[fysica] verhanglijn duiker en bodembescherming

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

[fysica] verhanglijn duiker en bodembescherming

Hoi,

Voor een project van vloeistofmechanica heb ik een excel model moeten maken. Ik moest een duiker ontwerpen in de Zandkreekdam (Veerse Meer-Oosterschelde) met een gemiddeld debiet van 40 m3/s voor het zomerpeil,winterpeil en steefpeil. Het model is zeer goed gelukt, had een 9 :roll: .

Maar ik moet ook kijken wat voor verhanglijn er optreedt op het Veerse Meer en ik weet niet zo goed welke formule ik hier voor moet toepassen. Wij gebruiken het boek van Nortier, maar mij wordt niet duidelijk hoe ik dat moet berekenen.. Heeft het iets met schietend en stromend water te maken?

Ook moet ik een bodembescherming ontwerpen achter de in en uit stroomvoorziening. En daar kom ik al helemaal niet uit.

De duiker is 82x6x5,1 m en de in en uitstroomvoorziening elk 30 m lang en van beton. Maximaal debiet is 157,6 m3/s en maximale stroomsnelheid 5,16 m/s.

Zou iemand mij daar mee kunnen helpen?

Alvaste bedankt!

Berichten: 34

Re: [fysica] verhanglijn duiker en bodembescherming

De manier waarop wij steeds verhanglijnen berekenen op school is via de vergelijking van Bresse. Eerst bepalen we de aard van de helling (sterk of zwak), daaruit weten we of de verhanglijn opwaarts of afwaarts bepaald is, en dan maken we een schetsje. Binnen het gebied dat de verhanglijn volgens het schetsje kan liggen passen we dan de vergelijking van Bresse toe. Als jullie hetzelfde zien als ons, dan zou dit moeten een duw in de richting zijn :P Zoniet, tja, ik was gebuisd :roll:

Van die bodembescherming zou ik het al niet echt weten

Berichten: 26

Re: [fysica] verhanglijn duiker en bodembescherming

Ik had op internet uitleg over de vergelijking van Bresse wel gevonden, maar geen formule. Maar met helling bedoel je de helling van het waterniveau?

In Nortier kan ik er niks over vinden :roll: .

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [fysica] verhanglijn duiker en bodembescherming

toen wij daar oefeningen over maakten hadden we een rekenblad ter beschikking, ik wil hem anders online zetten? Wil je anders de volgende dingen uit je opgave verduidelijken:

1. wat is de start- en eindhoogte van het water?

2. wat is de doorsnede van de buis?

3. wat is n (coëff van maning dacht ik) en andere gegevens omtrent de weerstand?

4. wat is de helling
\(S_o\)
?
???

Berichten: 34

Re: [fysica] verhanglijn duiker en bodembescherming

jacqueline schreef:Ik had op internet uitleg over de vergelijking van Bresse wel gevonden, maar geen formule. Maar met helling bedoel je de helling van het waterniveau?

In Nortier kan ik er niks over vinden :roll: .
Zie hier de vergelijking van Bresse:
\(\frac{dh}{ds} = \frac{S_0 - S_f}{\sqrt{1 - S_0^2} - \frac{Q^2 B}{g A^3}}\)
\(S_0\) is de helling (in verhouding, bijvoorbeeld 0,001 voor 0,1% helling), \(S_f\) is de wrijving, welke je bepaalt met een van de formules ter beschikking (je hebt die van Chezy, die van Manning, ..., je neemt maar volgens de gegevens dat je hebt). A is de doorsnede van het water eigenlijk. Als je een kanaal hebt zal die wel rechthoekig zijn vermoed ik. Hoe dan ook, daar vind je een hoogte h in (hoogte van het water tegenover de bodem). In je formule voor \(S_f\) zal je normaal ook een A vinden. Q is het debiet, en B de breedte van het kanaal. dh is de verandering van hoogte, en ds de verandering van afstand.

Nu, die pasten wij toe voor de verhanglijn in een kanaal. Ik vermoed dat je de verhanglijn moet bedenken in de rivier of het meer in de omgeving waar de duiker uitmondt ofzo? Ik heb het een en ander gezien over de verhanglijnen van rivieren waar een andere rivier in uitmondt, en dat moesten we gewoon beredeneren, niet berekenen. Het kwam erop neer dat de rivier die in de andere uitmondt ervoor zorgt dat de transportcapaciteit van de hoofdrivier werd overschreden. Dus er kwam teveel vuiligheid op die plaats. Daardoor ontstond er sedimentatie, dus een ophoping van het vuil dat de rivier niet kan meepakken. Met vuil bedoel ik losjes de aarde enzo die meegepikt wordt he. We wisten dat \(h S_0 = c^{te}\), en doordat het vuil ophoopte, daalde de helling vlak voor het ophopingspunt en stijgde die vlak na het ophopingspunt. Je creëert dus een bergje op de helling. Via die formule kan je dus zeggen dat de waterhoogte h eerst zal stijgen, en daarna zal zakken.

Maaaaaar, ik ken dat specifieke meer niet waar je het over hebt, en aan de hand van het woord "meer" alleen al vermoed ik dat het nog iets anders zal zijn :P

Berichten: 26

Re: [fysica] verhanglijn duiker en bodembescherming

Dank je wel voor de uitleg :roll:

- De waterstanden zijn constant anders omdat je te maken hebt met een getij. Ik dacht dat je de verhanglijn het beste kan berekenen met het max debiet dus ook de grootste waterstandsverschil. Dat heb je de extreemste waarde.

Maximaal debiet is 157,6 m3/s

maximale stroomsnelheid 5,16 m/s.

waterstand Veerse Meer -0.611m

waterstand Oosterschelde 3,03m.

Waterstandverschil= 3.64m

- de duiker is 82x6x5,1 m en altijd volledig gevuld met water. natte doorsnede is 30,6 m.

-Dit heb ik gebruikt voor mijn energieverliezen:

ξ intree 0,45

ξ uittree 1,00

ξ terugslagklep 1,00

λ wrijvingsfaktor 0,022

A natte doorsnede 30,6

R hydraulische straal 1,378

ξ wrijving 0,327

m afvoercoefficient 0,600

Berichten: 26

Re: [fysica] verhanglijn duiker en bodembescherming

Wat voor vehanglijnen heb je dan? Zijn er nog specifieke namen voor?

Berichten: 26

Re: [fysica] verhanglijn duiker en bodembescherming

Nou zo moeilijk was de verhanglijn nou ook weer niet. Met Chezy bereken je het verhang en dan weet je wat de verhanglijn is. bijv 1:900. Je weet de waterstand bij de duiker en dan ook de waterstand achterin het Veerse Meer en dat is de verhanglijn.

Reageer