[Natuurkunde] Hijsen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[Natuurkunde] Hijsen

een hijskraan hijst een homogene paal van 15m lang en 1,2*10³ kg met een snelheid van 0.19 ms^-1 op. de hijskabel is op 4,5m van het ene uiteinde van de paal vastgemaakt. op een gegeven moment hangt de paal zo dat het een hoek van 30 graden vormt met de grond.

a. bereken de grootte van de spankracht in de hijskabel

b. bereken de grootte van de normaalkracht van de grond op de paal

Even later is de paal los van de grond. het rendement van de hijsmotor is 39%

c. bereken het opgenomen vermogen van de hijsmotor.

Alles hulp is welkom :roll: alvast thnx :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Hijsen

a. bereken de grootte van de spankracht in de hijskabel
eerst een schetsje

nou jij weer

:roll: Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: [Natuurkunde] Hijsen

ik denk : 1.2 * 10^3 kg / 15 = 80kg x 4,5m = 360kg x 9.81 = 3531.6Newton

maar dit zal niet goed zijn denk ik aan de ene kan want hij krijgt ondersteuning van de grond. en dat verminderd de spangkracht.

Re: [Natuurkunde] Hijsen

Hmm, ik vermoed dat de eerste opgave hier gewoon met momenten-wet moet worden opgelost. Ik vraag me alleen af of dat wel helemaal correct is.

De hijskraan staat lijkt mij stil, en de kabel, waar Fs op werkt beweegt omhoog maar beweegt niet horizontaal. In dat geval zal het punt van de paal waar de kabel aan vast zit eenparig omhoog bewegen. Echter is het dan niet zo dat de paal als geheel versneld draait om het punt waarop hij de grond raakt? Als dit namelijk het geval is mag je hier de momenten-wet niet gebruiken, de paal is immers niet in evenwicht. Gezien het niveau van de andere twee vragen vermoed ik echter dat het niet de bedoeling is dat je zo ver doordenkt.

Berichten: 18

Re: [Natuurkunde] Hijsen

reussue schreef:Hmm, ik vermoed dat de eerste opgave hier gewoon met momenten-wet moet worden opgelost. Ik vraag me alleen af of dat wel helemaal correct is.

De hijskraan staat lijkt mij stil, en de kabel, waar Fs op werkt beweegt omhoog maar beweegt niet horizontaal. In dat geval zal het punt van de paal waar de kabel aan vast zit eenparig omhoog bewegen. Echter is het dan niet zo dat de paal als geheel versneld draait om het punt waarop hij de grond raakt? Als dit namelijk het geval is mag je hier de momenten-wet niet gebruiken, de paal is immers niet in evenwicht. Gezien het niveau van de andere twee vragen vermoed ik echter dat het niet de bedoeling is dat je zo ver doordenkt.
hmz..jah daar heb je wel gelijk in hoe zal ik het dan moeten doen.?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Hijsen

op een gegeven ogenblik hangt de paal zo dat het een hoek van 30 graden vormt met de grond.
en ga het niet onnodig moeilijker maken. Nergens in de opgave wordt gesproken van beweging. Die Fz werkt netjes in het zwaartepunt, de spankracht houdt een zijde omhoog en de normaalkracht vangt de rest op.

momenten berekenen, en niets anders. Kracht maal arm.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik had moeten zeggen "Nergens in de opgave wordt gesproken van een versnelde beweging".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Natuurkunde] Hijsen

om te beginnen krachten ontbinden
Het ontbinden van de krachten is hier niet nodig en levert alleen maar extra werk op.

Het eerste vraagstuk zoals al vermeld is met momenten-wet, als draaipunt het punt waar de balk de grond raakt:
\(F_1 \cdot r_1 = F_2 \cdot r_2\)
Je hoeft hier ook niet moeilijk te doen met sinussen en cosinussen. Doordat beide krachten verticaal werken zal de verhouding van de armen constant blijven, waardoor ook de spankracht tijdens het tillen niet afhangt van de hoek. Je kunt hierboven F1, r1 en r2 dus gewoon invullen en uitwerken.

Voor het tweede vraagstuk zijn twee mogelijke manieren van werken. De eerste, iets minder intuitieve, is weer de momentenwet, maar nu de plek waar de kabel aan de balk vastzit als draaipunt.

Makkelijker is het echter om gewoon de eerste wet van Newton toe te passen. We gaan er van uit dat de balk in rust is (wat niet helemaal waar is maar dat was dat andere verhaal) en de resultante kracht 0 is. De normaalkracht is dan te berekenen met:
\(F_n = F_z - F_s\)
De derde opgave is ook vrij simpel op te lossen.

De paal is los van de grond en beweegt eenparig. De resultante kracht is dus 0, wat betekent dat de spankracht gelijk is aan zwaartekracht. Het vermogen dat de motor levert is gelijk aan het product van de kracht en de snelheid. Om het opgenomen vermogen te krijgen zul je ook het rendement nog mee moeten nemen. In formules:
\(P_{opgenomen} = F_z \cdot v \cdot \frac{1,00}{0,39}\)
Ik hoop dat Emre17 het nu begrijpt, is in principe een kwestie van invullen.
Ik had moeten zeggen "Nergens in de opgave wordt gesproken van een versnelde beweging".
Ondanks dat er in de opgave niet over versnelde beweging wordt gesproken heeft de constante tilsnelheid als gevolg dat de hoeksnelheid van de paal toeneemt, en er dus wel degelijk sprake is van versnelde beweging.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Hijsen

Jan van de Velde schreef:om te beginnen krachten ontbinden


Het ontbinden van de krachten is hier niet nodig en levert alleen maar extra werk op.
Daar kwam ik ook achter even nadat ik het gepost had, en heb de post met overbodig werk weer verwijderd. Dat had reussue blijkbaar nog niet gezien toen hij bovenstaand bericht schreef. Hierop slaat dus bovenstaande quote die niet meer terug te vinden is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Natuurkunde] Hijsen

Behoudens bij een hei-installatie wordt een paal nooit assym.opgehesen;breukkans is groter.Bij het transporten/verladen worden de paal vast gehouden aan twee hijspunten die symm.zijn ingestort en zodanig verdeeld dat de inwendige spanningen door het eigen gewicht redelijk gelijk zijn!

Overigens weer vriendelijk van JanvdV om een schilderij te maken;de studenten zelf zouden eens op hezelfde idee moeten komen om dat te doen.Dan doorzie je de problematiek eerder,maar docenten zijn ook niet allemaal even practisch van instelling!

Reageer