[Natuurkunde] diagnostische toets (valsnelheid,vermogen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Natuurkunde] diagnostische toets (valsnelheid,vermogen)

Hallo :)

Ik heb een diagnostische toets gekregen voor mijn toets aankomende maandag maar zonder antwoordenblad! ik hoop dat iemand mij kan helpen:

Vraag 1 Een zwemmer legt 100m vrije slag af in 58sec en verricht daarbij 35Kj arbeid.

a.) bereken het gemiddeld vermogen van de zwemmer tijdens deze 100 meter

b.) bereken de ontwikkelde spierkracht tijdens het zwemmen

Vraag 2 Voor een vrijvallende regendruppel geldt Fw= 4,0 . 10^-4 . v(N)

Als de regendruppel,massa o.80 g, met een constante snelheid valt, bereken dan de valsnelheid van deze druppel

Alvast bedankt voor degene die mij wil en gaat helpen :P

groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] diagnostische toets (valsnelheid,vermogen)

volgende keer zoiets in huiswerk plaatsen aub, het is al zeker geen moderne natuurkunde, zo relativistisch of deeltjesfysica is dit nou ook weer niet.
Vraag 1 Een zwemmer legt 100m vrije slag af in 58sec en verricht daarbij 35Kj arbeid.  

a.) bereken het gemiddeld vermogen van de zwemmer tijdens deze 100 meter  

b.) bereken de ontwikkelde spierkracht tijdens het zwemmen
blijf er niet op staren, zet eerst eens netjes in symbooltaal je gegevens op een rijtje, en kijk dan eens of je die symbooltjes terugvindt in formules die je geleerd zou moeten hebben.

gegevens:

s=....m

t=.....s

W=E=..... kJ

vragen:

a) P= ? J/s

b) F= ? N

a) zoek een formule met daarin in elk geval een P, en vervolgens een s en/of t en/of W(=E)

b) zoek een formule met daarin in elk geval een F, en vervolgens een s en/of t en/of W en/of je inmiddels berekende P

wen je dit systeem aan, en voor de meeste schoolsommetjes zie je direct wat je moet doen om tot een correct antwoord te komen. Natuurkunde is NIET moeilijk, maar je moet WEL heel systematisch te werk gaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [Natuurkunde] diagnostische toets (valsnelheid,vermogen)

en nu vraag 2 nog..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] diagnostische toets (valsnelheid,vermogen)

Vraag 2 Voor een vrijvallende regendruppel geldt Fw= 4,0 . 10^-4 . v(N)  

Als de regendruppel,massa o.80 g, met een constante snelheid valt, bereken dan de valsnelheid van deze druppel
Als de druppel met een constante snelheid valt, betekent dat dat er NETTO geen kracht op werkt. Er is dan geen versnelling.

Teken eens in een schetsje de krachten die op de druppel werken, en trek je conclusies....... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde] diagnostische toets (valsnelheid,vermogen)

Die diagnostische toets had ik ook gehad (4Havo) en kon me ook doodstaren naar die opdrachten. Op een gegeven moment kom je er toch wel uit, na gewoon wat dingen te hebben berekend.

Bij vraag 2 bijvoorbeeld gewoon de zwaartekracht die op de druppel werkt berekenen. Let natuurlijk wel op dat de massa in gram is (9,81 x Massakg)

Dan weet je ook (omdat er zoals gezegd netto geen kracht is) dat de weerstand (Fw) gelijk is aan de zwaartekracht.

Dan heb je genoeg info om het sommetje op te lossen, want je hebt Fw en via een berekening kan je dan v te weten komen.

[v = FW / (4,0*10^-4]

Wel grappig.. Ik dacht dat die leraren diag toetsen altijd zelf maakten. :roll:

Reageer