Vet verbranden

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Vet verbranden

Hallo,

Is er een manier om aan je lichaam te merken, dat je op een bepaald moment vet verbrand.

Ik bedoel niet, dat je gewicht daalt, of dat je het kunt meten.

Maar meer aan de geur van zweet, of de kleur of samenstelling van urine.

Produceert het lichaam een bepaalde afvalstof als het vet gaat verbranden?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Vet verbranden

De afbraak van vetten:

Afbeelding

Als je op een uithongerings dieet gaat zal het volgende zich voor doen:

Afbeelding

Ik kan die hele site wel over nemen, misschien is het handiger dat je deze site zelf even doorleest.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3.165

Re: Vet verbranden

Ik heb wat moeite met deze poll. Er is niet één ideale manier om vet te verbranden en het is mij echt niet duidelijk wat het verschil is tussen cardiotraining en conditietraining, dat is voor de meeste mensen hetzelfde.

Ik heb de nodige ervaring hiermee en heb er ook veel over gelezen. Wil je vet verbranden dan is dit de beste combinatie met het oog er op om én af te vallen én het vet er af te houden:

- Eet ongeveer 75% van de Kcal die je op een dag nodig hebt. Dit is moeilijk te bepalen. Het is makkelijker voor de meesten om dat vol te houden wanneer ze 5-7 keer per dag kleine beetjes eten dan 3 keer per dag veel. Er zijn formules die aangeven hoeveel Kcal de gemiddelde persoon met die lengte en gewicht nodig heeft. De formule is als volgt. BM*PAL

PAL= Physical Activity Factor. Dit spreekt voor zich lijkt mij. Hoe actiever je bent hoe hoger je PAL. Er zijn tabellen met voorbeelden van waarden die bij bepaalde activiteiten horen. Je moet dan de gemiddelde PAL bepalen met een gewogen gemiddelde.

Als je minder dan 75% eet dan krijg je inderdaad starvation en dat moet je voorkomen.

BM=Basaal Metabolisme. Dit is de hoeveelheid energie die jouw lichaam in rust gebruikt. Dit is dus enkel afhankelijk van jouw gewicht, lengte en geslacht.

Dit is een simpele formule van de vorm Y=aX+b.

Ook hiervan zijn tabellen. Dit zal vast online te vinden zijn.

Een voorbeeld: Een gemiddelde man verbruikt ongeveer 3000 Kcal per dag, de gemiddelde vrouw ongeveer 2000 (verschil moet er wezen :wink: ).

Hoe langer en hoe zwaarder hoe meer Kcal je per dag verbruikt.

Zo'n formule blijft een benadering, er zijn wellicht mensen met een traag metabolisme. Ik geloof, maar ik ben er niet zeker van, dat hier nog geen wetenschappelijke duidelijkheid bestaat. Ik hoor het graag als iemand hier meer over weet.

- Eet voldoende proteïnen: Eet 150 gram vlees, vis of soja/quorn op een dag. Eet daarnaast ook 1 of 2 sneën met kaas, drink wat melk of yoghurt enz.

Zolang je maar ziet dat je niet je aantal Kcal overschrijdt.

Belangrijk om te weten is dat vlees, vis en soja meer essentiële aminozuren bevat dan melkproducten, dus je moet in ieder geval 150 gram daarvan eten op een dag dan zit je zeker goed.

Voldoende proteïnen eten is zo belangrijk omdat jouw lichaam dan die acetoacetaat kan halen uit de proteïnen die al in jouw bloed zitten en uit de voeding komen. Zo voorkom je dat jouw lichaam onnodig spierweefsel moet afbreken om aan de aminozuren te geraken.

- Doe veel aan sport, voor zover dat mogelijk is met eventuele lichamelijke beperkingen. Let er op dat je niet met elke 'sport' veel Kcal verbrandt. Het maakt veel verschil uit ofdat je tegen 80% van jouw maximale hartslag beweegt ofdat je op recratief niveau aan bijvoorbeeld badminton of volleybal doet. (alvorens mensen gaan zagen, ik heb het over recreatief niveau, niet over topniveau waarmee je wel veel Kcal verbrandt).

Qua energieverbruik is de beste manier om Kcal te verbranden door aan cardiotraining te doen. Daarnaast is het grote voordeel van cardiotraining dat het ook sterk ondersteunend werkt naar sporten toe. Als je bijvoorbeel voetbalt of judo't dan zal je actiever deelnemen aan die training wanneer je een goed uithoudingsvermogen hebt en zo ook meer Kcal verbranden. Het is aanbevolen om 3-6 keer per week cardiotraining te doen afhankelijk van hoeveel je mentaal, fysiek en tijdsgewijs aankan.

Ik zou zelf dan ook fitness aanraden en daarbij ook krachttraining doen. Het voorkomt dat je spieren verzwakken tijdens het afvallen (door te weinig aminozuren bij uithongering, lichter worden en dat daardoor de beenspieren slapper worden). Daarnaast worden je spieren zelfs sterker. Jouw lichaam krijgt meer spierweefsel en dat aanleggen en instandhouden kost energie. Daarnaast moet jouw lichaam ook extra vasering en bezenuwing aanleggen in het spierweefsel en dat kost ook weer wat energie. Hoe meer spierweefsel je hebt hoe hoger je basaal metabolisme is.

Het belangrijkste is natuurlijk dat je het bewegen vol kan houden voor de lange termijn dus ga niet iets doen waar je jezelf naar toe moet slepen dat heeft geen zin.

Als je wat ouder bent of echt antisport bent doe dan andere fysieke activiteiten zoals wandelen in een goed tempo, buiten wat fietsen (evt. met anderen als dat kan en je dat gezelliger vindt), tuinieren enz.

Nog wat algemene informatie over het afvalproces:

- Jouw lichaam bevat ws meer dan 5 kilo glycogeen (afhankelijk van persoon). Jouw lichaam heeft cycli in de hoeveelheid glycogeen die is opgeslagen in jouw spieren en jouw lever. Je kan glycogeen zien als een vorm van parate energie, jouw lichaam kan sneller energie halen uit glycogeen dan uit vet. Glycogeen is een polymeer van glucose. Dat is ook de reden dat jouw lichaam daar een reserve voor heeft, het zorgt er voor dat je vrij plotseling jouw activiteitsniveau kan verhogen. Zonder glycogeen zou je bijvoorbeeld niet kunnen sprinten (er zijn mensen die dat hebben door een genetische afwijking).

Jouw lichaam verbruikt dan ook veel glycogeen tijdens inspanning.

Waarom is dit belangrijk om te weten?

Voor het intracellulair opslaan van 1 mol glycogeen heeft jouw lichaam 3 mol water nodig. Dat water is nodig om de osmotische gradiënt onder controle te houden.

Dat betekent dus dat wanneer jouw lichaam 1 kilo aan glycogeen heeft verbrandt dat je dan tevens 3 kilo aan water kwaad bent. Later als een deel van dat glycogeen wordt aangevuld dan wordt ook weer dat extra water aangevuld.

Dit zorgt voor schommelingen en dat is een belangrijke reden waarom er schommelingen zijn in het gewicht. Schrik er dus niet van als jouw weegschaal ineens een kilo meer aangeeft dan de dag daarvoor, dat wilt niet zeggen dat je meer vet hebt. Zolang je weet dat je goed bezig bent is er niets aan de hand. Sommigen schrikken hier zo erg van dat ze teleurgesteld zijn en weer te veel gaan eten die dag (die reactie zie je veel bij diëters, als het naar hun gevoel misgaat, dan leven ze zich uit met eten).

- Hoe zwaarder je weegt hoe hoger jouw basaal metabolisme is. Dat betekent dat naarmate je meer afvalt jouw basale metabolisme meer daalt.

Dit heeft de volgende consequenties:

a. In het begin val je sneller af dan later. Het kan best dat je de eerste maand 6 kilo verliest en de laatste maanden nog maar 1 kilo per maand. Dit is normaal en natuurlijk.

b. Naarmate je meer afvalt moet je eventueel ook wat minder gaan eten of meer gaan bewegen, afhankelijk van de situatie.

c. Veel mensen hebben de indruk dat zogauw de kilo's er af zijn dat je dan wel weer meer kan eten. Dit is een foute reactie! Jouw basaal metabolisme ligt lager, als je dan ook nog meer gaat eten dan komen de kilo's er weer terug aan.

Er zijn mensen die beweren dat jouw basale metabolisme zoiezo daalt na het afvallen omdat jouw lichaam zo zou compenseren voor de lagere energieaanvoer en jouw lichaam zo weer extra vetweefsel wilt opbouwen. Ik weet niet wat daar van waar is.

- Zie dat je na het afvallen niet plotseling beduidend meer gaat eten of minder gaat bewegen en al helemaal niet de combinatie. Doe eventuele veranderingen nadat je jouw gewenste gewicht hebt bereikt geleidelijk.

Normaal moet jouw BMI tussen 20 en 25 zijn.

BMI = Body Mass Index = gewicht/lengte in het kwadraat

Iemand die sterk gespier is mag evt. een BMI van tussen de 25 en de 30 hebben maar dat is echt alleen maar voor de hele sterke mensen. Staar je daar dus niet blind op.

De beste maat is het vetpercentage: dit kunnen ze meten door door de buikhuid een zwak stroompje te laten lopen. De weerstand is afhankelijk van het percentage vet. Wellicht dat de huisarts daar een apparaatje voor heeft, dat weet ik niet.

Dit is het zo'n beetje voor nu.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Vet verbranden

Wow.......

Wat een uitgebreide, interessante info.

I'm impressed. Ik ga hier een dieper induiken en het allemaal eens goed op me in laten werken.

Het is me nog niet duidelijk of ik aan zweet, urine, oid kan merken/meten of ik op dat moment vet aan het verbranden ben. Iemand een idee?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vet verbranden

Met alle respect voor de info van Albert Davinci, maar klopt dat wel allemaal? Zo heb ik namelijk meermalen de kreet gehoord dat minder eten (zoals jij zegt 75% van wat je nodig hebt) NIET de juiste manier is om af te vallen.

Ook zeg je dat water "kwaad doet". Echter sla je water niet in je op, alleen datgene dat je nodig hebt. De rest plas je weer uit, vaak voorzien van afvalstoffen.

Nu moet ik meteen aantekenen dat ik geen medicus/dietist of iets in die richting ben, maar voor mij is het dus deels tegenstrijdig met wat ik eerder gehoord heb.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 209

Re: Vet verbranden

Albert Davinci, ook ik heb enkele opmerkingen.

De hoeveelheid glycogeen van 5 kg is sterk overdreven.

Normaal is dit voor spierglycogeen 15g/kg spierweefsel. Door voedingsmanipulatie kan dit opgevoerd worden tot 50g/kg spierweefsel.

Voor leverglycogeen is de voorraad normaal 45g/kg leverweefsel.

Na voedingsmanipulatie kan dit naar de 100 g/kg leverweefsel stijgen.

Bron: Fysiologie voor lichamelijke opvoeding, sport en revalidatie.

Gemiddelden die men kan aanhouden:

Bloedglucose: 5 gram (20 kcal)

Leverglycogeen: 75-100 gram (300-400 kcal)

Spierglycogeen: 300-400 gram (1200-1600 kcal)

Totaal: 380-500 gram (1500-2000 kcal)

Bron: www.lijfsportenmiddelen.nl

Met de verhouding glycogeen:water 1:3 komt dit op 1500-2000 gram
Daarnaast worden je spieren zelfs sterker. Jouw lichaam krijgt meer spierweefsel en dat aanleggen en instandhouden kost energie.
Het lijkt mij zeer moeilijk, zo niet praktisch onmogelijk om spiermassa op te bouwen bij een energiebeperkt dieet.

Berichten: 41

Re: Vet verbranden

Ger schreef:Met alle respect voor de info van Albert Davinci, maar klopt dat wel allemaal?  

Ook zeg je dat water "kwaad doet". Echter sla je water niet in je op, alleen datgene dat je nodig hebt. De rest plas je weer uit, vaak voorzien van afvalstoffen.  


Ik dacht toch dat water (weliswaar in grote hoeveelheid) giftig is voor de mens.

Als je vanaf 6 liter en meer water per dag zou drinken zou dat het geval zijn

Berichten: 3.165

Re: Vet verbranden

Ik had het nogal snel getypt, dus er is voor zover ik het zie 1 foutje ingeslopen. Robjee heeft gelijk over de hoeveelheid glycogeen. Ik had die hoeveelheden van glycogeen en eitwit met elkaar verward, de 2 getallen door elkaar gehaald. Prima dat Robjee het kritisch leest en even meldt, dat voorkomt misverstanden.

Ik geef hier de info zoals die in mijn cursus staat. Een persoon van 60 kilo heeft 375 g glycogeen, 75 gram in de lever en 300 g in de spieren, samen goed voor 1500 Kcal. Dat is dus meer dan 50% van het dagelijkse energieverbruik en dus een belangrijke hoeveelheid. Dat betekent dat wanneer jij na een zware fysieke inspanning 350 gram aan glycogeen hebt verbruikt je 3*350 gram = 1050 gram lichter bent. Als je dan op de weegschaal gaat staan en je weegt de volgende ochtend weer na het heropbouwen van de glycogeenreserve dan zal je zien dat je weer terug zwaarder weegt en dat zorgt voor de schommelingen. Een goede tip is zoiezo om altijd op hetzelfde tijdstip te wegen, ik doe dat altijd 's ochtends zonder kleding om het zo constanst mogelijk te houden.

Zo'n persoon van 60 kg heeft 5-6 kg eiwit waarvan maximaal 1/3de gebruikt kan worden om energie uit te halen. Deze 2 cijfers haalde ik dus door elkaar. Helaas is op dit forum editen niet mogelijk ( :roll: ), dus ik kan het niet in mijn vorige antwoord verbeteren. Wellicht kan de moderator dat wel eventjes doen?
Het lijkt mij zeer moeilijk, zo niet praktisch onmogelijk om spiermassa op te bouwen bij een energiebeperkt dieet.
Dat hangt mede af van hoeveel hoogwaardige proteïnen je eet elke dag. Daarom is het zo belangrijk dat je voldoende proteïnen binnenkrijgt. Ze zeggen dat zolang je 150 gram vlees of vis eet, dat je dan zeker voldoende proteïnen binnenkrijgt. Als er een voldoende hoge concentratie aan essentiële aminozuren in jouw bloed aanwezig is dan hoeft jouw lichaam geen spieren af te breken om aan die aminozuren te geraken.

Zelfs al zou het niet mogelijk zijn om spiermassa op te bouwen, wat ik bestrijd mede gezien mijn eigen ervaring, dan nog kan je de afbraak afremmen en dat is altijd goed.

Dat is dubbele winst, minder spierafbraak = meer vetafbraak, meer spierweefsel = hoger energieverbruik.

Kan jij een bron geven waaruit blijkt dat wanneer je veel loopt en veel krachtoefeningen doet tijdens een mild caloriearm dieet (minstens 75% wat ik ook duidelijk aangaf in mijn tekst hierboven) geen spierweefsel kan opbouwen? Als jij daar een bron van hebt dan lees ik die met veel interesse.

Berichten: 3.165

Re: Vet verbranden

Zo heb ik namelijk meermalen de kreet gehoord dat minder eten (zoals jij zegt 75% van wat je nodig hebt) NIET de juiste manier is om af te vallen.
Ik denk dat jij 2 zaken met elkaar verwart Ger.

Je hebt een normaal dieet, wat nog gezond is, waarbij je minder energie inneemt dan dat je dagelijks verbruikt maar niet minder dan 75%.

Daarnaast heb je een VLCD (Very Low Calorie Diet) waarbij je minder dan 75% van het totale energieverbruik inneemt.

Dit is wel ongezond en werkt (bijna) nooit.

Daarom zeg ik in de bovenstaande reactie nadrukkelijk dat je niet minder dan 75% van de totale hoeveelheid energie moet innemen. Ik citeer uit mijn eigen tekstje:
Als je minder dan 75% eet dan krijg je inderdaad starvation en dat moet je voorkomen.
Ook zeg je dat water "kwaad doet". Echter sla je water niet in je op, alleen datgene dat je nodig hebt. De rest plas je weer uit, vaak voorzien van afvalstoffen.
:roll:

Ik heb nergens gezegd dat water 'kwaad doet'. Ik heb gezegd dat jouw glycogeenreserve sterk schommelt (is het doel van glycogeen) en dat daarmee omwille van het constant houden van de osmotische gradiënt ook de hoeveelheid water sterk schommelt. Lees mijn laatste reactie maar. 500 gram glycogeen minder na inspanning = 1500 gram lichter. 1000 gram van die 1500 gram zitten er de volgende ochtend wel weer terug aan.

Dit is zeer essentieel om te weten omdat het hebben van deze kennis teleurstellingen voorkomt. Niets is zo gevaarlijk voor een dieet als negatieve emoties, mensen die diëten kunnen zich goed beheersen totdat ze overmand worden door negatieve emotie zoals teleurstelling en dan hebben ze ook helemaal geen controle meer over hun eetgedrag.

Ik heb daar nog een uitgebreid wetenschappelijk artikel over gelezen.

Dat is de reden dat ik ervoor waarschuw dat het verschil in water schommelingen in het gewicht veroorzaakt. Ik heb nergens getypt dat je daarom minder water moet drinken, je moet het gewoon weten dat het zo werkt.

Sterker nog, ik heb getypt dat het gewicht een ietwat gebrekkige maatstaf is en dat het gaat om het vetpercentage; dat moet voor een man ongeveer 15% zijn en voor een vrouw ongeveer 25%. Ik geloof dat profvoetballers een vetpercentage van ongeveer 12% hebben als ik me die discussie rond Rafael van der Vaart goed herinner.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vet verbranden

Kan jij een bron geven waaruit blijkt dat wanneer je veel loopt en veel krachtoefeningen doet tijdens een mild caloriearm dieet (minstens 75% wat ik ook duidelijk aangaf in mijn tekst hierboven) geen spierweefsel kan opbouwen? Als jij daar een bron van hebt dan lees ik die met veel interesse.
Quest voedingspecial, enkele maanden geleden: Als je te weinig voedingstoffen binnen krijgt dan wordt het spierweefsel afgebroken om de daarin aanwezige eiwitten om te kunnen zetten in glycogee, wat weer omgezet wordt in glucose. Dit wordt gedaan voor ongeveer 10% van het energietekort, de overige 90% van het energietekort wordt uit het vet gehaald.

Als je dus slechts 75% van je benodigde energie eet, zoals jij aangeeft, wordt de overige 25% uit je vet en spierweefsel gehaald. Spierweefsel wordt dus afgebroken. Dit kun je dan waarschijnlijk wel weer gaan opbouwen door de oefeningen te doen die jij beschrijft, maar ik betwijfel of dat een juiste aanpak is. En moet je daarvoor niet juist weer meer eten?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vet verbranden

Zo heb ik namelijk meermalen de kreet gehoord dat minder eten (zoals jij zegt 75% van wat je nodig hebt) NIET de juiste manier is om af te vallen.
Ik denk dat jij 2 zaken met elkaar verwart Ger.

Je hebt een normaal dieet, wat nog gezond is, waarbij je minder energie inneemt dan dat je dagelijks verbruikt maar niet minder dan 75%.

Daarnaast heb je een VLCD (Very Low Calorie Diet) waarbij je minder dan 75% van het totale energieverbruik inneemt.

Dit is wel ongezond en werkt (bijna) nooit.
Ok, dat zal het dan wel zijn.
Ik heb nergens gezegd dat water 'kwaad doet'. Ik heb gezegd dat jouw glycogeenreserve sterk schommelt (is het doel van glycogeen) en dat daarmee omwille van het constant houden van de osmotische gradiënt ook de hoeveelheid water sterk schommelt. Lees mijn laatste reactie maar. 500 gram glycogeen minder na inspanning = 1500 gram lichter. 1000 gram van die 1500 gram zitten er de volgende ochtend wel weer terug aan.
Je hebt gelijk, je typt wel "kwaad" maar je bedoelt "kwijt" denk ik, nu ik het nog een keer lees. De eerste keer las ik het niet grondig genoeg, waardoor ik het anders interpreteerde.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 3.165

Re: Vet verbranden

Nog even 2 aanvullingen.

- het best weeg je steeds onder dezelfde omstandigheden, naar mijn mening is de ochtend na het slapen (veronderstellende dat iemand geen nachtdienst heeft met werk) het beste tijdstip.

- Je moet altijd veel water drinken. Normaal gesproken zo'n 1,5-2 liter per dag. Met warm weer of zware fysieke inspanning beduidend meer. Veel water drinken vult bovendien ook nog wat, dus ook dat helpt tijdens het diëten. Ik persoonlijk drink wanneer ik fitness al snel meer dan 3 liter water op een dag en dat heb ik dan ook nodig.

-Let op voor de verborgen Kcal. Een voorbeeld hiervan is drank. Als je een halve liter fruitsap of cola drinkt (2 glazen ongeveer) dan heb je alweer 300 Kcal binnen (uiteraard afhankelijk van soort fruitsap). Alcohol is ook behoorlijk calorierijk (calorierijker dan suiker) dus let op bij een avondje stappen.

- Een kilogram vet bevat 9000 Kcal. Een kilo vetweefsel bevat naar schating zo'n 7700 Kcal omdat het vetweefsel niet enkel uit vet bestaat.

- Een vuistregel voor de modale mens is dat je niet meer dan 4 kilo per maand kan afvallen. Het hangt natuurlijk ook wat af van jouw lengte en mate van obesitas.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 3.165

Re: Vet verbranden

Quest voedingspecial, enkele maanden geleden: Als je te weinig voedingstoffen binnen krijgt dan wordt het spierweefsel afgebroken om de daarin aanwezige eiwitten om te kunnen zetten in glycogee, wat weer omgezet wordt in glucose. Dit wordt gedaan voor ongeveer 10% van het energietekort, de overige 90% van het energietekort wordt uit het vet gehaald.  
Is het mogelijk dat je dat scant of zoiets? Ik zou wel graag het artikel willen lezen.

Wat ik me afvraag is ofdat Quest hierbij als randvoorwaarden heeft gebruikt dat iemand én voldoende hoogwaardige proteïnen eet elke dag (lees: 150 gram goed vlees of 150 gram vis eten) én daarnaast intensieve krachtoefeningen doet.

Als quest niet deze randvoorwaarden heeft gebruikt dan zijn deze getallen niet noodzakelijk van toepassing op wat ik beschrijf. Graag zou ik hier meer over weten. Andere testcondities zorgen al snel voor een andere uitslag zoals je weet.
Als je dus slechts 75% van je benodigde energie eet, zoals jij aangeeft, wordt de overige 25% uit je vet en spierweefsel gehaald. Spierweefsel wordt dus afgebroken. Dit kun je dan waarschijnlijk wel weer gaan opbouwen door de oefeningen te doen die jij beschrijft, maar ik betwijfel of dat een juiste aanpak is. En moet je daarvoor niet juist weer meer eten?
Ik heb dus 2 vragen die ik mezelf stel:

1. als je voldoende essentiële aminozuren en totale hoeveelheid aminozuren binnenkrijgt, gaat jouw lichaam dan überhaupt wel spierweefsel afbreken?

2. Als jouw lichaam dat wel zou doen, wat is dan de exacte uitwerking van de krachtoefeningen. Hierbij zijn er theoretisch 2 mogelijkheden.

a. jouw lichaam breekt eerst spierweefsel af maar bouwt het daarna gewoon weer vrolijk terug op al dan niet met meer opbouw dan afbraak.

b. jouw lichaam breekt als gevolg van de trainingsstimulus überhaupt geen spierweefsel af en bouwt het enkel op.

Inderdaad was er een typefoutje. Helaas kan ik het niet editen he.

Berichten: 209

Re: Vet verbranden

Zo'n persoon van 60 kg heeft 5-6 kg eiwit waarvan maximaal 1/3de gebruikt kan worden om energie uit te halen.
Dit staat er voor mij een beetje onduidelijk.

Een persoon van 65 kg, met een vetmassa van 20% heeft dus een vetvrije massa van 52 kg. Gemiddeld bestaat 50% van deze vetvrije massa uit spiermassa. In deze casus dus 26 kg.

Circa 50% van de spiermassa is mobiliseerbaar, wat komt op 13 kg.

