De toekomst van onze huidige maatschappij

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.286

De toekomst van onze huidige maatschappij

Onze maatschappij zoals wij dat nu kennen zal in de toekomst niet meer zijn. Binnen 40-50 jaar zal onze economie veranderen, d.m.v. het opraken van de aardolie- en gas voorraden. De vergrijzing zal het leven in de toekomst niet makkelijker maken, zeker als het gaat over geld, maar ook de sociale problemen die met deze vergrijzing gepaard gaan. Ook op politiek gebied zal het in Nederland moeten gaan veranderen. Onze huidige politieke stelsel functioneerd niet meer naar behoren. Want jaren lang kampen wij met twee winden: links en rechts. Politieke partijen in Nederland sterft langzaam, zoals D66, LPF. Maar andere politieke partijen blijken net als onkruit terug te komen, zoals PVDA, CDA en VVD. Maar niets verandert: mooie verhalen zonder inhoud. Het vertrouwen in de Nederlandse politiek en de overheid is historisch laag te noemen (minder dan 40%). HOE KOMT DAT EIGENLIJK?

Verder spelen in onze maatschappij andere prolemen, zoals de culturele verschillen. Jaren lang is ons wijs gemaakt en bij wet geregeld dat je andere culturen in ons land MOET respecteren. Ik vraag me af waarom? Dat andere culturen leuk zijn valt over te twisten, maar door de overheid opgedrongen respect gaat mij te ver. Momenteel denkt ruim 10% van de Nederlanders anders tegenover buitenlanders. Dit groeiend besef dat de maat vol is is voortgekomen dat er op poltieke gebied teveel is toegelaten. Binnenkort komen de Polen, Hongaren etc in o.a. Nederland werken, omdat er momenteel teveel mensen werkloos thuis zitten. Dit is een gevaarlijke ontwikkeling voor de toekomst, omdat onze eigen mensen niet meer aan de bak komen of hun baan kwijt raken, omdat personeel uit Oost-Europa stukken goedkoper zijn. Ik acht dit een grotere voedingsbodem gaat worden voor Extreem-Rechts.

Maar hoe gaan wij om met de komende veranderingen in onze maatschappij? Want grote veranderingen zijn op komst, en wat kunnen wij als individu nog betekenen in diezelfde maatschappij?

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: De toekomst van onze huidige maatschappij

In een eerste reactie: die vergrijzing is slechts tijdelijk. Het zal een jaar of twintig duren en dan is het meerendeel van de vergrijzing door natuurlijke oorzaak opgelost: dood. je moet dus van de vergrijzig geen politiek paniekbeleid maken, het is een overkomelijk probleem.

Wat ik persoonlijk zie gebeuren (of: waar ik bang voor ben) is dat de tegenstelling 'echte' Nederlanders versus 'latere' Nederlanders (lees: voornamelijk moslims) zeer gaat verscherpen, en mogelijk zelfs tot een uitbarsting gaat komen. Ik denk dat het over een jaar of twintig een zaak is van: of je accepteert onze westerse cultuur, of je gaat het land uit ook al woon je hier al jaren. De tolerantie zal nog verder afnemen.

Bij gebrek aan goede politiek zou het me ook niet verbazen dat men weer op zoek naar een sterke man die zegt wat hij denkt en doet wat hij zegt...

Ja, ik weet 't, ik heb een vrij pessimitisch toekomstbeeld... :roll:

Eelco

Berichten: 1.286

Re: De toekomst van onze huidige maatschappij

[
quote="EelcoStorm"]In een eerste reactie: die vergrijzing is slechts tijdelijk. Het zal een jaar of twintig duren en dan is het meerendeel van de vergrijzing door natuurlijke oorzaak opgelost: dood. je moet dus van de vergrijzig geen politiek paniekbeleid maken, het is een overkomelijk probleem.
Maar zou het erg zijn, dat de wereldbevolking inkrimpt? Ik denk van niet, het zou zelfs goed kunnen zijn, meer ruimte.

Over: tijdelijk kan ik zeggen: laten we maar afwachten. Ik denk dat het voor een langere periode zal zijn. Want men neemt tegenwoordig niet zoveel kinderen meer. En meer mensen binnenhalen die buiten onze grenzen komen is ook geen oplossing.
Wat ik persoonlijk zie gebeuren (of: waar ik bang voor ben) is dat de tegenstelling 'echte' Nederlanders versus 'latere' Nederlanders (lees: voornamelijk moslims) zeer gaat verscherpen, en mogelijk zelfs tot een uitbarsting gaat komen. Ik denk dat het over een jaar of twintig een zaak is van: of je accepteert onze westerse cultuur, of je gaat het land uit ook al woon je hier al jaren. De tolerantie zal nog verder afnemen.
Het speelt nu momenteel al. Vaak nog binnenshuis, maar het publiekelijke verzet is ook al zichtbaar. Dat het land afstevend naar een Burgeroorlog zou een gevolg kunnen zijn de huidige ontwikkeling. Het proces is niet te stoppen, hoe erg sommige dat ook vinden. Maar aangezien Nederland nogal links van karakter is zal de bom nog niet zo snel barsten, maar het lontje rookt al.
Bij gebrek aan goede politiek zou het me ook niet verbazen dat men weer op zoek naar een sterke man die zegt wat hij denkt en doet wat hij zegt...
Het is niet alleen een sterke man of vrouw, een duidelijke betrouwbare visie. Alleen welke politieke stroming?
Ja, ik weet 't, ik heb een vrij pessimitisch toekomstbeeld...   :roll:
Dan ben je niet de enigste.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: De toekomst van onze huidige maatschappij

Over: tijdelijk kan ik zeggen: laten we maar afwachten. Ik denk dat het voor een langere periode zal zijn. Want men neemt tegenwoordig niet zoveel kinderen meer. En meer mensen binnenhalen die buiten onze grenzen komen is ook geen oplossing.
Nee, het probleem van de vergrijzing draait om het feit dat de generatie van de babyboomers, de bevolkingsexplosie van net na 1945 met pensioen gaat. Dat gaat een piek veroorzaken.

Het feit dat tegenwoordig minder mensen kinderen nemen, gat over een lngere periode waarom de vergrijzing die daar uit voort gaat komen ook over een langere periode uitgesmeerd raakt.
Het speelt nu momenteel al. Vaak nog binnenshuis, maar het publiekelijke verzet is ook al zichtbaar. Dat het land afstevend naar een Burgeroorlog zou een gevolg kunnen zijn de huidige ontwikkeling. Het proces is niet te stoppen, hoe erg sommige dat ook vinden. Maar aangezien Nederland nogal links van karakter is zal de bom nog niet zo snel barsten, maar het lontje rookt al.
Een burgeroorlog zal het niet worden, wellicht wel een conflict tussen het Westen en de Islam. Net als 800 jaar geleden.
Het is niet alleen een sterke man of vrouw, een duidelijke betrouwbare visie. Alleen welke politieke stroming?
Iets nationalistisch, beetje 'christelijk-joodse traditie' en vooral veel angst.

Eelco

Berichten: 252

Re: De toekomst van onze huidige maatschappij

afsterving van het imperatieve wereldverbeteraarsgevoel, ik zal verdringt gij zult, meer aandacht voor individueel leven, als gevolg depolitisering van de burger, en verzakelijking/professionalisering van de politiek

Berichten: 4.546

Re: De toekomst van onze huidige maatschappij

deze maatschappij staat op instorten en zal niet lang meer hebben, economisch wanbeleid in onze economische leider (duh, de VS :roll: ), spanningen tussen culturele groepen, groepen die zich in een hoekje worden gedrukt, het is een zeer explosieve mix en zoals Alexander al zei [/quote]de bom nog niet zo snel barsten, maar het lontje rookt al.[/quote] en ik ben bang dat wij het nog wel meemaken dat ie barst, alhoewel het dan wel erg mooi is om het nieuwe tijdperk van de mens te zien (ik hoop dat nadat de bom barst aka WO3 de mens realiseert dat ze allemaal homo sapiens sapiens zijn en dus op die grond moeten samenwerken.

