radioactiviteit

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 113

radioactiviteit

Weet iemand hoe ik iets of wat radioactief kan maken.

En dan wil ik geen gezeur.

Maar ik wil weten hoe.

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: radioactiviteit

Misschien Radongas gaan vangen in de Ardennen wat uit de bodem komt 8)

Berichten: 74

Re: radioactiviteit

Is volgens mij echt niet mogelijk om zelf iets radioactief te maken, laat staan om aan radioactief materiaal te komen.

Berichten: 717

Re: radioactiviteit

Flink wat sigaretten oproken. In de rook zit Polonium-210, van nature radioactief. Erg grappig dat wij op het werk met wat gevoelige meters de rokers van de niet-rokers kunnen scheiden op basis van radioactiviteit. 8) Ach ja, roken, wat is er op tegen?
Polonium-210 is aanwezig in sigarettenrook en het is het enige component daarin dat zelf kanker produceert in proefdieren door inademing; tumoren ontwikkelen zich al bij een blootstelling die vijf keer minder is dan die van de gemiddelde roker.
Bron

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: radioactiviteit

tomstein schreef:Weet iemand hoe ik iets of wat radioactief kan maken.

En dan wil ik geen gezeur.

Maar ik wil weten hoe.


heel eenvoudig, je bent zelf radioactief en

je omgeving is ook radioactief

Berichten: 74

Re: radioactiviteit

Dat weten de meesten hier wrs wel... Tomstein is volgens mij op zoek naar 'toonbaar' materiaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: radioactiviteit

Dat weten de meesten hier wrs wel... Tomstein is volgens mij op zoek naar 'toonbaar' materiaal.


hoezo, toonbaar?

Re: radioactiviteit

Iedereen is radioactief(denk maar aan koolstofdatering),gewoon niet sterk radioactief.Zelf radioactief maken is in theorie mogelijk maar dat kost miljarden :shock:

Berichten: 74

Re: radioactiviteit

hoezo, toonbaar?
Tomstein had heel gelukkig geweest, moest het mogelijk zijn om thuis ff een Plutonium-staaf te maken :shock:

Berichten: 113

Re: radioactiviteit

:shock:

ik wil niet weten wat radioactief is.

;)

maar ik wil eerder weten hoe iets radioactief word.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: radioactiviteit

maar ik wil eerder weten hoe iets radioactief word.
Radioactiviteit is het verval van instabiele deeltjes. Bijna alle deeltjes na het element ijzer in het periodiek stelstel hebben wel een instabiel isotoop die vervalt.

Bij het verval van deeltjes komt verschillende soorten straling (alfa- beta- en gammastraling) bij dat gemeten kan worden.

Radioactiviteit is een populair wetenschappelijke term hiervoor.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: radioactiviteit

ik wil niet weten wat radioactief is.

Radioactiviteit is het verval van instabiele deeltjes. Bijna alle deeltjes na het element ijzer in het periodiek stelstel hebben wel een instabiel isotoop die vervalt.
:shock:
How will it end?

Berichten: 108

Re: radioactiviteit

maar ik wil eerder weten hoe iets radioactief word.
Je maakt iets radioactief door het atoom onstabiel te maken

Iets dat radioactief is in de natuur is

een atoom die gewoon te veel protonen en neutronen heeft

of een atoom dat te weinig neutronen heeft

of een atoom dat te veel neutronen heeft

Als een atoom (in de natuur) een van deze drie voorbeelden heeft dan zal het proberen terug stabiel te worden door de straling (alfa, beta of gamma) uit te zenden.

Om iets radioactief te maken zou ik niet weten hoe je eraan begint maar je kan bijvoorbeeld een stabiel atoom beschieten met neutronen zodanig dat het deelt (kernsplitsing) en dan komt door deze deling een onstabiel atoom vrij

Over dat laatste deeltje ben ik wel zelf niet zeker of ik het allemaal correct uitleg:P

greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: radioactiviteit

maar ik wil eerder weten hoe iets radioactief word.
Er zijn diverse mogelijkheden.

1. Ga naar een synchrotron en laat een element, bijv lithium bestralen met neutronen of met protonen. Dan wordt het radioactief.

2. In een kerncentrale zijn ze er ook goed in. Door Uranium te splijten wordt er radioactief Barium en Krypton gemaakt.

3. Een beetje atoombom weet het ook voor elkaar te krijgen. Zowel een Uranium als een waterstofbom.

Dus door stabiele elementen te bestralen met alpha, beta of gamma straling kan je radioactieve elementen maken. Het lastige is dat je dat niet in je schuurtje voor elkaar krijgt (en gelukkig maar).

Berichten: 113

Re: radioactiviteit

okee,

ik begrijp het.

ik dacht dat het simpel was,

maar dat is dus niet.

Dus einde discussie

8)

Reageer