[scheikunde] Metalen zijn vervormbaar en geleiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[scheikunde] Metalen zijn vervormbaar en geleiden

Hoi. Ik heb twee vraagjes over metalen:

1. Hoe komt het dat metalen elektrische stroom geleiden?

2. Hoe komt het dat metalen vervormbaar zijn?

Ik hoop op antwoord! Dankje!

Berichten: 66

Re: [scheikunde] Metalen zijn vervormbaar en geleiden

1. Het komt volgens mij door de ionen, weet het zo ff precies niet. Misschien is google een optie?

2. Metalen smelten als het ware, ze worden vloeibaar. Waarom metalen wel en andere stoffen niet weet ik zo ook niet??

Dus erg veel heb ik je niet geholpen sorry =/

Probeer google en wikipedia zou ik zeggen?

Berichten: 21

Re: [scheikunde] Metalen zijn vervormbaar en geleiden

Ja dankje, heb Google en Wikipedia al geprobeerd.

Maar bij vraag 2 bedoel ik niet in vloeibare vorm maar in vaste vorm, dus gewoon bij kamertemperatuur. Dus waarom het buigt en niet afbreekt.

Toch bedankt :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: [scheikunde] Metalen zijn vervormbaar en geleiden

Ja dankje, heb Google en Wikipedia al geprobeerd.
google metaalatoom elektriciteit

http://www.xs4all.nl/~kraakman/elektriciteit/
Afbeelding

Alle metalen hebben het kenmerk dat er in de buitenste schil (bij magnesium dus de derde) slechts weinig elektronen zitten. Deze buitenste elektronen kunnen (ondanks de aantrekkende kracht van de positieve atoomkern) "gemakkelijk" van het atoom losraken, omdat:

1.    de afstand tot de atoomkern relatief groot is

2.    de positieve lading van de atoomkern deels wordt afgeschermd door de negatieve lading van de elektronen in de binnenste schillen.
Wat versimpeld voorgesteld: Door zo'n "los" elektron nou een klein duwtje te laten geven door een spanningsbron springt het over naar een buuratoom. Dat elektron geeft dan weer een duwtje tegenhet losse elektron van dat buuratoom, dat daardoor ook weer naar het verderopgelegen buuratoom verhuist, enz. Lading beweegt dus door het metaalrooster, er loopt een elektrische stroom.

Waarom geleidt een isolator als rubber geen (of nauwelijks) stroom, denk je?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: [scheikunde] Metalen zijn vervormbaar en geleiden

O bedankt!

Maar op je vraag over rubber, ik heb werkelijk geen idee, ik heb geen verstand van rubber-molekulen, ik ben slechts een simpele alfa.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: [scheikunde] Metalen zijn vervormbaar en geleiden

Dat rubbervraagje is een kwestie van logica, en dus net zo goed alfa als beta:

Als metaal nou goed stroom geleidt doordat metaalatomen "vrije" elektronen in de buitenste schillen hebben, dan geleidt rubber elektrische stroom misschien slecht omdat ..........
Ja dankje, heb Google en Wikipedia al geprobeerd.
Ik zeg het hier wel vaker, dus trek het je niet persoonlijk aan. Maar jullie moeten echt eens massaal naar jullie ICT docenten stappen en eisen dat ze een fatsoenlijk cursusje googlen voor jullie in elkaar steken. Hier alvast een beginnetje van onze eigen onvolprezen moderator Math:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=8747

En waarom het "makkelijk" vervormbaar is:

google metaalrooster vervorming

http://proto2.thinkquest.nl/~llc098/showar...hp?lang=nl&id=5
Metalen zijn opgebouwd uit een metaalrooster. In zo’n rooster zitten er positieve metaal-ionen netjes gerangschikt. Daartussen bewegen vrije elektronen: valentie elektronen. Een metaal is te zien als een geheel van positieve metaalionen met daartussen valentie-elektronen die van het ene naar het andere ion bewegen. Omdat het raster heel sterk is, kost het meer moeite om het uit elkaar te krijgen, en is het dus ook moeilijker om er een vloeibare stof van te maken, dus het smeltpunt ligt hoog.  

Als lagen metaalionen over elkaar schuiven, dan blijven de valentie-elektronen de lagen aantrekken: het metaal breekt niet. Dit verklaart de vervormbaarheid van metalen.

De valentie elektronen verklaren ook hoe het komt dat metalen elektrische stroom kunnen geleiden: de geladen elektronen kunnen vrij door het metaal bewegen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: [scheikunde] Metalen zijn vervormbaar en geleiden

Jan van de Velde schreef:Dat rubbervraagje is een kwestie van logica, en dus net zo goed alfa als beta:

Als metaal nou goed stroom geleidt doordat metaalatomen "vrije" elektronen in de buitenste schillen hebben, dan geleidt rubber elektrische stroom misschien slecht omdat ..........
omdat ze veel elektronen in de buitenste schil hebben waardoor het negatief geladen ionen worden ipv positief (zoals metalen) en dus 8 elektronen in de buitenste schil hebben en "compleet" zijn en dus geen losse elektronen meer hebben waar stroom zich eventueel door heen zou kunnen verplaatsen. (of dwaal ik nu heel erg af?)

En dankje, dat google topic zal ik eens doorlezen, zodra ik klaar ben met leren voor HET gevreesde scheikunde proefwerk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: [scheikunde] Metalen zijn vervormbaar en geleiden

omdat er geen "vrije" elektronen in die buitenste elektronenschil van atomen van rubbermoleculen zitten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Metalen zijn vervormbaar en geleiden

Ik heb nog een variant op wat Jan van de Velde hierboven schrijft: Jullie moeten echt eens massaal naar jullie vakdocenten stappen en eisen dat ze een fatsoenlijk antwoord geven op jullie vragen.

Op de vragen van Noa kunnen ze bij voorbeeld antwoorden:

1. In metalen zitten vrije elektronen die niet aan een vaste plaats gebonden zijn. Ze zorgen voor de electrische geleiding.

2. Alle zuivere metalen hebben een smeltpunt. Maar metaalmengsels ( legeringen, alliages) hebben meestal een smelttrajekt. Daarnaast zijn er veel stoffen en materialen die al ontleden voordat ze kunnen smelten. Denk hierbij aan hout en rubber.

Wat betreft de vervorming het volgende: Als je een metaal een beetje vervormt veert het weer terug. Dat noemen ze elastische vervorming. Daarbij treden nog geen inwendige beschadigingen op.

Maar als je hierbij te ver gaat gaan er kristalvlakken langs elkaar schuiven en treedt er een in- en uitwendige beschadiging op. Dat noemen ze plastische vervorming en deze beschadiging is onherstelbaar.

Bij metalen is de elastische vervormbaarheid maar gering. Bij rubber is die veel groter. Uiteindelijk gaat iedere, toenemende elastische vervorming over in een plastische als we een bepaalde grens hebben overschreden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer