[Natuurkunde] Ideale spanningsbron

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 237

[Natuurkunde] Ideale spanningsbron

Hey

Wat bedoelen ze met een ideale spanningsbron E?
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Ideale spanningsbron

Wellicht een spanningsbron die een (exacte) constante spanning levert, mogelijk ook een bron zonder weerstand in serie (voor een stroombron zonder weerstand in parallel).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Natuurkunde] Ideale spanningsbron

Volgens mij wordt de term meestal gebruikt om aan te geven dat een spanningsbron geen eigen/interne weerstand heeft.
Een ideale spanningsbron zal altijd evenveel spanning leveren. Maar helaas is in praktijk niets ideaal. Elke praktische spanningsbron heeft een inwendige weerstand (Ri) die veroorzaakt wordt door de opbouw van de bron. Denkbeeldig kun je de inwendige weerstand voorstellen als een weerstand die in serie staat met een ideale bron. Hoe kleiner de inwendige weerstand hoe beter.

Wanneer een bron niet in een schakeling is opgenomen bevindt zich tussen de klemmen de ideale bronspanning (dus de volledige spanning die de bron kan leveren). Men spreekt over de openklemspanning, vaak aangeduid met symbool E. Maar van zodra een verbinding tussen beide polen ontstaat zal de bron nooit zoveel spanning kunnen leveren. Waarom zal duidelijker worden wanneer we het gaan hebben over serieschakelingen.
Van http://nl.wikibooks.org/wiki/Fysica_elektr...t#Spanningsbron

(had je zelf ook kunnen Google'n denk ik)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 226

Re: [Natuurkunde] Ideale spanningsbron

Ideaal wil zeggen dat de spanning niet van de stroom afhangt (en ook niet van de richting!). Dat betekent indirect, dat de interne serieweerstand of -impedantie 0 is, zodat die geen spanningverlies of extra spanning kan veroorzaken.

Berichten: 237

Re: [Natuurkunde] Ideale spanningsbron

bedankt voor jullie antwoord
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Reageer