gloven: faseverschil enzovoort

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

gloven: faseverschil enzovoort

hoi hoi. ik heb een probleempje.. ik hoop dat jullie mij helpen :shock:

ik zit op havo5 en heb nt profiel en gebruiken de methode Newton.

Ik heb problemen met het berekenen van faseverschillen tussen twee punten.. ik snap niet hoe dat moet..:S:

kan iemand mij helpen met de uitleg van opdrachten 29 en vooral 43 en 44? ik zal proberen die opdracht te scannen en hierop te zetten.. als iemand dezelfde methode heeft..graag uitleg!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: gloven: faseverschil enzovoort

Ik denk dat dit werk is voor je docent. Daar is hij voor.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: gloven: faseverschil enzovoort

Ik denk dat dit werk is voor je docent. Daar is hij voor.
die is op reis met h4 naar italie! :shock:

oefening 29

http://s5.yousendit.com/d.aspx?id=1123A8CE...07F66667AEFCD01

oefening 43 44

http://s5.yousendit.com/d.aspx?id=17770C23...C2702A32B65263B

alvast bedankt.

* als de s.ko. het niet doen..pleaz zeggen..

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: gloven: faseverschil enzovoort

Zal het even doornemen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: gloven: faseverschil enzovoort

Opgave 43

Een golf heeft een sinusvorm en daarom in elke periode een maximum of een minimum. De lijnen getekend zijn de maxima. Precies tussen twee maxima zit dus een minima. Als twee golven met elkaar interfereren op een punt kun je dit zien als een som van de twee golven. Als beide golven een maxima hebben op dat punt, dan wordt de golf daar twee keer zo hoog (interferentiemaxima). Met twee minima is dit precies hetzelfde, maar in tegengestelde richting. Een maxima en een minima samen dooft dus uit (interferentieminima). Bekijk nu voor elk punt P,Q,R of van elke bron het een maxima of minima is, en vind de combinatie van de twee. Hiermee moet het wel lukken.

Opgave 44

Als het goed is ben je bekend met sin (hoek) = n * (golflengte) / d. Door te bekijken welke parameters veranderen. Hiermee los je vraag a en b op. Vraag c spreekt eigenlijk wel voor zich, kan ik verder ook geen hints voor geven, alleen het antwoord. Vraag d is wat lastiger maar moet te doen zijn.

Opgave 29

Door de bekende stijging in massa te plotten tegen de gekwadrateerde trillingstijd, krijg je een rechte lijn. Als je de lijn dan extrapoleert naar T2 = (0.14)2 kun je op de andere as de waarde voor de massa van de strip vinden.

De veerconstante vind je met behulp van de richtingscoefficient en de formule T = 2*Pi * (m/k)2
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: gloven: faseverschil enzovoort

Bart schreef:Opgave 43

Een golf heeft een sinusvorm en daarom in elke periode een maximum of een minimum. De lijnen getekend zijn de maxima. Precies tussen twee maxima zit dus een minima. Als twee golven met elkaar interfereren op een punt kun je dit zien als een som van de twee golven. Als beide golven een maxima hebben op dat punt, dan wordt de golf daar twee keer zo hoog (interferentiemaxima). Met twee minima is dit precies hetzelfde, maar in tegengestelde richting. Een maxima en een minima samen dooft dus uit (interferentieminima). Bekijk nu voor elk punt P,Q,R of van elke bron het een maxima of minima is, en vind de combinatie van de twee. Hiermee moet het wel lukken.

hohhoi hoi bedankt voor de reactie.

het probleem is bij zowel p,q als bij R. er zijn altijd  'cirkels' met luidspreker A en luidspreker B als centrums.  P en Q staan op dezelfde omtrek maar P is het 'snijpunt' van twee lijnen die 'verdicdhtingen' van de geluidsgolven voorstellen.  Bij verdichting hoort een maximum en dus bij P hoort een interferentiemaximum.

R geeft het indruk dat het op gelijke afstand ligt van beide geluidsbronnen. en het lijkt ook alsof R ligt in het midden van de twee 'omtrekken' van beide cirkels. Er is dus sprake van een mimimum en dus van een interferentieminimum.

Q ligt op een verdichting van cirkel'B'  en een verdunning van cirkel 'A'. er is dus  geen sprake van maximum of minimum..

klopt het een beetje?! zo niet..graag het juiste antwoord.

Opgave 44

Als het goed is ben je bekend met sin (hoek) = n * (golflengte) / d. Door te bekijken welke parameters veranderen. Hiermee los je vraag a en b op. Vraag c spreekt eigenlijk wel voor zich, kan ik verder ook geen hints voor geven, alleen het antwoord. Vraag d is wat lastiger maar moet te doen zijn.

nee :shock: helaas, k heb het hele hoofdstuk doorgebladerd maar ik heb die formule niet gevonden en heb die ook niet gehad.

ik dacht aan cirkels tekenen zoals die bij 43. maar omdat ik niet weet of die goed heb begrepen kan ik die techniek dus ook niet echt toepassen.

bij a: als de afstand kleiner wordt  ..  

Opgave 29

Door de bekende stijging in massa te plotten tegen de gekwadrateerde trillingstijd, krijg je een rechte lijn. Als je de lijn dan extrapoleert naar T2 = (0.14)2 kun je op de andere as de waarde voor de massa van de strip vinden.

De veerconstante vind je met behulp van de richtingscoefficient en de formule T = 2*Pi * (m/k)2
bedankt.. ik denk dat ik de vraag niet goed heb gelezen.. ikd acht namelijk dat ik bij a mbv een formule de massa moest berekenen.. :S dat extrapoleren .daar heb ik niet aan gedacht ..

bedankt..!

Reageer