belgië

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1

belgi

Rond 1814 scheiden de zuidelijke nederlanden zich af. België is een feit. Waar komt de naam België, Belgen vandaan?

Dit i.v.m. een vraag van een leerling tijdens een geschiedenisles.

kadi1951

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: belgi

Van de naam "Belgae" die de Romeinen aan de Keltische (of Germaanse volgens sommigen) stammen gaven die in de periode van Julius Caesar in onze streken woonden. De naam werd later ook gebruikt als Latijnse vertaling voor het woord "Nederlanders", waarmee men toen dus iedereen bedoelde die in het gebied van de 17 provincien woonden en niet specifiek op de inwoners van Noord of zuid.

Zoek op google naar de Latijnse naam Belgae voor meer uitleg, of probeer wikipedia.

En ps: gebruik het huiswerkforum voor huiswerkvragen!!
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 1.404

Re: belgi

Van de naam "Belgae" die de Romeinen aan de Keltische (of Germaanse volgens sommigen)


Het waren Kelten, Germanen zaten in die tijd nog aan de andere kant van de Rijn en zijn pas rond 400 na Chr. Naar hier gekomen (oa Frankel, Longobarden, Vandalen, Wisigoten....)

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: belgi

Het waren Kelten
Dat is inderdaad de consensus, maar ik gaf de afwijkende mening er maar bij :shock:
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: belgi

Het was in 1815,na de val van Napoleon dat het land ten zuiden van de schelde met Braband,Limburg,Luik,Namen en Henegouwen aan Nederland werden toegewezen.De adel,de hoge burgerij,de priesters die spraken vooral Frans.Ze waren er niet te gelukkig mee.Het land was grotendeels rooms katholiek en het was niet moeilijk het kleine volk op te stoken tegen die "ketters" uit het noorden.Men voelde zich te weinig baas hier in eigen huis.Na een nationalisties toneelstuk in Brussel brak de opstand uit.Belgie werd onafhankelijk in 1830.In het wapenschild staat"Union fait la force" en "Eendracht maakt macht".Er is niets anders dan tweedracht en sommige politiekers doen hun best om het land kapot te maken.Het is een van de kleinste landjes in de wereld,en het heeft 5 regeringen.Belachelijk,ware het maar dat alleen.Het moet allemaal betaald worden met het zweet van de werkende mens.Men is nog minder baas in eigen huis dan vroeger.Nu deelt Europa de lakens uit.En een nieuwe belasting:ja,we moeten van Europa in orde zijn of we krijgen een boete !

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: belgi

Inderdaad was de Belgische elite overwegend Franstalig en katholiek, terwijl de Nederlandse elite Nederlands sprak en protestants was.Dat zorgde uiteraard voor spanningen. Daarbij ondervond de Belgische elite dat haar invloed bij Willem minder sterk was dan zij hoopte. Zeker als hij hun stemmen telde volgens zijn eigen methode die sindsdien bekend staat als "Arithmétique hollandaise" (Hollandse rekenkunde).

Daarnaast was het ook extreem moeilijk voor Willem om een economisch beleid te voeren dat zowel het Noorden (dat steunde op handel) als het Zuiden (dat steunde op een prille industrie) tevreden stelde. Tevens was er in het Zuiden een traditie die sinds het einde van de 18e eeuw zowel vanuit linker als rechter hoek in opstand kwam tegen de "verlichte despoten", zoals Maria-Teresia en vooral Jozef II, waarvan Willem een epigoon was.

Het toneelstuk was in feite de tweederangs opera "La Muette de Portici" of "De stomme van portici" en de opstand was in eerste instantie niet meer dan wat plaatselijke relletjes maar zij groeiede inderdaad al snel uit tot een opstand van ernstige proporties.

De tsaar had trouwens troepen klaar die de opstand zonder twijfel hadden kunnen de kop in drukken, maar gelukkig voor de patriotten brak er nagenoeg gelijktijdig een opstand uit in Polen die uiteraard belangrijker was voor de Russische politiek. Daardoor, en door de slimme diplomatie van de Belgische elite t.o.v. Engeland en Frankrijk is de opstand vanaf 1831 toch nog betrekkelijk gemakkelijk geconsolideerd.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: belgi

