Diffusie elektronen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 118

Diffusie elektronen

Iedereen heeft altijd geleerd in de natuurkunde lessen dat als elektronen willen gaan stromen er een gesolten kring moet zijn.

Als je nu een stroombron bekijkt, bijvoorbeeld een accu, dan heeft deze een plus en een min. We stellen even dat de plus een overvloed aan elktronen heeft en de min niet. Als we vervolgens een draad tussen de surplus van de accu en de min van de accu doen dan gaan er elektronen lopen van de surplus naar de min.

Voor het gemak noemen we surplus "A" en min "B". Er loop dus een draadje van A naar B en eigenlijk ook tussen (A-B) in de accu. Wat gebeurt er nu als ik de link tussen (A-B) in de accu verbreek? Gaan er dan alsnog elektronen lopen van A naar B d.m.v. diffusie? Hoge concentratie elektronen naar een lagere concentratie?

Dit wil ik graag eerst helder hebben, alvorens ik mijn volgende vraag hierover ga stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Diffusie elektronen

Iedereen heeft altijd geleerd in de natuurkunde lessen dat als elektronen willen gaan stromen er een gesolten kring moet zijn.
Een gesloten kring is niet nodig. Een object (statisch) geladen is, kan het zich ontladen door zijn elektronen weg te laten stromen. Als het droog weer is dan voel je dat wel eens als je iets van metaal aanraakt. Je ziet dan een vonk. Er loopt dan even een stroompje, maar het is geen gesloten circuit.

(Bij een accu zal de min meestal een overvloed aan elektronen hebben.)
Gaan er dan alsnog elektronen lopen van A naar B d.m.v. diffusie? Hoge concentratie elektronen naar een lagere concentratie?
Het kan dat er heen kort nog aan B kant een overschotje is van elektronen, maar dat zal zich bijna direct stabiliseren. De stroom in een draad verplaatst zich met soms wel 1/3 lichtsnelheid. Dit zijn niet zo zeer de elektronen zelf die met die snelheid gaan, maar het doorgeven van de elektronen dichtheid. De diffusie snelheid van elektronen is maar een paar milimeter per seconde (de daadwerkelijke snelheid van de elektronen). Maar zodra de stroom stopt, stopt ook de diffusie, er is immers niet meer wat aan de elektronen trekt zodra de stroomkring is verbroken.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Diffusie elektronen

[Maar zodra de stroom stopt, stopt ook de diffusie, er is immers niet meer wat aan de elektronen trekt zodra de stroomkring is verbroken.


Ik heb even verder op internet geneusd en een "crossposting" .

http://gathering.tweakers.net/forum/list_m...805979#21805979 op tweakers gezet. :shock:

De elektronen stromen via de minpool (overschot elektronen) naar de pluspool (tekort aan elektronen). Daarbij worden de elektronen vanuit de minpool geduwt, ivm afstotingsreactie duo-negativiteit. naar de pluspool.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Diffusie elektronen

klopt, en de electrische stroom loopt vn plus naar min, weet iemand waarom?

Volgens mij omdat dit vroeger gewoon zo afgesproken is, maar dat lijkt me zoo onzinnig :shock:
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Diffusie elektronen

Lala schreef:klopt, en de electrische stroom loopt vn plus naar min, weet iemand waarom?

Volgens mij omdat dit vroeger gewoon zo afgesproken is, maar dat lijkt me zoo onzinnig


Tja, elektriciteit is ontdekt voor dat elektronen zijn ontdekt. Toen is afgesproken dat de stroom van plus naar min loopt. En da's nooit meer veranderd. Maar je kan het ook zo zien dat de gaten van plus naar min stromen.

Reageer