lopende band met meerdere rollen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

lopende band met meerdere rollen

Ik zit een beetje te worstelen met volgend probleem:

Ik probeer een systeem te analyseren waarbij een eindeloze riem over een opeenvolging van vast opgestelde rollen geleid wordt, waarbij één van die rollen aangedreven wordt en een andere rol kan opgespannen worden. De bedoeling is om na te gaan welke druk de riem op elk van die rollen uitoefent. Heeft er iemand een idee hoe ik hiervoor te werk moet gaan of waar ik hnier meer info kan over vinden? Ik ben begonnen met het internet af te zoeken naar info over lopende banden, maar daar wordt zelden iets gezegd over meer dan twee rollen (aandrijfrol en aangedreven rol), of over de druk die door de band wordt uitgeoefend op de rollen.

Berichten: 73

Re: lopende band met meerdere rollen

Als de riem horizontaal over een aantal rollen loopt dan hou je alleen het gewicht van de riem zelf en wat er eventueel op ligt over. Dit gewicht wordt netjes verdeeld over deze rollen, en het gewicht per rol is dan eenvoudig uit te rekenen (Fz = m x g). Als je vervolgens nog de druk uit wilt rekenen (p = F/A) moet je wel het contact oppervlak van de riem op de rol bepalen. Maar goed als de riem niet zwaar is, is de druk minimaal. Als de rollen niet dezelfde hoogte hebben en de riem staat vrij strak wordt het natuurlijk een ander verhaal. Ik ben daarom benieuwd waar je dit voor nodig hebt.

Re: lopende band met meerdere rollen

Het was waarschijnlijk niet meteen duidelijk in de vraag, maar het gaat wel degelijk om een aantal rollen die op verschillende hoogte liggen, en waarbij de riem over de hoge rollen en onder de lage rollen passeert. De eindeloze riem wordt hierbij opgespannen met behuilp van een rol die hydraulisch of pneumatisch op spanning staat. Er zijn hier dus een meerdere krachten die werken, zoals de opspanning (de voorspanning) van de riem, de uitrekking van de riem, de aandrijfkracht van de aandrijfrol, ...).

Het doel is om na te gaan welke druk er wordt uitgeoefend op de te ontwateren brij die in een zeefbandfilterpers (zie schematische voorstelling onderaan) tussen twee doorlatende banden wordt uitgeperst terwijl deze banden over zigzag opeenvolgende rollen worden getrokken.

Ik hoop dat onderstaande figuur een en ander wat verduidelijkt

Afbeelding

Re: lopende band met meerdere rollen

Phoe dat is een heel ander verhaal ja. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dit even op een forum oplossen. Veel succes ermee. Maar wat voor spul wordt er eigenlijk geperst.

Re: lopende band met meerdere rollen

Hoi,

ik ben student HTS en zit eigenlijk met hetzelfde probleem bij het analyseren van een instalatie. Als je het probleem kunt oplossen zou je me kunnen mailen op --edit: posts graag op dit forum, niet over email.--

bij voorbaat dank,

STuFFMAN

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: lopende band met meerdere rollen

Ik zo voorstellen dat je naar de bib van de dichtstbijzijnde Technische universiteit gaat. Daar staat vast wel wat.

Je kunt je probleem in twee-en delen.

Het schema geeft 3 delen aan, het ene is onder gravity, ofwel gewoon uitlekken, het tweede is compressie, en het derde is shear ofwel afschuifspanning (ik weet niet of dat het juiste woord is).

Compressie, is vrij makkelijk. Je hebt dus een x hoeveelheid die er door stroomt, en een x hoogte waar het door heen kan, je kan daar zelfs bernoulli voor gebruiken. De schuifspanning wordt der mate moeilijker omdat je nu voor elke bocht moet uit gaan rekenen hoe de schuifspanning is, dat resulteert al gauw in vector rekenen en dat is niet leuk.

Een groot probleem dat je ook tegen komt is dat de massa (of volume) niet constant is omdat het uitlekt. Dat maakt berekenen erg moeilijk.

Je zult dus je proces in delen moeten hakken en voor die delen het massaverlies lineariseren.

Het is een leuk onderwerp omdat het mechanische deformaties met stromingsleer combineert. Verder is het een 2D probleem wat berekening makkelijker maakt.

Reageer