Boeken

Moderator: Rhiannon

Berichten: 402

Boeken

Voordat ik op vakantie ga wil ik graag nog even langs de bieb om een aantal boeken te lenen. Heeft iemand nog tips?

Ik lees over het algemeen graag boeken die niet te moeilijk geschreven zijn en waar emoties een rol in spelen. Ik wil me ook altijd goed kunnen inleven in een personage.

Dus tips zijn van harte welkom :roll:
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 1.780

Re: Boeken

Klinkt mij als Hedwig Kurtz Maler in de oren.

Sorry, kan je niet helpen.

Ik houd het het liefst op korte verhalen. Heb ik tenminste geen dwang om door te moeten lezen als er ook andere dingen te doen zijn.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Boeken

Als je "goed geschreven" als criterium stelt, kan ik zeker Nevil Shute aanbevelen. Als emoties en inleven in hoofdpersonages belangrijk is:

"A town like Alice" om mee te beginnen. En verder

the far country

the rainbow and the rose

the chequer board

trustee from the toolroom

en eigenlijk de meeste andere ook wel..........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Boeken

Tjah, er zijn erg veel opties. Paar voorstellen:

1984: toekomst roman, hierbij kun je je erg goed inleven in de personage, taalgebruik kan hier en daar wat verouderd zijn. Het verhaal gaat over een soort totalitaire staat waarbij iedereen in de gaten wordt gehouden. Deed me erg aan het huidige N-Korea denken.

Brave new world (NL: heerlijke nieuwe wereld): ook een toekomst roman, gaat over een jongen die als ongeveer de enigste nog "normaal" is geboren. De rest is allemaal gewoon gemaakt. De complete mensheid is dan ook nog eens onderverdeeld in Alfa's Beta's, enz enz. Een echte aanrader

Ontdekking van de Hemel: Dit boek is wel wat moeilijk geschreven maar het is zeker een zeer goed geschreven boek. Het is geschreven door Neerlands beste schrijver Harry Mulisch. Dit boek heeft bijna een Nobelprijs gewonnen.

Een kleine geschiedenis van bijna alles: toepasselijk voor bij dit forum. De complete geschiedenis van de wetenschap beschreven in 500 pagina's. Erg leuk en spannend geschreven.

Hiermee kun je wel even vooruit. Schrijvers die ik zelf aanraad zijn: Harry Mulisch, Ronald Giphart en Issabelle Allende.

Veel succes met het uitzoeken!!
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Boeken

De avonden van Reve of Wachten op Godot van Becket.

(Deze alleen als je je steendood gaat vervelen :wink:)

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Boeken

Mijn persoonlijke tip: dump Mulisch en ga Umberto Eco lezen, de slinger van foucault is (hoewel pittig) een briljant boek. Ook Baudolino is een geweldig boek.

Verdere aanraders zijn 'Istanbul' van Orhan Pamuk, 'Het Bureau' van Voskuil, verhalenbundels van Isaak Babel, Lord of the Flies van William Golding, etc. etc...

Eelco

Berichten: 4.546

Re: Boeken

ik gok dat je de boeken van Dan Brown al gelezen hebt :roll: anders zou ik die aanraden :P

ik raad boeken van Rene Appél (je schreef het toch met ' ?) aan, o.a Doorgeschoten is erg goed, zoek maar eens op :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 329

Re: Boeken

niet te moeilijk geschreven en waar emoties een rol in spelen....

Een boek wat ik begin dit jaar las en wat een van mijn allerbeste leeservaringen ever is geweest was Publieke Werken van Thomas Rosenboom. Het is een boek dat zeker heel rijk is aan emoties (in het leven van de hoofdpersonen), en hoewel de taal tamelijk archaïsch en barok is, leest het heel makkelijk weg.

Veel plezier ermee :roll:

Berichten: 252

Re: Boeken

"Ein paar Leute suchen das Glück und lachen sich tot" van Sybille Berg is een erg grappig boek, met emoties, makkelijk geschreven, in het Duits weliswaar, diverse personages om je in in te leven, plus je hebt het zo uit. Van de officiele site:
Das erste Buch von Frau Berg. Es geht um ein paar Leute die das Glück suchen und bis auf eine Ausnahme auch finden, denn am Ende des Buches sind sie tot. Das Buch eignet sich hervorragend als Geschenk für depressive 18-25 jährige.
Afbeelding

hoorspel, een nog luiere vakantie 8)

Berichten: 4.546

Re: Boeken

lastig alleen als je geen duits kan :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Boeken

ideale manier om het te leren, inclusief uitspraak..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Boeken

Ik kan je Kurt Vonnegut erg aanraden. De boeken zijn vertaald van het engels in het nederlands. Het gaat over mensen, hun eigenaardigheden, rampspoed, zwarte humor en grote ideeën. Leuk voor op vakantie :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Boeken

Wat dacht je van Nicc French.... ik vind het wel makkelijk geschreven en het gaat over emoties....
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Boeken

Misschien ook een leuke tip:

Ga naar de bibliotheek/boekenhandel en vraag daar gewoon. Nergens weten ze meer van leuke boeken dan daar :roll:

Als je in omgeving Groningen woont kan ik Scholtens Wristers absoluut aanraden als en goede boekhandel. Ze zijn wel wat duur maar er is ongelofelijk veel keuze en ze weten er erg veel vanaf.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 17

Re: Boeken

er is natuurlijk erg veel om te tippen, meer dan ik wil typen ...

daarom krijg je een aantal titels die mijn literatuurdoos voor de vakantie vullen:

Jonathan Safran Foer: Extreem Luid en Ongelooflijk Dichtbij

Jonathan Safran Foer: Alles is verlicht

Jan Siebelink: Knielen op een bed violen

Oek De Jong: Hokwerda's Kind

Ramsey Nasr: Van de Vijand en de Muzikant

Henk van Woerden: Ultramarijn

Thomese: Izak

Daarnaast kan ik ALLES van Haruki Murakami aanbevelen, alsook Amelie Nothomb (damn, wat is die goed!).

Verder is voor vakantiegenot natuurlijk niet mis met pakweg Mulisch, Nooteboom of Claus. Maar ik zou toch eerder Thomas Rosenboom meenemen, misschien iets minder vlot te lezen, maar des te sterker, met name Publieke Werken is hallucinant goed!

Tot slot vind ik Enquist erg fijn lezen, vooral voor de dames (nogal vrouwelijk gerichte literatuur), en ook Arthur Japin is met momenten zeer goed!

meer? dat kan hoor, er is véél, véél meer ...
those who speak of drama tend to put it on you

Reageer