[Natuurkunde] U-vormige buis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 87

[Natuurkunde] U-vormige buis

Ik heb

1) Een U-vormige buis met twee open uiteinden

2) Onderin, in de buiging dus eigenlijk, zit kwik, die aan beide zijden even hoog staat.

3) Aan de rechter zijde zit 40 cm water.

4) Aan de linkerzijde zit 50 cm van een stof X.

Het hoogte verschil aan de linker en rechterzijde is dus 10 cm. En alle vloeistoffen zijn in evenwicht met elkaar.

De vraag: Hoe kan ik berekenen wat de massadichtheid is van de vloeistof X ?

Berichten: 42

Re: [Natuurkunde] U-vormige buis

Het niveau van de kwik links en rechts is gelijk. Dit wil zeggen dat de krachten die erop inwerken gelijk zijn. Concreet, Fw = m(water)*g = Fx = m(vloeistof x)*g.

hopelijk zet dit je al op de goede weg. Denk ook eens na indien je een uitkomst gevonden hebt ofdat de massadichtheid van de vloeistof groter of kleiner moet zijn en of dit realistisch is ?

Berichten: 87

Re: [Natuurkunde] U-vormige buis

Sorry,

Ik heb geen idee hoe ik nu verder moet. Ik dacht dat ik iets moest doen met de formule p=ro*g*h

Het antwoord is 800 kg/m³, maar ik weet de doorsnede van de buis niet, dus hoe moet ik aan het volume komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] U-vormige buis

Al in deze richting gedacht:
\(Ma\ssa_{l\inks}=Ma\ssa_{rechts}\)
RoWater = Rostof x
\(Ro_{Water}=\frac{m}{\frac{5}{4}V_{Water}}\)
\(\frac{4}{5}Ro_{Water}=Ro_{s\tof x}\)
En als jij nu de massadichtheid weet van water, weet je het antwoord :roll:

Berichten: 87

Re: [Natuurkunde] U-vormige buis

Daar had ik niet aan gedacht..

Maar bedankt, ik snap het. :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] U-vormige buis

RoWater = Rostof x


beter:

RoWater x VWater = Rostof x x Vstof x
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] U-vormige buis

Jah idd, ik zag ook dat die regel op niks sloeg, maar kon niet meer editen :roll:

Berichten: 12

Re: [Natuurkunde] U-vormige buis

hey

ik heb nog en gelijk soortige vraag. heb het al met de bovenstaande methode proberne oplossen, maar ik geraak er niet uit:

iemand die het wel kan?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] U-vormige buis

Ik zou zeggen 48cm, al is dat geen mogelijk antwoord, mijn redenering:

Het water zal de buis links voor 4/5 vullen (Ro olie is 4/5 water), dat wil dus zeggen dat 1/5 van het water aan de andere kant zit, dus nog 4/5 plaats voor olie, dus 48 cm? Maar geen idee of dit een degelijke verklaring is.

Alleszins zal het antwoord D zijn, als je tot aan de top vult zal je zeker > 30cm hebben, vermits de massadichtheid zo dicht bij mekaar ligt lijkt het me onwaarschijnlijk dat het water maar 7,5cm zou zakken aan de kant van de olie. Dus gewoon intuitief zou ik D kiezen, maar iemand kan je mss de goede berekening hierachter geven. Als ze je natuurlijk waarden gaan geven die toch tegen mekaar gaan liggen kan je niet meer gaan redeneren en moet je wel rekenen :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] U-vormige buis

O=olie

W= water

Wr = water rechts

Wl= water links

rho.gif = dichtheid

L= lengte water of oliekolom

we kunnen de volgende vergelijkingen opstellen:
(Ro olie is 4/5 water)
(1) rho.gif O = 0,8 rho.gif W

we weten dat dichtheid maal lengte links gelijk zal zijn aan dichtheid maal lengte rechts

(2) rho.gif O.LO+rho.gif Wl. L Wl =rho.gif Wr.LWr

we weten dat de som van de lengtes van de waterkolommen altijd 60 cm zal zijn

(3) LWr+LWl=60

we weten dat de oliekolom plus de linkse waterkolom samne ook 60 cm klang zullen zijn.

(4) LO+LWl=60

4 vergelijkingen met drie onbekenden.

Het één substitueren in het ander. Ik heb geen zin om de uitwerking hier te posten, dat is nog slechts een beetje algebra. Knoei maar eens wat op een kladblaadje, de oplossing kun je lezen als je met je muis tussen de smileys sleept.

:roll: substitueren van een en ander levert 10 cm voor LWl, en dus 50 cm voor LO :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: [Natuurkunde] U-vormige buis

dankje voor de berekening. dit klopt idd. maar denk wel dat die eenvoudiger zoumoten kunnen. achja we hebben de oplossing en dat is wat telt bdankt allebei

:roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] U-vormige buis

dit klopt idd. maar denk wel dat die eenvoudiger zoumoten kunnen.
Ik zie niet hoe dit eenvoudiger zou moeten kunnen. Misschien heb jij in je berekening een forse omweg genomen, maar ik was in een regeltje of 4 een eind klaar. Alleen als ik die 4 regeltjes met tussenstappen hier moet typen worden het 8-9 regels lastig typewerk. :roll: En daar vind ik het te warm voor. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 56

Re: [Natuurkunde] U-vormige buis

Hey Fleu

Ik zie dat je daar een vraag heb gesteld over chemie, die vraag 14. Die komt uit de voorbeeldvragen van het toelatingsexamen zeker.

Ik wil dit jaar ook meedoet aan het toelatingsexamen, dus vraag ik aan iedereen om me te helpen bij het zoeken van voorbeeldvragen. Ik heb de vragen van 1997, 200 en 2001, maar ik heb van andere mensen gehoord dat er ook vragen bestaan van 2003 en 2004. Kan dat?

Als iemand andere vragen heeft, kun je die mij dan bezorgen?

Ik zou jullie erg dankbaar zijn!

Berichten: 12

Re: [Natuurkunde] U-vormige buis

miss science schreef:Hey Fleu

Ik zie dat je daar een vraag heb gesteld over chemie, die vraag 14. Die komt uit de voorbeeldvragen van het toelatingsexamen zeker.  

Ik wil dit jaar ook meedoet aan het toelatingsexamen, dus vraag ik aan iedereen om me te helpen bij het zoeken van voorbeeldvragen. Ik heb de vragen van 1997, 200 en 2001, maar ik heb van andere mensen gehoord dat er ook vragen bestaan van 2003 en 2004. Kan dat?

Als iemand andere vragen heeft, kun je die mij dan bezorgen?

Ik zou jullie erg dankbaar zijn!
µ

mhh die heb ik idd dan wel niet morgen. straks is het zover! weet niet dat het deze keer wel gaat lukken achja we hopen maar he

groetjes

Reageer