Alcohol met een rietje

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Alcohol met een rietje

Ik heb nu voor de zoveelste keer de discussie moeten voeren over het (wel of geen) nut hebben van 'alcohol met een rietje drinken'.

Mensen komen met redenen als:

Doordat je met een rietje drinkt stroomt de alcohol minder snel langs je gehemelte, en daardoor wordt in je mond al meer alcohol opgenomen.

of:

Doordat je aan een rietje zuigt ontstaat een grotere onderdruk, waardoor de alcohol sneller verdampt, en er dus meer alcohol opgenomen wordt. (al dan niet via de longen)

Ik geloof er niet in. Wordt er überhaupt alcohol opgenomen in de mondholte? en àls het al waar zou zijn, gaat het dan niet om minimale hoeveelheden extra-opgenomen alcohol?

Één opmerking leek mij de meest logische: 'Is het niet gewoon zo dat je ietwat duizelig wordt omdat je zuigt aan een rietje, waardoor je even wat minder zuurstof binnen krijgt, en je hierdoor dus slechts enkele seconden dronken lijkt te voelen??'

Re: Alcohol met een rietje

Doordat je met een rietje drinkt stroomt de alcohol minder snel langs je gehemelte, en daardoor wordt in je mond al meer alcohol opgenomen.

of:

Doordat je aan een rietje zuigt ontstaat een grotere onderdruk, waardoor de alcohol sneller verdampt, en er dus meer alcohol opgenomen wordt. (al dan niet via de longen)
De eerste reden is iets anders: bij het door een rietje drinken komt de drank beter tegen het gehemelte, en opname door het gehemelte schijnt relatief snel te gaan door de dunnen huid (goede doorbloeding). Die tweede reden klopt volgens mij wel. In beide gevallen wordt de alcohol niet via de maag/darmen opgenomen, wat relatief traag gaat, maar komt vrij direct in de bloedstroom. Je zult de alcohol dus iets sneller binnen krijgen en het wel een beetje voelen maar ik denk dat het verschil idd klein is.

Berichten: 108

Re: Alcohol met een rietje

ik dacht eerder dat als men alcohol drinkt met een rietje je alcohol beter vermengt met de zuurstof in je mond en zo alcohol samen met de zuurstof opgenomen wordt in de bloedsomloop door je longen.

just my point of view

greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Alcohol met een rietje

Jonas schreef:Mensen komen met redenen als:

Doordat je met een rietje drinkt stroomt de alcohol minder snel langs je gehemelte, en daardoor wordt in je mond al meer alcohol opgenomen.

of:

Doordat je aan een rietje zuigt ontstaat een grotere onderdruk, waardoor de alcohol sneller verdampt, en er dus meer alcohol opgenomen wordt. (al dan niet via de longen)
Met de correctie van 'gast' (dus meer alcohol langs gehemelte die door de goede doorbloeding wordt opgenomen) zijn beide beredeneringen correct.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 510

Re: Alcohol met een rietje

Omdat de alcohol door een rietje wordt opgedronken, zal er meer alcohol langs het gemeelte stromen. Omdat de huid hier zeer dus is, zal de alcohol sneller in de bloedbaan komen. Theoretisch is het dus zelfs mogelijk om zonder alcohol te drinken dronken te worden. De tweede reden is:

Het kookpunt van alcohol is 79 graden, dus is bij een normale druk van 1 bar, omdat als je de alcohol met een rietje aanzuigt ontstaat er een onderdruk in de mond waardoor het kookpunt wordt verlaagd. Waardoor de alcohol meer zal verdampen dan normaal. Deze dampen worden door de longen geïnhaleerd waardoor de alcohol sneller in de bloedbaan wordt opgenomen. Ook omdat de alcohol met een rietje naar binnen wordt geklokt en dit steeds per "straaltje" gebeurd, is het oppervlak groter dat in de mond komt dan bij een normale slok. Daardoor kan er meer alcohol verdampen.

Groetjes Kasper

Re: Alcohol met een rietje

Het kookpunt van alcohol is 79 graden, dus is bij een normale druk van 1 bar, omdat als je de alcohol met een rietje aanzuigt ontstaat er een onderdruk in de mond waardoor het kookpunt wordt verlaagd.
Kun je genoeg vacuum creeren om het kookpunt te beinvloeden?? Ik denk niet dat ik zo hard zuig op een rietje. Misschien als het rietje verstopt is en ik zuig uit alle kracht dat het kookpunt met 1 graad verlaagd wordt....

Ik heb een paar jaar geleden op de tv deze vraag beantwoord gekregen en de reden was dat je gewoon kleinere slokjes neemt waardoor het alcohol sneller opgenomen wordt. Misschien kun je ook gewoon je drankje langer in je mond houden en een beetje gorchelen enzo om het zelfde effect te krijgen...

Reageer