[Signaalverwerking] Binaire getallen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

[Signaalverwerking] Binaire getallen

Ik heb een urgente vraag over binaire getallen. En wel over het volgende:

Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat "The most Significant bit & The Least significant bit" zijn?

Als je bijvoorbeeld het binaire getal 00101 1010 (=64) hebt wat is dan de most significant bit en the least significant bit.

De vraag die dan bij mij opkomt is of the most significant bit het meest linkse getal is (hier een 0) óf de meest linkse 1. En voor de least significant bit is het het meest rechtse getal (hier een 0) óf de meest rechtse 1.

Het meest linkse getal 0 heeft verder geen invloed, en je zou hier nog oneindig veel nullen voor kunnen zetten, zonder dat het getal zal veranderen. Echter de meest rechtse 0 heeft wel een invloed want hier kan je geen nullen voor zetten.

Kan iemand mij dit duidelijk uitleggen, het is nogal belangrijk voor een toets van morgen.

Met vriendelijke groet,

Jaron

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Signaalverwerking] Binaire getallen

een ideaal vraagje voor Google: most significant bit

En wiki staat bovenaan:
In computing, the most significant bit (msb) is the bit position in a binary number having the greatest value. The msb is sometimes referred to as the left-most bit, due to the convention in positional notation of writing more significant digits further to the left.

In referencing specific bits within a binary number, each bit is assigned a bit number, ranging from zero to n (depending on the number of bits in the number.) The phrase bit zero may refer to either the least significant bit (lsb) or the msb, depending on the endianness.

By extension, the most significant bits (plural) are the bits of the number closest to, and including, the msb.

MSB, in all capitals, can also stand for "most significant byte". The meaning is parallel to the above: it is the byte in that position of a multi-byte number which has the greatest potential value.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [Signaalverwerking] Binaire getallen

kan je een vrije vertaling geven mijn engels is niet zo denderend goed..

(lees ook niks over de least significant bit)

En had zelf ook wel geozcht op google, maar alleen NL sites.. sorry

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Signaalverwerking] Binaire getallen

Als je bijvoorbeeld het binaire getal 00101 1010   (=64)  hebt wat is dan de most significant bit en the least significant bit.
Pssst... dit is 90, geen 64 :roll:

Het meest linkse bit is altijd de MSB, de meest rechtse de LSB. In dit voorbeeld zijn ze allebei nul.

Je hebt gelijk dat extra nullen links geen betekenis hebben. In tegenstelling tot decimale getallen wordt dat bij binaire getallen echter wel vaak zo genoteerd, omdat getallen als bytes (of words, of dwords, etc) m.a.w. als vaste hoeveelheid bits worden verwerkt of verzonden. Jouw voorbeeld van 9 bits is redelijk uniek, meestal zie je 8 of 16.

Dus het hangt af van de notatie. In 110100 (=52) is die onderstreepte 1 de MSB, in 00110100 (= ook 52) is de onderstreepte 0 de MSB.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 5

Re: [Signaalverwerking] Binaire getallen

Oke sorry was even een foutje.. telde verkeerd met de machten het is idd 90

Bedankt voor de uitleg. Dus hoe dan ook het meest linkse getal is de MSB en het meest rechtse getal is de LSB.

bedankt (alvast)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Signaalverwerking] Binaire getallen

@Rogier:

Volgens wiki is MSB (hoofdletters) most significant bYte, en daarmee de meest linkse groep bits......

als je het over msb (kleine letters) hebt praat je over bits.

Jaron schreef:
kan je een vrije vertaling geven mijn engels is niet zo denderend goed..  

(lees ook niks over de least significant bit)
a) het wordt hoog tijd dat je aan dat Engels wat gaat doen dan. Met een beetje middelbare opleiding kun je al niet meer zonder, laat staan als je naar een hogeere opleiding wil.

b) google: least significant bit 8)

succes :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [Signaalverwerking] Binaire getallen

Zucht.. sorry dat engels niet mijn sterkste vak is, daarentegen is mijn duits stukken beter.. en verder, ik kan die tekst gewoon niet super goed vertalen en jij wel, dus waarom zou je het niet doen? Je helpt me er zeker mee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Signaalverwerking] Binaire getallen

Nou, voor deze keer dan, ivm je proefwerk morgen: :roll:

En jij gaat deze vakantie Engelse boekjes lezen en Engelse TV-programma's zonder ondertiteling bekijken, want als je verder wil, nogmaals, je loopt hopeloos vast !!!!!!!!!!

:P

In computing, the most significant bit (msb) is the bit position in a binary number having the greatest value. The msb is sometimes referred to as the left-most bit, due to the convention in positional notation of writing more significant digits further to the left. In computerzaken, de meest signifiante bit (msb) is de bitpositie in een binair getal met de hoogste waarde. De msb wordt soms de meest linkse bit genoemd, als gevolg van de gewoonte in de positienotatie om betekenisvollere cijfers verder links te schrijven.

In referencing specific bits within a binary number, each bit is assigned a bit number, ranging from zero to n (depending on the number of bits in the number.) The phrase bit zero may refer to either the least significant bit (lsb) or the msb, depending on the endianness. Om naar bepaalde bits binnen een binair getal te kunnen verwijzen krijgt elke bit een nummer van 0 tot n (afhankelijk van het aantal bits in het getal). De uitdrukking "bit zero" kan verwijzen naar of de minst significante bit (lsb) of de msb, afhankelijk van de bytevolgorde (endianness)By extension, the most significant bits (plural) are the bits of the number closest to, and including, the msb. Daaruit volgt dus ook dat de meest significante bitS (meervoud) die bits zijn die (inclusief het msb zelf) het dichtst bij die msb staan.

MSB, in all capitals, can also stand for "most significant byte". The meaning is parallel to the above: it is the byte in that position of a multi-byte number which has the greatest potential value. MSB, alles in hoofdletters, kan ook "meest significante Byte" betekenen. De betekenis is analoog aan het bovenstande: het gaat om de byte in die positie van een multi-byte getal waar het de grootst mogelijke waarde weergeeft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [Signaalverwerking] Binaire getallen

okeoke ik ga goed lezen enzo (A)

bedankt voor de vertaling, en die andere dude ook, bedankt!

Groeten, Jaron

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Signaalverwerking] Binaire getallen

bedankt voor de vertaling, en die andere dude ook, bedankt!


Het is wel goed bedoeld natuurlijk, maar ik heet gewoon Jan, en Rogier gewoon Rogier, en geen "Dude"..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Signaalverwerking] Binaire getallen

Als je MagicTranslator of een van de andere vele vertaal programma's gebruikt, kun je bijna elke tekst uit de meeste talen omzetten naar Nederlands en omgekeerd. Ook Google heeft vertaalfunctie.

Reageer