Aangezien spiermassa voor ca 80% uit vocht bestaat blijft er inderdaad 2,6 kg eiwitten over voor de energiestofwisseling.

Bron: Nederlands Tijdschrift voor Diëtisten 42-7-1987
Dat betekent dat wanneer jij na een zware fysieke inspanning 350 gram aan glycogeen hebt verbruikt je 3*350 gram = 1050 gram lichter bent.
Bij een verhouding 1:3 zou ik de 350 gram met 4 vermenigvuldigen, waardoor het verlies 1400 gram is. Je moet immers het gewicht van glycogeen niet vergeten. Bij jou is de verhouding 1:2.
Ze zeggen dat zolang je 150 gram vlees of vis eet, dat je dan zeker voldoende proteïnen binnenkrijgt
Wie zijn ‘ze’? Vlees bestaat gemiddeld voor 18-22% uit eiwitten. 150 gram vlees bevat dus 33 gram eiwitten, wat overeen komt met 132 kcal. Hiermee kan een voldoende eiwitinname niet mee gegarandeerd worden naar mijn idee.
Een kilogram vet bevat 9000 Kcal. Een kilo vetweefsel bevat naar schating zo'n 7700 Kcal omdat het vetweefsel niet enkel uit vet bestaat.
Dit kom je regelmatig tegen maar kan ik niet verklaren en wel hierom:

Ca. 86% van de vetcel bestaat uit triglyceriden die energie kunnen leveren.

1 kg vet levert dus 860 gram triglyceriden, wat overeenkomt met ca 7700 kcal.

Echter je hebt er geen kilo mee verloren, maar 0,86.

1 kg vet (triglyceriden) levert dus 9000 kcal

1 kg vetweefsel levert 7700 kcal

Om 1 kg vet te verliezen moet je echter wel 9000 kcal verbranden.

De overige 14% zoals vetcel, vascularisatie e.d. komen niet voor de energiestofwisseling is aanmerking en maken dus geen deel uit van het gewichtsverlies.
Kan jij een bron geven waaruit blijkt dat wanneer je veel loopt en veel krachtoefeningen doet tijdens een mild caloriearm dieet (minstens 75% wat ik ook duidelijk aangaf in mijn tekst hierboven) geen spierweefsel kan opbouwen? Als jij daar een bron van hebt dan lees ik die met veel interesse.
Een dergelijk onderzoek heb ik niet zo vlug voorhanden. Mede omdat de specifieke voorwaarde die je stelt moeilijk te vinden zijn in een onderzoeksopzet.

Meer is er te vinden over VLCD wat natuurlijk een sprekender resultaat geeft.

Personen die met weerstandstraining beginnen kunnen mogelijk zowel vet verliezen, als spiermassa opbouwen. Dit doordat de drempel van de prikkel voor de spiercel om te groeien lager ligt.

Het is echter een wankel evenwicht omdat voor opbouw van spiermassa een surplus aan energie nodig is. En dat is nou net iets wat bij een energiebeperkt dieet ontbreekt.

Een duidelijk voorbeeld is het verschil in intake tussen off-season (opbouwen spiermassa) en pre-contest (afbouwen vetmassa) bij wedstrijd bodybuilders. Gegarandeerd dat tijdens de pre-contest fase spiermassa verloren gaat zonder gebruik van stimulerende middelen. Wel kan dit door een aangepast voedingsregime beperkt worden.

Een vraag aan jou. Waarom zou het lichaam gelijktijdig vet aanspreken (overlevingsactie) en spiermassa opbouwen? Stelt het lichaam in dat geval geen prioriteit aan het voorzien van de energiebehoefte bij een dergelijk energietekort in plaats van het opbouwen van spiermassa?

Moeilijkheid hierin is dat men bijna niet weet wanneer men in negatieve energiebalans is. Minder eten wil niet zeggen dat men in negatieve energiebalans verkeerd. Ook het zicht op feitelijke winst van spiermassa en verlies van vetmassa is moeilijk te beoordelen. Uit praktijkervaringen zijn daarom bijna geen harde conclusies te trekken.

Inderdaad is het verlies van spiermassa bij een VLCD vele malen groter. Het principe is echter enigszins vergelijkbaar.

