Golf/deeltje dualtiteit

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Golf/deeltje dualtiteit

Ik besef zeker wel dat ELK deeltje een golf is,maar het principe van die theorie dat ik voorlegde blijft gelden,een deeltje kan niet een deeltje EN een golf tegelijk zijn,dus het zou een verklaring kunnen zijn toch?Want uit experimenten blijkt dat: als men een elektron(deeltje) door een platina plaat met 1 gaatje een inslag van 2 elektronen waarneemt en na verloop van tijd een golf-inslag...Dus een elektron VERANDERT in een golf,ik probeerde uit te leggen HOE dat elektron van deeltje in golf verandert.Dat was eigenlijk de reden waarom ik dat bedacht,omdat m'n leeraar me wist te zeggen dat niemand wist hoe dat kwam...

Edit moderator: titel aangepast.

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: Golf/deeltje dualtiteit

een elektron blijft een elektron.

denk niet dat een elektron wisselt tussen "deeltje" zijn en "golf" zijn, het IS het alletwee, laat het ons een "ietsje" noemen.

(heb je bijvoorbeeld al eens diep nagedacht wat precies een "deeltje" is?)

het is gewoon zo dat, afhankelijk van de manier waarop jij naar dat elektron kijkt, zijn deeltje of golfkarakter zal te zien zijn.

Re: Golf/deeltje dualtiteit

maar ik heb daar al over gedacht zeker weten,daarom dat ik een verklaring zoek voor die dualiteit! want als een deeltje nu tegelijk een golf is,krijgt de golf dan de massa van dat deeltje?want een golf heeft volgens mij geen massa:s

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: Golf/deeltje dualtiteit

massa is equivalent met energie

Re: Golf/deeltje dualtiteit

Als je mijn vorige stelling grondig leest kun je wie weet?wel de dualiteit verklaren als een "overgangsfase" van massa naar energie en terug??? ik geloof wel dat het beide is,maar ik wil weten HOE,WAAROM en WAARDOOR,en daarom probeer ik dingen te vinden die logisch lijken en deze leek me echt logisch niet???

Re: Golf/deeltje dualtiteit

idd zag ik over het hoofd dank je!!!maar toch blijven er dingen in min stelling die kunnen kloppen...

Re: Golf/deeltje dualtiteit

Mensen hebben/krijgen 'n beter beeld van materie als we over deeltjes praten; maar zo'n deeltje is 'n punt-deeltje (point-particle) en kan dus niet vergeleken worden met bijvoorbeeld 'n tennisbal. Deze heeft namelijk 'n omvang in drie-dimensies. Punt-deeltjes hebben dat niet. Er wordt wel gezegt dat elementaire deeltjes 'n omvang hebben, maar daarmee wordt eigenlijk gerefereerd naar de waarschijnlijkheidsgolf van het deeltje.

Re: Golf/deeltje dualtiteit

Hoe bewijs je die waarschijnlijkheidsgolf? Neem nu bv een proton,die heeft toch een straal en (verwaarloos bare massa) ? ;) ;) :shock: of is dat gewoon een "lading"

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: Golf/deeltje dualtiteit

de golffunctie interpreteren als een waarschijnlijkheid is een postulaat dat ingevoerd werd door Born, omdat het moeilijk is om de golffunctie als een fysische realiteit te zien.

het is een manier om het verband te leggen tussen het golfkarakter (waarmee gerekend wordt) en het feit dat we altijd het elektron als een deeltje willen beschouwen.

Reageer