nu maar wachten he :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: De toekomst van onze huidige maatschappij

EelcoStorm schreef:In een eerste reactie: die vergrijzing is slechts tijdelijk. Het zal een jaar of twintig duren en dan is het meerendeel van de vergrijzing door natuurlijke oorzaak opgelost: dood. je moet dus van de vergrijzig geen politiek paniekbeleid maken, het is een overkomelijk probleem.

Eelco
Je zegt dat het een tijdelijk probleem is van +/- 20 jaar. Dit is natuurlijk correct. Maar economisch gezien is het natuurlijk een ramp van jewelste en de gevolgen niet te overzien. Dat het nu paniekbeleid is, is deels waar. De voorgaande regeringen hadden hier eerder oog voor moeten hebben. De kosten van de vergrijzing zijn gigantisch. Dit moet opgebracht worden door de werkende minderheid middels belastingen. Dit resulteert in minder koopkracht voor de werkenden, minder luxe artikelen kunnen worden aangeschaft. Bedrijven die deze luxe artikelen produceren zullen in elkaar klappen. Resultaat meer werklozen, meer belasting nodig voor deze groep etc. etc. We staan op de vooravond van een zeer gevaarlijke neerwaartse spiraal, als we een ieder willen blijven verzorgen. Als we het niet doen (ieder verzorgen) zal de criminaliteit stijgen, immers als je niets krijgt dan pak je het (als het om levensbehoeften gaat).

De multiculturele samenleving zal vroeg of laat exploderen. Het is een illusie dat mensen met verschillende culturele, religieuze, etc. opvattingen vredig naast elkaar kunnen leven. Het heden en de geschiedenis hebben dit toch bevestigd. Je ziet in de grootte steden al het vertrek van vooral de autochtone bevolking. Amsterdam en Rotterdam worden bevolkt voor meer dan de helft door allochtone bevolking (met een buitenlands paspoort).

Ik ben het dan ook helemaal met Alexander Hartmans eens. We staan voor een tijdperk die wel eens een belangrijk tijdperk kan worden in de geschiedenis van komende generaties. Ik verwacht dat Amerika financieel compleet kapot gaat en als enige supermacht de vaandel aan China en Rusland (gigantische gasvelden en dus toekomstig potentieel) moet overdragen. Het handelsoverschot van de VS is niet meer reëel terug te dringen.De oorlog in Irak en Afghanistan zijn kostenposten die de VS burger straks gaat voelen (elke burger heeft in Amerika al een schuld van jewelste in de vorm van hypotheken en leningen). Een nieuwe president zal de troepen daar weghalen. Iran en Noord-Korea zullen zich laten gelden.

Dit zal voor het westen funest zijn. De vrije wereld zal door hun eigen tolerantie, vrijheden en goed zijn voor een ieder zijn eigen graf graven.

Ook ik ben van mening dat we in Nederland met teveel zijn en ben ook erg gecharmeerd van de club van 10 miljoen. http://www.tienmiljoen.nl/Ned/index.htm . Op de site staan ook (in mijn beleving) sterke argumenten voor de problemen die ons staan te wachten.