Je hebt gelijk dat weerstandstraining in combinatie met een goede voeding spierafbraak kan verminderen. Voorkomen is echter een ander verhaal.

Wel heb ik een bron gevonden:

Bij een energiebeperkt dieet praten we eerder over het behoud van spiermassa, aangezien minder calorieën consumeren dan je nodig hebt om in energiebalans te blijven niet alleen gepaard gaat met verlies van vet maar vaak ook van spiermassa.

Bron: http://www.lijfsportenmiddelen.nl/?nieuwsId=132 (ook hier staat dat 1kg vet 7000 kcal levert wat ik niet begrijp…)
Daarnaast heb je een VLCD (Very Low Calorie Diet) waarbij je minder dan 75% van het totale energieverbruik inneemt.  

Dit is wel ongezond en werkt (bijna) nooit.
Je gebruikt een scherpe grens hierbij. Zou je bij 75% nog spiermassa op kunnen bouwen en bij 74 zou het ongezond zijn. Een VLCD is echter extremer dan 75% minder eten dan je energiebehoefte.

Even enkele definities:

LCD: 800-1200 kcal.

VLCD: 450-800 kcal.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vet verbranden

albert davinci schreef:Is het mogelijk dat je dat scant of zoiets? Ik zou wel graag het artikel willen lezen.

Wat ik me afvraag is ofdat Quest hierbij als randvoorwaarden heeft gebruikt dat iemand én voldoende hoogwaardige proteïnen eet elke dag (lees: 150 gram goed vlees of 150 gram vis eten) én daarnaast intensieve krachtoefeningen doet.

Als quest niet deze randvoorwaarden heeft gebruikt dan zijn deze getallen niet noodzakelijk van toepassing op wat ik beschrijf. Graag zou ik hier meer over weten. Andere testcondities zorgen al snel voor een andere uitslag zoals je weet.
Helaas, ik heb geen scanner dus dat zal niet gaan. Wat ik wel kan doen is even overtypen, het is maar een klein stuk. Het is een artikel over wat er met je gebeurt als je NIETS meer eet, en alleen nog maar water drinkt:
Quest schreef:vaak wordt gedacht dat vasten gezond is, een snelle manier om af te vallen en het lichaam te "ontgiftigen". Maar stoppen met eten, en alleen water drinken kan al na een paar dagen spierschade veroorzaken. Een echte hongerstaker heeft ongeveer zestig dagen. Hoe vervalt het lichaam van iemand met een gezond gewicht als hij niet meer eet?

Tekst: Marian Tjaden

Dag 1 tot 3

Het lichaam gebruikt bij voorkeur makkelijk opneembare energie, dus pure suikers zoals glucose of fructose. Als je niks eet, raken die snel op. En dan wordt de reservevoorraad glucose aangesproken. Die bestaat uit glycogeen, dat is opgeslagen in spieren en in de lever. De lever kan dit glycogeen snel omzetten in glucose. Dit gaat gepaard met zoutverlies. Gewichtsverlies in de eerste dagen komt voornamelijk doordat het lichaam minder vocht vasthoudt door een gebrek aan zouten. Na een dag of drie is de voorraad glycogeen op. In deze periode treden maagkrampen op en ontstaan een sterk hongergevoel. De stofwisseling gaat omlaag, alleen de hersenen krijgen nog normaal energie. De bloedsuikerspiegel daalt om vervolgens op een stabier laag niveau te blijven.

Dag 4 tot 12

Het lichaam begint zichzelf op te eten. Verschillende weefsels worden afgebroken om een constante aanvoer van glucose naar de hersenen te waarborgen. De lever kan uit vet een glucose maken, en daarom begint het lichaam met de afbraak van spierweefsel. De eiwitten uit spieren kunnen gemkaalijk worden omgezet in glycogeen, wat weer glucose oplevert. Eiwitafbraak uit de spieren wordt in deze fase nog beperkt tot 10% van de totale energie. De rest van de energie wordt uit vet gehaald.

En verder, maar da's niet van toepassing.
Dus hoewel niet geheel gelijk aan afvallen, leek het me wel relevant, aangezien het beiden om een tekort aan energie ten opzichte van normale omstandigheden gaat.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer