[Natuurkunde] Gravitatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 153

[Natuurkunde] Gravitatie

Een asteroïde voert een ellips (niet-concentrische) baan uit ronde de aarde. Ze heeft een periode van 90 dagen, bestaat er gevaar voor botsing ?

a) nee

b) het is niet uit te sluiten

c) er zijn te weinig gegevens

Ik zou zeggen a, maar ben absoluut niet zeker...

Berichten: 34

Re: [Natuurkunde] Gravitatie

Ik maak hier een wilde gok, maar ik las je vraag en kepler schoot in m'n gedachten. Zijn derde wet zegt dat \(\frac{r^3}{T^2} = \frac{G M}{4 \pi^2}\)

Dus de verhouding van de derde macht van de afstand tot het object waar hij rondvliegt tot het kwadraat van de omlooptijd (in jaar dacht ik) is gelijk aan die reutemeteut in het 2de lid.

Ik lees dat M van de aarde
\(6 \cdot 10^{24} kg\)
is.

G zal wel ruwweg 10N/kg zijn, alhoewel ik hier m'n twijfels over heb op vlak van grote afstanden, als iemand dit eens kan bevestigen ofzo.

T = 90/365

als r kom ik uit 72096423. Moest ik nu nog wijs raken uit de eenheden, maarja, als dit km is dan zou ik er niet mee inzitten, en als dit m is, wat ik betwijfel, zou ik er nog maar half mee inzitten. De straal van de aarde is een dikke 6000km, dus de asteroide zou al een gelijke straal moeten hebben om te raken.

Zit ik hier op het goede spoor volgens de slimme mensen op dit board? Want ik lees hier vanalles over astronomische eenheden en wat nog. Dus ja, kans is reeel dat je best niet op mijn woord afgaat :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Natuurkunde] Gravitatie

G zal wel ruwweg 10N/kg zijn, ...
Is grote G niet de gravitatieconstante?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: [Natuurkunde] Gravitatie

Met alleen deze gegevens en de rest van de parameters vrij in te vullen is er altijd een botsing mogelijk. Neem bijvoorbeeld de korte as gelijk aan een afstand kleiner dan pak hem beet 5000 km en de lange as zodanig dat de omlooptijd 90 dagen is. Dan zal de asteroïde gegarandeerd binnen 45 dagen tegen de aarde botsen.

Ik weet echter niet wat het verschil is tussen antwoord b en c. We hebben nu te weinig gegevens (bijvoorbeeld de lengte van de assen), dus is een inslag niet uit te sluiten.

Berichten: 34

Re: [Natuurkunde] Gravitatie

gwi schreef:G zal wel ruwweg 10N/kg zijn, ...
Is grote G niet de gravitatieconstante?


Ah sorry, verwarring :roll: Ik laat het aan jullie over

Reageer