Hoe blijven vissen onder water?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Hoe blijven vissen onder water?

Hallo,

ik heb me net maar aangemeld aangezien ik een vraag heb. Helaas leverde de zoekfunctie me niks op. Ik vraag me namelijk hoe het komt dat een levende vis onder water blijft, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een dode vis. Het ligt voor de hand dat dit komt door de vinnen te bewegen. Toch bewegen vissen niet constant hun vinnen. Wat houdt hen dan beneden?

Ferry

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: Hoe blijven vissen onder water?

ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik denk dat dit door twee redenen komt:

1) Een vis moet ook ademen, ze zal dus af en toe aan het opp. komen om lucht op te nemen. Hierdoor vergroot je uw volume misschien (het zal wel niet veel verschil maken), maar de massadichtheid wordt wel verkleind. Want er is minder massa per volume. Maar dit zou er natuurlijk voor zorgen dat de vis eerder zal stijgen... Misschien komt het omdat een dode vis niets meer aanmaakt en daardoor lichter wordt, daardoor gaat ze drijven?

2) Door de vinnen kunnen ze zich gewoon voortduwen... Als je in het zwembad tot aan de bodem duikt hoef je ook niet steeds schuin te zwemmen. Van zodra je de bodem hebt bereikt hoef je maar horizontaal te zwemmen zonder dat je omhoog gaat. Stop je met uw armbewegingen, dan zal je vanzelf tot aan het opp. komen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoe blijven vissen onder water?

Een vis is als een onderzeeër. De dichtheid van het lichaam van de vis als geheel is iets groter dan de dichtheid van het water, waardoor elke vis zinkt. Vissen hebben echter net als onderzeeërs de mogelijkheid hun totale dichtheid te verlagen door ballasttanks vol met lucht te blazen. De vis regelt dat af door lucht uit zijn bloedbaan in die zwemblaas te pompen. Of ze die zwemblaas ook kunnen verkleinen en vergroten door middel van kringspieren te spannen of ontspannen weet ik niet. Maar ik meen niet dat die zwemblaas gespierd is....

Bij een dode vis loopt die zwemblaas na enige tijd vanzelf vol met gas(lucht of ander gas, dat weet ik ook niet) waardoor hij vanzelf boven komt drijven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 168

Re: Hoe blijven vissen onder water?

Even toevoegen dat kraakbeenvissen geen zwemblaas hebben en dat indien zij niet zwemmen ze zinken. De vinnen van een haai bijvoorbeeld werken in principe hetzelfde als vleugels van een vliegtuig en genereren opwaartse druk.

Als een haai dus niet beweegt, dan zinkt hij.
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Berichten: 590

Re: Hoe blijven vissen onder water?

Nou, vissen hoeven niet naar de oppervlakte om adem te halen, daar hebben ze kieuwen voor --> diffusie van O2 vanuit het water. via de kieuwen de bloedbaan in. Dus ook geen massavolume-verlaging...

Ik denk dat je zelf al hoofdzakelijk het antwoord hebt gegeven, bewegen van de kieuwen in combinatie met een dichtheid die dicht bij die van water ligt.

Vergelijk het maar met jezelf, hoe blijf je rechtop staan? Het lijkt alsof je niets doet als je dat probeert, maa in feite ben je constant bezig om je houding vast te houden door verschillende spieren te spannen en weer te ontspannen.

Bij vissen gaat het net zo, er is weinig beweging voor nodig om recht te blijven staan, maar die bewegingen gebeuren toch echt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe blijven vissen onder water?

Vissen halen niet adem aan het oppervlakte, dan zijn het geen vissen meer. De meeste vissen hebben juist kieuwen waarmee ze zuurstof uit het water kunnen halen. Longvissen (6 verschillende soorten) kunnen, zoals hun naam al aangeeft, ook ademhalen dmv longen.

Vissen hebben een zwemblaas. Deze kunnen ze opblazen en leeg laten lopen. Hiermee regelen ze hun drijfvermogen (ze passen hun dichtheid aan)

Afbeelding

De naam 'vissen' is trouwens heel ongelukkig gekozen. Taxonomisch vallen ze namelijk uiteen in verschillende groepen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 168

Re: Hoe blijven vissen onder water?

Hehe, ik denk dat de naam vissen een van de weinige is die nog goed gekozen is.

Reptielen, da is pas een vuilbakgroep :roll:
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Berichten: 590

Re: Hoe blijven vissen onder water?

Vissen zijn dan ook geen systematische term:

chondrichtyes: kraakbeenvissen, haaien en roggen

osteichtyes: beenvissen, overige vissen

en natuurlijk zijn hier weer allerlei andere verdelingen...

o ja, de klasse reptilia lijkt wel eenduidig, maar daar horen naast reptielen ook weer de vogels bij...

etc etc, leuke bezigheid, taxonomie en systematiek...

Berichten: 26

Re: Hoe blijven vissen onder water?

Wanneer een vis (of ander dier) dood gaat, worden er in het lichaam gassen geproduceerd, hierdoor gaat een dode vis drijven.

Berichten: 168

Re: Hoe blijven vissen onder water?

Pisces dan...

misschien een leuk onderwerp om eens over door te gaan... nieuw onderwerp?
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Berichten: 283

Re: Hoe blijven vissen onder water?

Een vis regelt zijn soortelijk gewicht denk ik niet (of in ieder geval niet alleen) door lucht uit de omgeving op te nemen in de zwemblaas of aan de omgeving af te geven maar door met spieren rond de zwemblaas de druk in de zwemblaas te manipuleren. Door extra druk ontstaat een geringe verkleining van het volume en dus een verhoging van het soortelijk gewicht. Als de vis dood is ontspannen die spieren, de druk daalt en het volume neemt iets toe, genoeg om aan de oppervlakte te komen.

Berichten: 590

Re: Hoe blijven vissen onder water?

Dimevil schreef:
Pisces dan...  

misschien een leuk onderwerp om eens over door te gaan... nieuw onderwerp
?

En de prikken dan???

Berichten: 168

Re: Hoe blijven vissen onder water?

Archeopteryx schreef:Dimevil schreef:
Pisces dan...  

misschien een leuk onderwerp om eens over door te gaan... nieuw onderwerp
?

En de prikken dan???
Klasse Pisces

Subklasse Agnatha

primitiefste klasse der vertebraten ; Kaken ontbreken ;
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Berichten: 590

Re: Hoe blijven vissen onder water?

Dimevil schreef:
Klasse Pisces  

Subklasse Agnatha  

primitiefste klasse der vertebraten ; Kaken ontbreken ;
Bijna goed, fylum der Chordata, subfylum der Agnatha( kaaklozen), klasse der Cyclostomata.

Verder in de evolutie komen we het subfylum van de Gnathostomata tegen (met kaken) en deze hebben als superklasse de Pisces en klasses van Chondrichtyes (kraakbeenvissen) en Osteichtyes (beenvissen).

Berichten: 168

Re: Hoe blijven vissen onder water?

Archeopteryx schreef:Dimevil schreef:
Klasse Pisces  

Subklasse Agnatha  

primitiefste klasse der vertebraten ; Kaken ontbreken ;
Bijna goed, fylum der Chordata, subfylum der Agnatha( kaaklozen), klasse der Cyclostomata.

Verder in de evolutie komen we het subfylum van de Gnathostomata tegen (met kaken) en deze hebben als superklasse de Pisces en klasses van Chondrichtyes (kraakbeenvissen) en Osteichtyes (beenvissen).
Ach, het hangt ervan af wie zijn nomenclatuur je volgt, niet? In de CODE is enkel

alles vanaf superfamily strikt vastgelegd... over de rest zou je blijven kunnen doorbomen over het goed, bijna goed, slecht, minder slecht of om het even. Als je dan nogeens een klassificatie wil geven.. wel schrijf er dan ineens de auteur bij die je volgt... dan zal ik dat ook doen in het vervolg....

Dus volgens Barnes:

Klasse: Agnatha

Subklasse: Monorhina

Orde: Pteromyzontiformes

Klasse: Chondrichthyes (kraakbeenvissen)

Klasse: Osteichtthyes (beenvissen)

en je ziet, deze is ook weer anders dan de 1e die ik gaf en ook weer anders dan degene die jij gaf....
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Reageer