zoveel van de hormonale huishouding :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 107

Re: toename geboortecijfer jongens na oorlog

Waarom spreken we niet over toeval ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: toename geboortecijfer jongens na oorlog

Waarom spreken we niet over toeval ?


Dat is dus de vraag. Ik heb wel ooit gehoord (lekker vaag weer, maar ik heb geen bron sorry) dat in oorlogstijd er inderdaad meer jongens worden geboren, ik weet niet wat de rede hier toe is, maar het is niet de eerste keer dat ik over zoiets gehoord heb.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 107

Re: toename geboortecijfer jongens na oorlog

Ik heb ook gehoord - eveneens geen bron -, dat er na 9/11 ook veel meer geboortes waren. Ik weet niet of het hier ook van toepassing was dat er meer jongens dan meisjes tot de aarde kwamen, maar het is in ieder geval een psychologische reactie.

Ik weet niet of er een verklaring is voor de kwestie van dit topic, maar ik denk dat je ook wel eens kan kijken naar het toeval, want misschien is het over 100 jaar precies andersom. (Alhoewel dat wel weer merkwaardig zal zijn :roll: )
This old world still looks the same.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: toename geboortecijfer jongens na oorlog

IN dit verband is er met bevruchtingen al met al iets bijzonders aan de hand: de snellere spermatozoiden met y-chromosomen winnen die (kansrekentechnische) strijd vooral als de afstand tussen lozing en bevruchting groot is, m.a.w. als ze helemaal naar de eileider moeten zwemmen.

Veel mannen waren weg, de vrouwen moesten zichzelf maar zien te vermaken. Komt er dan eens zo'n terugkerend soldaat langs, dan zitten er weinig spermatozoiden van een hooiberg van een paar dagen geleden te wachten op een vrijkomende eicel. Het is gelijk een sprintje door vrij gebied voor de verse lading, en die zal dus duidelijk vaker gewonnen worden door de Y-chromosoom-bevattende spermatozoiden.

Doe je samen elke avond je best, dan denk ik dat de kans veel dichter bij de 50-50 komt te liggen. Alle spermatozoiden van een, twee en drie avonden tevoren liggen dan gezamenlijk te wachten op die ene vrijkomende eicel....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 107

Re: toename geboortecijfer jongens na oorlog

Maar alsnog klopt dat niet met wat er aan de hand is. Het is niet zo dat de soldaten na de oorlog zorgen voor het hogere aantal jongetjes dat geboren wordt. Dat zijn meerdere mannen - ook mannen die wel elke dag thuiskomen tijdens, bijvoorbeeld, een oorlog.
This old world still looks the same.


Berichten: 107

Re: toename geboortecijfer jongens na oorlog

'Why the tough girls tend to give birth to boys' - dan zouden alle mannen na een oorlog veel meer ervaring in sex moeten hebben...
This old world still looks the same.

Reageer