Berichten: 4.546

Re: De toekomst van onze huidige maatschappij

We staan voor een tijdperk die wel eens een belangrijk tijdperk kan worden in de geschiedenis van komende generaties.
en wij leven erin, als ik eerlijk ben: ik vind het eerlijk! eindelijk zien hoe stom de mens is geweest en waar het toe heeft gelijk (en dan keihard bleeren: ik zei het toch!! :roll: ) en hopelijk dan ook het nieuwe begin voor de mens mee te maken, ik hoop het, nu maar wachten :P

ik weet bijna zeker dat er een derde wereldoorlog komt, deze zal dus oo de wereldbevolking uitdunnen (telkens als er overbevolking dreigt ofzo, komt er iets om het uit te dunnen, o.a pest, spaanse griep en nu door de multiculturele samenleving nog een wereldoorlog, don't you love nature :P )

ik snap ook nog steeds niet waarom mensen denken dat een echte multiculturele samenleving echt kan, ik bedoel naast elkaar leven en van elkaar leren enzo kan heel goed en is ook zeer goed, maar door mekaar gegooit werkt niet getuige de vele erg vervelende gebeurtenissen in de wereld.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 10

Re: De toekomst van onze huidige maatschappij

Alexander Hartmans schreef:Onze maatschappij zoals wij dat nu kennen zal in de toekomst niet meer zijn. Binnen 40-50 jaar zal onze economie veranderen, d.m.v. het opraken van de aardolie- en gas voorraden. De vergrijzing zal het leven in de toekomst niet makkelijker maken, zeker als het gaat over geld, maar ook de sociale problemen die met deze vergrijzing gepaard gaan. Ook op politiek gebied zal het in Nederland moeten gaan veranderen. Onze huidige politieke stelsel functioneerd niet meer naar behoren. Want jaren lang kampen wij met twee winden: links en rechts. Politieke partijen in Nederland sterft langzaam, zoals D66, LPF. Maar andere politieke partijen blijken net als onkruit terug te komen, zoals PVDA, CDA en VVD. Maar niets verandert: mooie verhalen zonder inhoud. Het vertrouwen in de Nederlandse politiek en de overheid is historisch laag te noemen (minder dan 40%). HOE KOMT DAT EIGENLIJK?  

Verder spelen in onze maatschappij andere prolemen, zoals de culturele verschillen.  Jaren lang is ons wijs gemaakt en bij wet geregeld dat je andere culturen in ons land MOET respecteren. Ik vraag me af waarom? Dat andere culturen leuk zijn valt over te twisten, maar door de overheid opgedrongen respect gaat mij te ver. Momenteel denkt ruim 10% van de Nederlanders  anders tegenover buitenlanders. Dit groeiend besef dat de maat vol is is voortgekomen dat er op poltieke gebied teveel is toegelaten. Binnenkort komen de Polen, Hongaren etc in o.a. Nederland werken, omdat er momenteel teveel mensen werkloos thuis zitten.  Dit is een gevaarlijke ontwikkeling voor de toekomst, omdat onze eigen mensen niet meer aan de bak komen of hun baan kwijt raken, omdat personeel uit Oost-Europa stukken goedkoper zijn. Ik acht dit een  grotere voedingsbodem gaat worden voor Extreem-Rechts.

Maar hoe gaan wij om met de komende veranderingen in onze maatschappij? Want grote veranderingen zijn op komst, en wat kunnen wij als individu nog betekenen in diezelfde maatschappij?
Deze maatschappij staat zeker op instorten, menselijk leven, onderwijs, gezondheidszorg noem maar op alles staat in het teken van het grote geld en de commercie. We buiten de natuur op schandalige wijze uit alleen ter meerdere eer en glorie van onze ECONOMIE.

De toespraak van Big Eagle bijna 100 jaar geleden, geef te denken.

Als walvissen en dolfijnen dood aanspoelen aan de kusten,

zwermen sprinkhanen de oogsten verslinden,

legers mieren verdwaasd rondtrekken,

trekvogels niet meer weten hoe ze moeten terugkeren naar hun plek van vertrek,

bijen en vlinders uitsterven door vergiftiging van bloemen en bomen,

als vele soorten planten en dieren zich terugtrekken uit het leven,

weet dan blanke broeder, dat de laatste dagen van de aarde zijn aangebroken.

Besef dat de boodschap die uw rode broeders u brengen om de aarde en alle levende wezens lief te hebben de enige mogelijkheid is tot overleving.

De aarde is onze moeder en als u haar blijft verkrachten en leegroven,

zal ze binnen honderd jaar haar kracht tonen.

