Mening gevraagd over artikel veranderlijke lichtsnelheid

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 153

Mening gevraagd over artikel veranderlijke lichtsnelheid

Ik zou graag jullie mening willen weten over de kredietwaardigheid van dit artikel op http://www.setterfield.org/simplified.html

Is het wat? Vooral bij Q&A wordt het m.i. wel erg twijfelachtig.

En daarbij een vraag die ik me bedacht. In het artikel staat dat de lichtsnelheid een veranderlijke constante is over tijd. Ik had al eerder gehoord dat natuurconstanten aan verandering onderhevig zijn. Dus ik maakt me in principe daar niet zo druk over.

Maar als die waarde van de lichtsnelheid veranderlijk is, dan zijn dus niet alle waarnemers het eens over de waarde van de lichtsnelheid. Immers waarnemers die ten opzichte van elkaar bewegen hebben hun eigen persoonlijke tijd en meten dus hun eigen lichtsnelheid.

Klopt het wat ik zeg en mag de lichtsnelheid dus niet veranderlijk zijn over tijd of mag dat wel en meet iedereen toch dezelfde waarde?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Mening gevraagd over artikel veranderlijke lichtsnelheid

Ik heb het artikel heel globaal doorgelezen en er wordt nergens iets gezegd over:

Afbeelding

Wat toch wel dé manier is om de lichtsnelheid in vacuum precies uit te rekenen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 338

Re: Mening gevraagd over artikel veranderlijke lichtsnelheid

Bart schreef:Ik heb het artikel heel globaal doorgelezen en er wordt nergens iets gezegd over:

Afbeelding

Wat toch wel dé manier is om de lichtsnelheid in vacuum precies uit te rekenen.
Is het correct om uit deze formule te concluderen dat de lichtsnelheid eigenlijk meer een eigenschap is van het vacuüm en niet van de elektromagnetische golf? Dus dat een elektromagnetische golf theoretisch oneindig snel zou gaan, als het vacuüm geen permittiviteitsbeperkingen zou hebben. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Mening gevraagd over artikel veranderlijke lichtsnelheid

Is het correct om uit deze formule te concluderen dat de lichtsnelheid eigenlijk meer een eigenschap is van het vacuüm en niet van de elektromagnetische golf? Dus dat een elektromagnetische golf theoretisch oneindig snel zou gaan, als het vacuüm geen permittiviteitsbeperkingen zou hebben.   :shock:
Ik denk dat hier wel wat inzit. Waarschijnlijk ben je ook bekend met de vergelijking voor de lichtsnelheid in een medium ander dan vacuum (er komt dat een epsilon[r] en een mu[r] bij (permittiviteit van dat medium).

Als je nu alleen naar de vergelijking bekijkt, dan zou je kunnen zeggen dat als epsilon of mu nul is, de golf zich oneindig snel voortplant. Dit betekend wel echter dat er geen electrisch en magnetisch veld zou zijn, tenzij de Maxwellvergelijkingen onjuist zijn.

Wat leuk is aan deze formule is dat hier de relativiteitstheorie begint. De lichtsnelheid kan zeer nauwkeurig worden gemeten door de permitiveit van een medium te meten (dit kan met electromagnetische velden). Omdat de permitiviteit niet afhankelijk is van het frame waarin gemeten wordt, komt er dus de vraag waar ten opzichte van wat deze precieze lichtsnelheid relatief is. De eerste theorie was een 'ether', maar dit kon niet onderbouwd worden met de praktijk. Toen kwam Einstein met de relativiteitstheorie.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer