[super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 103

[super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

hey hier een filmpje -->

http://ebaumsworld.com/2006/03/magnet.html

kijk hem even helemaal af .

Kan iemand mij verklaren waarom het mogelijk is het sample te liften door de magneet de liften ?? en dat terwijl er wel ruimte tussen de magneet en het sample zit :P :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

Een oud proefje dat supergeleiding bij lage temperatuur aan toont.

Het zwarte blokje is een supergeleider in een badje van vloeibaar stikstof en is dus erg koud, het verliest zijn supergeleider eigenschappen bij hogere temperaturen, de curie temperatuur ligt ergens boven vloeibaar stikstof temperatuur, maar ver onder kamer temperatuur.

In een supergeleider kunnen geen electrische of magnetische velden bestaan, het stoot dus het magnetisch veld af. Het magnetisch veld 'vangt' de magneet. Het kan nergens heen, als het dichter bij de supergeleider komt, wordt het magnetisch veld te veel tegengewerkt door de halfgeleider wat energetisch nadeliger is. En daarom zweeft het.

Het zou fijn zijn als we supergeleiders in kamer temperatuur hebben, maar we moeten nog even wachten.

Vinder van het supergeleiderfenomeen is trouwens een Nederlander: Heike Kamerlingh Onnes.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

Omdat een supergeleider geen verschil in magneetveld wil voelen, blijft de magneet stabiel (de tik tegen de magneet aan), hij blijft zweven, en neemt de supergeleider mee omhoog als de magneet opgetild wordt: een verandering van het magneetveld wordt tegengegaan.

Het échte verhaal is iets ingewikkelder, maar daar zal ik je niet mee lastigvallen :roll:

Wat míj interesseert is echter de vraag: zou dit filmpje getruceerd zijn? Aan het begin, als de beste man/vrouw de magneet boven de supergeleider hangt, gaat dat wel héél makkelijk. Da's mij nog nooit zo makkelijk gelukt; ik moet de magneet echt forceren, en bijna bovenop de supergeleider drukken om hem niet van de supergeleider af te laten vallen, maar er boven te laten zweven.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

Ik heb het experiment ook als een gezien van dichtbij en daar ging het eigenlijk net zo makkelijk als op het filmpje.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

Ik heb het experiment ook als een gezien van dichtbij en daar ging het eigenlijk net zo makkelijk als op het filmpje.


ik doe het experiment vele tientallen keren per jaar, maar het is mij nog nooit zo makkelijk gelukt :roll:

weet je toevallig wat voor supergeleider ervoor gebruikt wordt? (ik gebruik altijd YBCO)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

Geen flauw idee, het was op de opendeurdag van een school, dan laten ze meestal zo'n proefjes zien. Dan geeft men ook zo'n simpele uitleg zoals jij en DePurpereWolf geven :wink:. Mijn kennis hierover beperkt zich dus ook tot dit.

Berichten: 103

Re: [super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

Het échte verhaal is iets ingewikkelder, maar daar zal ik je niet mee lastigvallen
Dat zou ik nou erg jammer vinden !! Please, val me lastig met de hele waarheid !! Ik ben 1 en al oor !!

dat een supergeleider de pool van de magneet simpel weg spiegelt is dus absoluut niet waar dat blijkt wel uit dit filmpje !! Probeer maar eens twee magneten met de zelfde pool boven elkaar te laten zweven zonder ondersteuning ......

Volgens mij is dit trouwens de 1,2,3 yttirium, barium, coper oxide ceramische supergeleider .....

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

Wat voor magneet gebruik je? Neodymium?

Berichten: 103

Re: [super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

ik heb het filmpje niet zelf gemaakt .. maar wil wel zo`n kit gaan kopen en heb al neodym`sss van http://www.powermagnetshop.de/english/pi-1...m?categoryId=23

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

Je kunt zo'n kit zonder problemen kopen, maar waar haal je de vloeibare stikstof vandaan? En ben voorzichtig ermee, als je het over je handen giet mag je naar beverwijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

Je kunt zo'n kit zonder problemen kopen, maar waar haal je de vloeibare stikstof vandaan? En ben voorzichtig ermee, als je het over je handen giet mag je naar beverwijk.
idd.. wees alsjeblieft voorzichtig met vloeibare stikstof! Niet alleen omdat het zo koud is, maar ook mbt zuurstofconcentratie enzo. Er kan weinig verkeerd gaan als je weet waar je mee bezig bent, maar ik brand me ook nog wel eens eraan, terwijl ik er al jaren mee speel (uhm.. "werk" bedoel ik :roll: )

Als je het over je handen giet hoef je gelukkig nog niet direct naar Beverwijk, maar wel als je het verkeerd doet. Beetje zelfde verhaal als vuurlopen of je hand door een vlam halen, als je weet hoe het moet, kan er weinig verkeerd gaan, maar als je het verkeerd doet heb je een flink probleem.