Dan zullen de aarde en de zee gaan beven,

de rivieren als ratelslangen woest met hun staart slaan,

zal de droogte uw oogst doen mislukken

en zullen oorlogen over heel de wereld razen.

Water zal uw land binnenstromen

en hete, roodgloeiende modderstromen uit vuurspuwende bergen zullen over uw huizen komen.

Als u deze verschijnselen ziet, weet dan blanke broeder, dat een terugweg niet meer mogelijk is.

Big Eagle,

opperhoofd van de Eagle-clan der indianen,

in een toespraak tot het blanke opperhoofd van Washington op 4 juli 1912.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: De toekomst van onze huidige maatschappij

De multiculturele samenleving zal vroeg of laat exploderen. Het is een illusie dat mensen met verschillende culturele, religieuze, etc. opvattingen vredig naast elkaar kunnen leven. Het heden en de geschiedenis hebben dit toch bevestigd.
De geschiedenis heeft bevestigd dat multicultureel geen enkel probleem is. Kijk naar het rijk van Alexander de Grote, het Romeinse Rijk, het Byzantijnse Rijk, het Ottomaanse Rijk: allemaal multi-ethnische rijken die niet door onderlingen etnische spanningen ten onder zijn gegaan, maar door spanningen tussen machthebbers. Met andere woorden: de geschiedenis heeft helemaal niet bevestigd dat dit soort samenlevingen exploderen. Het zijn de machthebbers die voor de explosies zorgen.

Eelco

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: De toekomst van onze huidige maatschappij

Heb jij een link naar die toespraak?
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Berichten: 10

Re: De toekomst van onze huidige maatschappij

Helly1975 schreef:De multiculturele samenleving zal vroeg of laat exploderen. Het is een illusie dat mensen met verschillende culturele, religieuze, etc. opvattingen vredig naast elkaar kunnen leven. Het heden en de geschiedenis hebben dit toch bevestigd.
De geschiedenis heeft bevestigd dat multicultureel geen enkel probleem is. Kijk naar het rijk van Alexander de Grote, het Romeinse Rijk, het Byzantijnse Rijk, het Ottomaanse Rijk: allemaal multi-ethnische rijken die niet door onderlingen etnische spanningen ten onder zijn gegaan, maar door spanningen tussen machthebbers. Met andere woorden: de geschiedenis heeft helemaal niet bevestigd dat dit soort samenlevingen exploderen. Het zijn de machthebbers die voor de explosies zorgen.

Eelco
Daar ben ik het helemaal, mee eens als je kijkt op wat voor vage gronden een oorlog begonnen wordt en wie daar het meest baat bij heeft dan zijn het vooral de multinationals en niet de burgers. De huidige spanning en nucleaire dreiging komt niet van de Iranese en Noord-Koreaanse bevolking maar door haar regering en door de huidige regering van de VS, die een ware machtspolitiek uitoefent

Berichten: 10

Re: De toekomst van onze huidige maatschappij

Heb jij een link naar die toespraak?
http://www.goddelijkplan.nl

Je kunt het vanuit een spirituele of vanuit een wetenschappelijk hoek bekijken maar ik denk dat de Indianen een grote kennis van en intuitie met betrekking tot de natuur hadden dan wij. Zij begrepen veel beter dat het een verband houdt met het ander.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: De toekomst van onze huidige maatschappij

Ik kan de toespraak niet vinden. Kun je iets precieser zijn?
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Berichten: 206

Re: De toekomst van onze huidige maatschappij

Big Eagle heeft 't goed door.

Ik heb ook eens korte variant gelezen, die er een beetje op lijkt.

"when the last tree has been cut down,

when the last river has been poisoned,

when the last fish has been caught,

will we realize, that we cannot eat money?"

Tja, de mens, soms ben ik geneigd om er zeer negatief over te denken. Maar meestal niet. :roll:
"Optimism is our moral duty"

Reageer