Heetwaterpomp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 19

Heetwaterpomp

Hallo forumleden,

Ik heb een opstelling gebouwd om een proces te testen. In de opstelling is ook een heetwaterpomp opgenomen die een onderdeel moet aandrijven. Het proces moet plaatsvinden bij een temperatuur van 110 ºC. Echter wanneer ik in de buurt kom van 80 - 90 ºC dan begint mijn heetwaterpomp "droog" te pompen. De pomp is aangesloten op een vat met water en staat onder druk. Het water uit het vat gaat naar de pomp en vervolgens gaat deze weer het vat in. Van het vat naar de pomp heb ik gebruik gemaakt van een 12mm pijp die verloopt naar 28mm op de pomp. Bij de uitgang van de pomp gaat deze met een stuk buis van 28mm naar 15mm terug naar het vat. Ik snap alleen niet precies de oorzaak van het droog pompen. Komt dit door het verloop van 12mm naar 28mm, de warmte van het water of.....

Alvast bedankt voor de suggesties.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Heetwaterpomp

Water van 110°C zal net niet koken bij een druk van ca 1,4 bar.

Stel nou eens dat jij een statische druk in je vat hebt van 1,5 bar. Vervolgens ga je daar door een dun pijpje een sloot water uit laten zuigen door een pomp. De leidingweerstand van je zuigleidinkje (inclusief instromingsweerstand en weerstand van verloopstukken) zorgt bij het gevraagde debiet bijvoorbeeld voor een drukval van 0,2 bar over de zuigleiding (en dat kan, afhankelijk van de capaciteit en soort pomp nog veel gekker). Resultaat: absolute druk aan de zuigzijde van de pomp is 1,5 -0,2 = 1,3 bar, het water in je zuigleiding kookt, je probeert stoom te verpompen.

Oplossingen: zuigleiding ruimer kiezen, of statische druk in je vat verhogen. Of beiden....

EDIT>>>>>>>>>>>

Als een pomp een zuigaansluiting heeft van 28 mm, is dat tevens een richtlijn (meer niet overigens) voor de minimale diameter van de zuigleiding voor efficient pompgebruik. Aan je pompkarakteristiek kun je zien voor welk werkgebied je pomp eigenlijk bedoeld is. Maar ik kan me in dit geval goed voorstellen dat die pomp een forse onderdruk trekt aan dat dunne pijpje..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer