[Wiskunde] 2 vragen ivm vergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[Wiskunde] 2 vragen ivm vergelijkingen

Dus, ik zit hier met 2 opgaves die ik op geen enkele manier krijg opgelost.

a) Bij de eerste opgave moet je de parameter k bepalen zodat het middelpunt van de cirkel c op de rechte a ligt.

Vergelijking c:
\(x²-2x+y²+2ky+k²=8\)
Vergelijking a:
\(y=2x+3\)
b) Tenslotte bij de tweede vraag moet je simpelweg de ontbrekende noemers aan vullen.
\(((x³+2x-10)/???)=(x²+x+3)-(7/???)\)
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] 2 vragen ivm vergelijkingen

a) Je kan de vergelijking in de standaardvorm van een cirkel brengen door kwadraten te vormen:
\(\begin{array}{l} x^2 - 2x + y^2 + 2ky + k^2 = 8 \left( {x - 1} \right)^2 - 1 + \left( {y + k} \right)^2 - k^2 + k^2 = 8 \left( {x - 1} \right)^2 + \left( {y + k} \right)^2 = 9 \end{array}\)
Je ziet nu dat het middelpunt ligt op (1,-k). Je kan dit nu in de vergelijking van de rechte steken zodat je k kan bepalen.

b) Als je het rechterlid ook op één breuk zou willen krijgen en je wilt de teller ook van de derde graad (zie linkerlid), dan moet je bij die 7 een noemer van de eerste graad voorstellen: bijvoorbeeld ax+b. Vermits je links hetzelfde wilt, neem je daar ook die noemer:
\(\frac{{x^3 + 2x - 10}}{?} = x^2 + x + 3 - \frac{7}{?} \to \frac{{x^3 + 2x - 10}}{{ax + b}} = x^2 + x + 3 - \frac{7}{{ax + b}}\)
Je kan nu het linkerlid op één breuk brengen en groeperen per macht van x:
\(\frac{{x^3 + 2x - 10}}{{ax + b}} = \frac{{ax^3 + \left( {a + b} \right)x^2 + \left( {3a + b} \right)x + \left( {3b - 7} \right)}}{{ax + b}}\)
De noemers zijn al gelijk, de tellers kunnen enkel gelijk zijn voor elke x als de coëfficiënten van alle machten in x gelijk zijn. Vergelijken van de termen in x³ levert al dat a = 1 moet zijn. Hieruit volgt dat als we de termen in x² vergelijken, met a = 1, dat b gelijk moet zijn aan -1. Ter controle vind je dan inderdaad dat ook de lineaire en constante term in orde zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: [Wiskunde] 2 vragen ivm vergelijkingen

Enorm bedankt! Oplossingen zijn mooi gevonden.

Mijn excuses nog dat ik mijn topic perongeluk 2x gepost heb. Ik geloof dat ik de bevestigingspagina perongeluk 2x geladen had ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] 2 vragen ivm vergelijkingen

Geen probleem, zo'n dingen gebeuren per ongeluk :roll:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer