Lonten + ontstekingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 53

Lonten + ontstekingen

Hoe worden lonten gemaakt?

Met welke chemische stoffen?

Is het gemakkelijk zelf te maken?

En hoe kun je gemakkelijk vonken verkrijgen?

=> Voor ontekingen van lonten
Sky is the limit!

True?

I don't think so.

Berichten: 1.379

Re: Lonten + ontstekingen

Vroeger heb ik al ontdekt dat een oude schoenveter als lont kan branden. Maar het gaat langzaam omdat de zuurstofvoorziening de snelheidsbeperkende faktor is. Als je die veter in een Na- of K-nitraatoplossing legt en daarna droogt gaat het sneller. Misschien lukt dat ook met een bleekmiddel uit de keuken. En iedereen weet dat een neergelegde brandende cigaret ook als een lont werkt. Als je goed observeert en nadenkt kun je de vraag ook zelf beantwoorden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 53

Re: Lonten + ontstekingen

Er is ook brandspiritus of deodorant

maar dat gaat veel te snel
Sky is the limit!

True?

I don't think so.

Berichten: 1.379

Re: Lonten + ontstekingen

Met brandspiritus of deodorant gaat het dus niet. Je moet aan het lint geen oxydeerbare stoffen toevoegen want die zijn er al genoeg. Het gaat om de introduktie van oxyderende stoffen omdat daaraan een tekort is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Lonten + ontstekingen

Kleine waarschuwing: a.u.b. bewust en verwantwoord omgaan met de informatie die u hier verstrekt en verstrekt wordt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 53

Re: Lonten + ontstekingen

Kun je zelf gemakkelijk tragelopende lonten maken?

Met gemakkelijk te vinden chemische stoffen
Sky is the limit!

True?

I don't think so.

Berichten: 301

Re: Lonten + ontstekingen

ff gegoogled en vlgs mij kun je dit ook gebruiken als een lont.

aangezien er nog andere dingen bijstaan die niet toegestaan zijn hier post ik geen bron(heb ook geen naam van lont-soort gepost).

(vakantie tip, huur alle seizoenen van MacGyver, in eentje maakt ie vast wel zelf een lont :wink: )

HOW TO MAKE A FUSE

Use heavy cotton string about 1/8th inch in diameter. You can find some at a garden supply for tying up your tomatoes. Be sure it's cotton. You can test it by lighting one end. It should continue to burn after the match is removed and when blown out will have a smoldering coal on the end. Put some sulfur in a small container like a small pie pan and melt it in the oven at 250ø.

It will melt into a transparent yellow liquid. If it starts turning brown, it is too hot. Coil about a one foot length of string into it. The melted sulfur will soak in quickly. When saturated, pull it out and tie it up to cool and harden.

It can be cut to desired lengths with scissors. 2 inches is about right. These wicks will burn slowly with a blue flame and do not blow out easily in a moderate wind. They will not burn through a hole in a metal pipe, but are great for extending your other fuse. They will not throw off sparks.

Mijn excuses overigens als dit "te" ver gaat (zo'n halve handleiding)
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 53

Re: Lonten + ontstekingen

Kan je de link niet pm-en naar mij

dat mag toch?
Sky is the limit!

True?

I don't think so.

Berichten: 301

Re: Lonten + ontstekingen

je vroeg hoe je een lont kan maken, wat er op die site staat heeft verder weinig te maken met "het maken van een lont" en daarom zal ik hem ook niet versturen :roll:
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 582

Re: Lonten + ontstekingen

Een eenvoudig lontje kan je maken door een veter in een oplossing van K - Na nitraat of K-Na chloraat te drenken. (is al genoemd)

Of misschien nog beter in een pap van genoemd zout met koolpoeder en zwavel.

Goed laten drogen en met (haarlak) inspuiten zodat de lont iets steviger wordt.

Ontstekingen (slag en electrisch) gaan helaas iets te ver voor de regels van dit forum , in ieder geval zeker voor de moderator.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 53

Re: Lonten + ontstekingen

Bedankt voor de tips
Sky is the limit!

True?

I don't think so.

Reageer