Een idee van de verwoestende kracht van vloeibare stikstof kun je hier krijgen:

http://www.arago.utwente.nl/focusonline/ar...ikel.php?id=339

(proefje wat ik laatst gedaan heb; mars/snickers/enz. in stikstof bevriezen en kapot laten vallen)

En wat betreft de zwevende magneet:

Zoals eerder genoemd; wanneer je een perfecte geleider hebt, dus met een weerstand van nul Ohm, kan er geen magneetveld in deze supergeleider zijn. Elke stroom die erin loopt wordt beperkt tot een oppervlaktestroom, dus is ook niet ín de supergeleider te vinden.

Supergeleiding vindt plaats onder een bepaalde temperatuur, genaamd "de kritische temperatuur" of Tc (van Critical Temperature)

Echter hangt het niet alleen af van de Tc of de supergeleider supergeleidend wordt, maar er zijn nog twee factoren; Bc en Ic, het kritische magneetveld en de kritische stroom.

Als het magneetveld te groot wordt, zal de supergeleider niet meer supergeleidend zijn.

Als de stroom te groot wordt, zelfde verhaal.

Nu breng je een magneet aan boven een supergeleider. Dit moet een sterke magneet zijn, anders werkt het niet. Deze magneet heeft echter zo'n hoge sterkte dat de Bc bereikt wordt. De supergeleider is dus niet meer supergeleidend. Tenminste... niet overal. Er komen kleine "gaatjes" in de supergeleider waar deze niet meer supergeleidend is, een soort van buisjes door het materiaal heen. Hier kunnen de magneetveldlijnen dus makkelijk in, aangezien daar geen supergeleiding meer is. (let wel; het zijn geen gaten waar je doorheen kan kijken, maar waar het magneetveld doorheen kan)

Wat je nu dus hebt is een supergeleider, afgekoeld, met kleine stukjes die níet supergeleidend zijn (en dus magneetvelden doorlaten) en een groot stuk dat wél supergeleidend is (en dus magneetvelden afstoot).

De magneet hangt nu als het ware in een soort van hangmatje van z'n eigen magneetveldlijnen.

Dit is ook de reden dat 'ie niet opzij wil, en dus ook de reden dat je de supergeleider mee kan optillen.

'k hoop dat het een beetje duidelijker is geworden zo :P
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: [super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

Er heeft hier dus nog niemand geantwoord op de oorspronkelijke vraag: Hoe komt het dat je het stuk supergeleider kan opheffen door de magneet op te heffen?

Ik vermoed dat het zoiets gaat zijn. Oorspronkelijk is er geen magneetveld in de supergeleider. Die zal dus ook elk magneetveld uitstoten, waardoor de magneet erboven zal zweven (min of meer het principe he, zie hierboven voor nauwkeuriger). Hij duwt nu echter de magneet bijna tegen de supergeleider, waardoor er iets 'geforceerd' wordt en je dus wel een magneetveld in de supergeleider krijgt. Nu wil dit magneetveld behouden blijven (net zoals het oorspronkelijke dat 0 was ook behouden wilde blijven). Als je de magneet optilt zal de supergeleider daardoor mee opgetild worden.

Waarschijnlijk zit ik er wel naast, zit dan ook nog maar in 1e bachelor fysica (net gedaan).

Kan iemand meer duidelijkheid geven?
You and your big words. . .and your small difficult words

Berichten: 1

Re: [super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

Als student aan de hoge school lijkt dit onderwerp uiterst interessant.

In onze ingenieurs opleiding wordt ons gevraagd een project voor de lessen fysica te maken. Wij kozen voor supergeleiding. Daarom wou ik vragen aan rude of hij inderdaad iets meer kan vertellen over supergeleiding, vooral op het vlak naar toepassingen toe.

Mocht je informatie hebben of nuttige websites kan je me mailen

Alvast bedankt

Dieter, Wouter en Peter

Re: [super geleiding] een filmpje deels meisner effect ??

Rude schreef:ik doe het experiment vele tientallen keren per jaar, maar het is mij nog nooit zo makkelijk gelukt :D

weet je toevallig wat voor supergeleider ervoor gebruikt wordt? (ik gebruik altijd YBCO)
Het legt aan de supergeleider.... En bepaalde factoren

Uitleg

Wat ook leuk is om je eigen supergleider te maken.... zie film

Home made supergeleider

Reageer