Vandaag gehoord op de radio:Na de onafhankelijkheid zochten de Belgen een koning en de keuze viel op een nietsnut van hoge adel waar men geen raad mee wist.Op vijfjarige leeftijd was hij kolonel benoemd in het leger van de tsaar,en op twaalf jaar benoemd als generaal en ontving daar voor een ruime wedde,terwijl het volk stierf van de honger.Een troon voor Griekenland had hij geweigerd omdat hij geen Grieks sprak.(omdat hij dan te ver uit de buurt zat om hulp te krijgen)Na zijn aanstelling als koning liet hij 139 maal een postzegel terugzenden naar de ontwerper,omdat zijn beeltenis hem niet aanstond.Hij hield niet van Belgie en van het volk.Koning zijn was niet meer dan een job die hem de middels verschafte voor een decadente levensstijl.Tot op heden vind men het normaal dat de adel titels en allerhande voorrechten graties krijgt.In de senaat krijgen ze plaatsen zonder verkozen te zijn.Democratie ?

Berichten: 1.404

Re: belgi

en het heeft 5 regeringen.Belachelijk,ware het maar dat alleen
Voor alle duidelijkheid : Het zijn er ZES

rarara wie kent ze allemaal ?[/quote]
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Re: belgi

De federale,brussel vlaams,brussel frans,vlaanderen,wallonie,De duitstaligen.Beter zo ?

Berichten: 1.404

Re: belgi

De federale,brussel vlaams,brussel frans,vlaanderen,wallonie,De duitstaligen.Beter zo ?
neen

de federale regering

de vlaamse regering

de brusselse regering

de regering van de franstalige gemeenschap

de regering van de duitstalige regering

de regering van het waalse gewest

Voor de liefhebbers :

De belgische staat is een ingewikkeld kluwen. De fedrale staat is immers opgedeeld in 3 gewesten en 3 gemeenschappen. Gemeenschappen handelen over mensen, gewesten over grondgebieden. Vanddar dat we een duitstalige een franstalige en vlaamse (nederlandstalige) gemeenschap hebben en verder een vlaams, een waals en een brussel hoofdstedelijk gewest.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Re: belgi

Hoeveel ministers ?

Berichten: 108

Re: belgi

Hoeveel ministers ?


teveel en allemaal te duur voor wat ze doen

Re: belgi

Hoeveel ministeries,cabinetchefs,mercedes met chauffeurs,bewakingsagenten,bedienden,onderhoudspersoneel etc etc ?

Ware Belgie niet beter een tweetalige replubliek met één regering?Hoeveel geld zouden we niet kunnen uitsparen,ten voordele van de minderbedeelden.De grondwet begint met de volgende zin:Alle Belgen zijn gelijk voor de wet.Om over de grond te rollen van te lachen.Dat geld zeker niet voor het koningshuis.Maar ja,dat zijn eigenlijk geen Belgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: belgi

En om het allemaal nog wat gemakkelijker te maken vallen de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest samen op het grondgebied van het Vlaamse Gewest, maar niet op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Ministers:

Federaal: 16 ministers en 6 staatssecretarissen

Vlaams: 10 ministers

De rest laat me eigelijk koud, die hebben aan mij toch niets te zeggen. 8)

't is misschien wel een rotconstructie maar het werkt in ieder geval toch beter dan bijvoorbeeld Bosnië, nietwaar?

De Belgische koning:

Eerste keuze was de hertog van Nemours, de tweede zoon van de Franse koning Louis-Philippe. Maar deze botste tegen een Engels veto (begrijpelijk) en de Belgen konden zich niet veroorloven Engeland te fel tegen de borst te stoten. Daarbij wou Louis-Philippe het niet aanvaarden.

Daarna pas zijn ze op Leopold uitgekomen, de Duitse weduwnaar van de Engelse kroonprinses en dat lag diplomatiek beter in de hand. Hij stelde een aantal voorwaarden en toen eraan voldaan werd stemde hij toe.

In België heeft de adel wel titels maar geen voorrechten (verboden door de grondwet). En om in de Belgische senaat te zetelen moet je verkozen worden door de Belgen, gecoopteerd worden of van Saksen-Coburg met je achternaam heten (en dan nog aan enkele voorwaarden voldoen). Van Hoge Adel zijn is dus niet voldoende.

Leopold was geen volledige nietsnut, één ding kun je zeker wel stellen: hij had de Belgen beter in de hand dan Willem :shock:

PS presidenten kosten ook geld hoor en soms meer dan koningen, kijk maar naar die van Frankrijk...
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: belgi

Een president wordt verkozen,hij is het niet door geboorte.Dat is democratie.Voldoet hij niet,dan kun je na zekere tijd een ander kiezen.Ik geloof niet dat de regeringskosten van Frankrijk,dat 40 maal groter is dan Belgie ook 40 maal hoger zijn.

Reageer