Nieuwe uitvindingen / theorieën presenteren ..

Moderator: Rhiannon

Berichten: 103

Nieuwe uitvindingen / theorie

He mensen,

als ik een nieuwe theorie heb over natuurkunde en dit ook kan aantonen,

wat is dan de meest geschikte manier om dit bekend te maken ?? ik wil namelijk niet dat mensen over 2 honderd jaar nog refereren naar de gene die het van mij gepikt heeft :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Nieuwe uitvindingen / theorie

Tja dat blijft binnen de wetenschap natuurlijk altijd lastig. Zeker ook omdat het wel fijn is om je theorie eens te laten peer-testen, gewoon eens langs een professor gaan en eens aan hem te vragen wat hij ervan vind. Begrijp mij niet verkeerd, maar ik heb al een hele hoop mensen horen denken dat ze iets revolutionairs hebben bedacht terwijl er dan een foutje in stond of dat het al bedacht was. Misschien kan je eens je theorie uitwerken en aangetekend aan jezelf versturen, (niet het pakje openmaken) en dan datzelfde eens laten zien aan iemand die je vertrouwd. (misschien een geheimhoudingscontractje laten tekenen) Als diegene dan toch onbetrouwbaar blijkt te zijn en ermee aan de haal gaat, kan jij altijd nog tegen een rechter zeggen: "Kijk op die datum, een paar weken voordat dit nare sujet ermee aan de haal ging, heb ik het al naar mezelf aangetekent (dus met bewijs van datum) naar mij opgestuurd en het nog niet geopend dus ik kan het niet gewijzigd hebben."

Maar als je het echt over een natuurkundige theorie hebt, dan moet je doen wat alle wetenschappers doen met hun theorien en dat is het publiceren, of octrooi aanvragen. Als het iets fundamenteels is dan moet je het naar een nature of science sturen en als je denkt dat het wereldschokkende technische toepassingen gaat hebben, dan moet je octrooi aanvragen (let op dit kost je duizenden euro's). Zoals alle groten het dus doen in de wetenschap is publiceren in een paper.

Ik hoop voor je dat je er iets mee kan, maar neem alsjeblieft van mij aan, foutjes zitten in kleine hoekjes, laat het in GODSNAAM controleren voordat je jezelf in de problemen brengt. Natuurkundige revoluties zijn vrij zeldzaam. :roll:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 103

Re: Nieuwe uitvindingen / theorie

hoe doe ik dat? in een paper publiceren? en tjah, een octrooi kost zo`n 90.000 euro .... mijn theorie gaat absoluut wereld schokkend zijn !

op een niet te dromen grote schaal!

maar stel dat ik dus iets vind zoals bijv. het "hall effect" of de "maxwell equtations" of "faraday`s law" of of of ..... zou ik daar een octrooi op kunnen aanvragen?

Berichten: 2.746

Re: Nieuwe uitvindingen / theorie

tof, je ziet het zitten, je hebt veel zelfvertrouwen. Hopelijk terecht.

het laten controleren is echt wel belangrijk denk ik.

Is het iets waar je al jaren onderzoek naar doet, of iets waar je gisterennacht aan dacht?

ik ben trouwens benieuwd naar je idee, als het gepatenteerd of wat dan ook is, of als het uiteindelijk niets geworden is, laat je het (hier) dan weten?

Berichten: 718

Re: Nieuwe uitvindingen / theorie

DUHH schreef:hoe doe ik dat ??? in een paper publiceren ???? en tjah, een octrooi kost zo`n 90.000 euro .... mijn theorie gaat absoluut wereld schokkend zijn !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

op een niet te dromen grote schaal !!!!!!!!

maar stel dat ik dus iets vind zoals bijv. het "hall effect" of de "maxwell equtations" of "faraday`s law" of of of ..... zou ik daar een octrooi op kunnen aanvragen ?????
Een octrooi kost geen 90000 euro maar ongeveer 10000 voor een europese en amerikaanse registratie. Als je geen zin hebt om het te octrooieren dan is het voldoende als je aan kunt tonen dat je het idee op een bepaalde datum al had en dat kan op heel veel manieren, bijvoorbeeld door te deponeren bij een notaris, maar, als het een uitvinding is, heb je in dat geval geen bescherming tegen namaak. Aangetekend aan jezelf sturen is niet genoeg omdat je niet kunt bewijzen wat je aan jezelf hebt gestuurd.

Berichten: 4.546

Re: Nieuwe uitvindingen / theorie

hmm, mss beetje offtopic, maar ik vind het jmmr (wel begrijpelijk) dat je em niet in het Theorieontwikkeling zou kunnen posten, je schijtn veel zelfvertrouwen te hebben en ben REUZE benieuwd (echt waar, NL nobel prijs natuurkunde ftw :roll: )
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 103

Re: Nieuwe uitvindingen / theorie

tjah ik zou het graag posten maar wil eerst de garantie dat ik ook de gene ben die uiteindelijk de credit krijgt ...

Berichten: 4.546

Re: Nieuwe uitvindingen / theorie

ja daarom, ik zou dan toch een octrooi proberen of iets dat ideeën beschermt, ze hadden het erover in dat programma, Het Beste Idee van Nederland, daar zeiden ze wat over hoe je je ideeën, theorieën en uitvindingen kan beschermen (in ieder geval iets dat je als je met iemand erover spreekt, dat je een of ander geheimhoudingscontract moet tekenen), *** dat ik het me niet meer herinner.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 237

Re: Nieuwe uitvindingen / theorie

Ik wilde paar jaren geleden een "formule" voor pi vinden en ik had er toen ook één gevonden. Toen ik het aan mijn leerkracht wiskunde liet zien, bleek het niets nieuws te zijn, maar volgens hem was het wel origineel :P
\(\lim }\limits_{\alpha\to 0}\frac{\tan\alpha.180}{\alpha} = \pi \)
Ik had het toen wel meetkundig bewezen :roll:
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Berichten: 4.546

Re: Nieuwe uitvindingen / theorie

ff tussendoor, wat houd je formule in en waar is ie goed voor? (ken eigenlijk alleen het tan gedeelte :roll: )
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 237

Re: Nieuwe uitvindingen / theorie

Als je hoek alpha heel klein maakt (vb: 0,000001) en je neemt de tangens ervan, vermenigvuldigt met 180 en deelt door zelfde hoek alpha (0,000001) dan wordt getal pi heel goed benaderd.
waar is ie goed voor
Geen flauw idee :roll:

[/quote]
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Nieuwe uitvindingen / theorie

Jongens doe dit maar in een nieuw topic. Hou het on-topic.

Om weer naar de TS te gaan. Tja het is nooit helemaal zeker dat je de credit gaat krijgen, het is altijd wel verstandiger om het langs mensen te halen die er op gestudeerd hebben (ik weet niet welk onderwerp het is) gewoon om eventuele foutjes te voorkomen en om te voorkomen dat het niet al bedacht is in een net iets andere vorm. Je wilt meestal ook geen flater slaan.

Daarnaast vraag je niet echt octrooi aan op een wiskundige formule of natuurkundige wetmatigheid. Dat laat je publiceren en dan komt het op jouw naam te staan. Echte producten zijn wel zinnig om eventueel octrooi op aan te vragen. Maar ook weer niet altijd. Denk maar bijvoorbeeld aan de Phillips cd speler, die hebben alles in hun apparaat in octrooi vast laten leggen, maar dat is niet waarom ze zo succesvol zijn geweest, ze hebben namelijk juist op het hele kleine lensje wat de laser focused geen octrooi aangevraagd. Dit is de reden waarom er nog zo lang Philips onderdelen in de cd-spelers zaten. Het is heel moeilijk om dat lensje te maken, en als Sony lekker in de octrooi papieren was gaan kijken dan hadden ze misschien sneller een alternatief kunnen verzinnen. Dus er zitten meer haken en ogen aan dan je denkt.

Maar DUHH neem alsjeblieft van mij aan, laat het eerst eens door een prof doorlezen, en als je het niet vertrouwd, stuur het dan aangetekent naar jezelf zoals ik al eerder zei.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 103

Re: Nieuwe uitvindingen / theorie

kijk ik denk dat deze mensen het over hetzelfde hebben -->

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...0d4bc043f1ebe9a

alleen heb ik er wetten bij (theorieén) bij dit sluitend zijn en ik kan dus ook echt uitleggen hoe 1 en ander werkt .... maar ......... ik wil de credits krijgen maar het is zo lastog mensen ervan te overtuigen dat dit zo is .....

Berichten: 4.546

Re: Nieuwe uitvindingen / theorie

als het echt zo wereldschokkend is zou ik het toch maar posten, want iets dat wereldschokkend is, is het te belangrijk om voor jezelf te houden. er zijn hier genoeg mensen die je kunnen helpen of het misschien echt zo wereldschokkend is of niet.

het is bijna nooit te garanderen dat iets wereldschokkends ook echt beschermt wordt, vooral niet als het erg controversieel is en veel mensen dus denken dat het onzin is. is er niet een mogelijk dat je er een soort elektronische handtekening onderzet ofzo?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 477

Re: Nieuwe uitvindingen / theorie

Waarom wil je zo graag de credits krijgen? En je idee is energiegerelateerd begrijp ik?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Reageer