Profielwerkstuk; Middeleeuwse mythbusters

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Profielwerkstuk; Middeleeuwse mythbusters

Ik wil graag een profielwerkstuk (afstudeerproject-achtig-iets) schrijfen over een middeleeuwse (of vroeg-middeleeuwse) mythe, maar ik heb een NT-profiel, dus moet ik er natuurkunde, scheikunde od wiskunde in verwerken. Nu dacht ik dit te doen door een mythe op grond van natuurkundige, scheikundige of wiskundige bewijzen te ontkrachtigen, of juist te bewijzen. Maar nu blijkt het toch wel heel lastig om een geschikte vertelling te vinden.

Dus, heeft iemand een mooie mythe, of een alternatief idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Profielwerkstuk; Middeleeuwse mythbusters

Alchemisten die goud probeerden te maken uit andere elementen lijkt me een leuke voor een chemicus, hoewel ik betwijfel of je er genoeg werk mee kan verzetten. Het heeft een hoop raakvlakken met andere onderwerpen, maar an sich is het misschien wat mager?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Profielwerkstuk; Middeleeuwse mythbusters

Alchemisten die goud probeerden te maken uit andere elementen lijkt me een leuke voor een chemicus, hoewel ik betwijfel of je er genoeg werk mee kan verzetten. Het heeft een hoop raakvlakken met andere onderwerpen, maar an sich is het misschien wat mager?


Leuk idee, als je hiervoor gaat, kan je prima de natuurkunde gebruiken met Protonen schieten en je zou eventueel op zoek kunnen gaan naar wiskunde die met deeltjesversnellers te maken heeft (is voornamelijk vrij ingewikkelde wiskunde, maar wie weet kan je een prof ergens aanschrijven). Je zou een proton in platina kunnen schieten en misschien heb je dan goud, of je kan op zoek gaan naar een splijtingsreactie die als producten goud oplevert.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Profielwerkstuk; Middeleeuwse mythbusters

Daar heb je ze al, de raakvlakken :roll:

Je kan het zo complex maken als je wilt, maar verlies je daar niet in. Bedenk vooraf goed hoe ver je gaat en wat je er wel en niet bij wilt betrekken (anders kan je wel bezig blijven met dit soort onderwerpen).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 28

Re: Profielwerkstuk; Middeleeuwse mythbusters

Tja, daar kan je inderdaad een hoop mee. Maar dan is alleen het idee nog direct met de middeleeuwen te verbinden. En mijn partner heeft een C&M profiel en moet er dus geschiedenis in hebben...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Profielwerkstuk; Middeleeuwse mythbusters

Er is een hoop te vertellen over de geschiedenis van de alchemie. Een hoop beroemde wetenschappers waren ermee bezig. Zoals Isaac Newton (je wel bekend) die had een eigen genootschap met alchemisten, ze hadden zelfs een alchemie geheimtaal met sexuele metaforen. Het leken vieze praatjes maar eigenlijk hadden ze het dan over alchemie. :roll: Leuk detail van een van de grootste wetenschappers aller tijde.

Je kan het over de vervolgingen van de alchemisten hebben door de kerk, waar de alchemie vandaan komt, zal vast wel keltische origine hebben. Daar kan je een hoop over vinden. Waarom achtervolgde men de alchemisten bijvoorbeeld.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer