scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

Moderators: Michel Uphoff, jkien

scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

Hallo mensen,

Ik heb mij gisteren een telescooop aangeschaft (Optisan 1000114)

diameter 114 mm

f=1000mm

Bij een vergroting van 40X (25mm oculair) doet hij het naar behoren. (Dat zegt een absolute beginner--> ik, dus!). Bij een vergroting van 100X (10mm oculair) krijg ik hem echter niet scherpgesteld. Nog gewoon nog met de bijgeleverde 1.5.en 2X barlow verlengstukken. Niet overdag op het op een mug op 50 meter nog bij nacht op Mars. Ik gebruik de kijker vanuit het open tuimelraam in onze woning. Doe ik iets fout. Is deze teloscoop niet tot een scherp beeld bij vergroting 100x in staat. of moet ik garantie claimen.

Wie helpt mij uit de brand?

Groet,

Gerard

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

Het kan ook aan de seeïng gelegen hebben hoor, en anders moet je eens terug gaan naar de winkel waar je je telescoop gekocht hebt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

Ik denk dat je het verkeerde oculair op hebt zitten. Als de telescoop een oculair heeft van 10 mm, wil dat zeggen dat het brandpuntafstand 1 cm is. Je kunt dan alleen het brandpunt in het gevoeligepuntje van je oog krijgen door je oog op het glas te zetten (niet aan te raden) ik denk dat je er dus een andere "oogglas" stukje op moet draaien

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

Alien; dat met die seeing zou natuurlijk goed mogelijk kunnen zien ware het niet dat de 100X overdag op korte afstand ook niet scherp te krijgen is.

DePurperewolf; Ik heb er niet zo veel verstand van maar de orgineele Oculait was een PL6.5 nu heb ik bij toeval een PL10. Als jij gelijk hebt heeft de fabriek die het spul maakt geen verstand van het bouwen van een basic telescoop. ;)

Ik heb even met de winkel gebeld waar ze mij de kijker hebben verkocht. Hun stelling was dat newton telescopen nu een maal een wat slechtere beeldkwaliteit geven dan Lenzentelescopen. Verder zou mogelijk de ophaning van de spiegel aan het begin van de buis de beeldkwaliteit beinvloeden. De oplossin zou zijn de diameter van de kijker te verkleinen door er een stuk karton voor te plakken met een rond gat er in met de helft van de buis diameter. Dit zou bij de waarneming van planeten

niets uitmaken omdat die toch helder genoeg zijn. Als dit allemaal niet hielp zou ik er maar even me terugkomen. :shock:

Wat vinden jullie hier van dit advies?

Gerard :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

Ik vind het een nogal opmerkelijk advies... Hetgeen je bij het observeren wilt is juist een zo groot mogelijke diameter.. Hoe meer licht je binnen krijgt, hoe scherper je beeld..

Ze hebben gelijk als ze zeggen dat je met een kleinere diameter ook wel planeten kunt waarnemen (114 mm zou een behoorlijk grote kijker zijn als het een refractor zou zijn), maar dat moet naar mijn idee niet de oplossing van het probleem zijn.. Niet dat ik wel een geschikte oplossing weet, maar toch..

Voor zover ik weet, worden newton kijkers meer gebruikt voor deep-space, en refractors meer voor planeten...

Dit omdat een newtonkijker over het algemeen een grotere diameter heeft en daarom lichtzwakkere objecten kan waarnemen, het beeld wordt alleen wat vager omdat het oculair 'ertussen' zit..

Bij een refractor is er een ander probleem.. Hoewel deze over t algemeen scherper beeld geeft treedt er wel verschuiving van de kleuren op door de breking met de lens...

Ik ben geen expert op dit gebied, dus mijn excuses als er wat verkeerd tussen staat..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

Als je een telescoop vervoert/in of uitpakt, kan het zijn dat door trillingen de hoofdspiegel of vangspiegel versteld raakt.

Des te groter de vergroting word, des te groter de beeldverstooiing.

Dan zal je deze opnieuw moeten stellen op de optische as van de kijker.

Dit noemt men dus collimeren.

Lees deze site maar eens goed.

http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel/Astro...matie/steps.htm

Uiteraard kan het ook aan je 10mm oculair liggen maar veelal is collimatie de boosdoener

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

jeroen heeft gelijk

om de collimatie van je kijker te kunnen vaststellen heb je alleen een ster nodig

richt die ster zeer goed in het midden van je beeldveld en stel die onscherp EN onscherp

nu, als die onscherp is zal je eerst een grote ronde vlek zien met een kleine zwarte vlek

die kleine zwarte vlek komt door je vangspiegel(schaduw)

als je die vlek even aandachtig bekijkt zal je zien dat die vlek uit ringen bestaat

die ringen horen concentrisch te zijn,dus als die zwarte vlek niet in het midden staat is je kjier uit collimatie

kijk eens vanachter naar je buis en vanvoor naar je vangspiegel daar zal je schroeven zien die dienen om je kijker te collimeren en het optiek vast te zetten

ik raad je wel aan om eerste info te zoeken over collimatie

wat die afstapring betreft niet doen!!!

als je in een newtonkijker zo'n ring steekt zal je kijker inderdaan kleiner worden van diameter maar je obstructie grooter

waarom?

omdat je een vangspiegel hebt en die houd dus een deeltje van het licht tegen dat op je hoofdspiegel weerkaatst

als die vangspiegel even groot blijft maar je hoodspiegel kleiner wordt(door die ring) heb je dus een grotere obstructie dat resulteerdt in lichtverlies en contrastverlies

wat die verkoper betreft;ik vind het treurig dat mensen die optiek verkopen voor hun beroep niks weten van telescopen

het zijn zo'n mensen die de popularisatie van astronomie naar beneden halen

een newtonkijker moet niet onderdoen voor een lenzenkijker

zeker niet als die spiegel juist geslepen is

lenzenkijker zijn zeker goede kijker vooral voor planetaire doeleinden

er is meer contrast en de kleuren zijn levendiger

maar !! een lenzenkijker is vele duurder dan een spiegelkijker

dit om de eenvoudige reden dat een lenzenkijker veel moeilijker te slijpen is dan een spiegelkijker

in arbeid alleen al heb je minstens 4 vlakken te slijpen

terwijl een spiegel kijker maar 1 te slijpen vlak heeft(vangspiegel dus niet meegerkend)

te opzichte van een spiegelkijker heeft een lenzenkijker dus 4 keer meer kans om optische fouten te bevatten

het glas(en de soorten) moet ook zeer zorgvuldig geselecteerd worden terwijl bij een spiegelkijker dat iets minder belang heeft omdat gewoon glas zeer goed gebruikt kan worden

als laatste wil ik je aanraden om mischien met je kjier naar een vereneging te gaan om die te laten nakijken die mensen zullen je zeker willen helpen

veel geluk!!

Berichten: 259

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

Anonymous schreef:jeroen heeft gelijk

als laatste wil ik je aanraden om mischien met je kjier naar een vereneging te gaan om die te laten nakijken die mensen zullen je zeker willen helpen

veel geluk!!


Ben newbie hier op dit forum maar heb enige kennis van telescopen. Je kunt op de Volkssterrenwacht je optiek+telescoop laten testen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

da's zeer juist

bij ons op urania zullen ze dat met plezier doen!

Berichten: 259

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

hihi, in Amsterdam ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

het heeft natuurlijk niet zoveel nut om 2-3landen te doorkruisen om je kijker te testen :shock:

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

Anonymous schreef:als laatste wil ik je aanraden om mischien met je kjier naar een vereneging te gaan om die te laten nakijken die mensen zullen je zeker willen helpen

veel geluk!!
Voordeel is dan ook dat ze het daar met plezier zullen doen en en geen kosten voor in rekening brengen. Bovendien sta je er dan bij en kan je precies zien wat er gebeurt zodat je zelf in de toekomst het probleem kan herkennen en oplossen.

Daarnaast vind elke amateur het leuk om eens door een andere telescoop te kijken. Zelf kan je dan ook meteen de verschillen zien tussen jouw telescoop en die van anderen. Zo leer je een hoop.

Ik raad je ook aan om lid te worden van die of een vereniging. Een waardevolle aanvulling op je informatie voorziening.

Succes!

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

Beste Gerard.

Ik heb zelf ook de optisan star 114 met brandpunt van 1000 mm aangeschaft en herken precies wat jij zegt. Ook bij mij is het beeld helder bij het 25mm oculair, maar bij het 6,5 mm oculair is het niet scherp te stellen.

Ik heb de volkssterrenwacht in bussloo om advies gevraagd en zei vertelden dat een nadeel van deze telescoop is dat het een verkorte buis is en dit bekende problemen zijn bij dit type. Zij raadden mij aan contact op te nemen met de winkel en deze telescoop te ruilen voor de optisan 900/114. Deze heeft dus een diameter van 114 mm en een brandpuntafstand van 900 mm, maar de buis is niet verkort.

Ik heb gevraagd wat concreet de voordelen van deze telescoop zijn in vergelijking met de star 114/1000 en ben in afwachting van hun antwoord.

Mocht je vragen hebben; de volkssterrenwacht in Bussloo geeft snel en goed antwoord en doen echt hun best om je te helpen. Ik heb er positieve ervaringen mee.

Groeten Mirjam.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

Beetje late reactie Mirjam :shock: maar als ik je goed begrijp is het brandpunt té kort voor de kijkerbuis anders zou het juist andersom moeten zijn.

6.5 mm occulair wel en de 25 mm. niet.

Het kan natuurlijk ook liggen aan het focuseer maar met een 1000 mm. brandpunt lijkt me dat een beetje overdreven.

Ik zou voorstellen om eens te kijken of je de hoofdspiegel zover mogelijk naar voren kunt plaatsen en vandaaruit de hele boel weer collimeert evt. één of ander tussen (vul) ring er in te maken zodat het brandpunt van je kijker "gedragen" kan worden door je focuseer. M.a.w. de hoofdspiegel naar voren brengen.

Dit valt ook goed te testen met een mat geslepen (P 500) glaasje.

Hoe dan ook Gerard, als je nog geen andere oplossing had gevonden is dit misschien wat.

Het leert tevens je kijker kennen :wink:

Succes

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

Nee hoor, helemaal geen late reactie. Als het goed is heeft Gerard een jaar garantie op zijn telescoop en als hij die van hem pas in augustus heeft gekocht...reken maar uit.

Verder houd ik er helemaal niet van om de diameter of de brandpuntsafstand van mijn telescoop kleiner te maken; als ik een telescoop koop met dat brandpunt en die diameter, moet het niet nodig zijn om dat te gaan veranderen om een scherp beeld te krijgen. Dan had ik er wel een met een kleinere diameter en een kleiner brandpunt gekocht.

En bij die optisan 114/1000: de buis is geen meter lang, dus is er een trucje uitgehaald om toch een brandpunt van 1000 mm te krijgen.

Groetjes Mirjam.

Reageer