[Elektriciteit] stun gun

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 26

[Elektriciteit] stun gun

jullie kennen waarschijnlijk wel die kleine apparaatjes die een enorme stoomschok geven. Worden gebruik voor zelfverdediging. In Nederland zijn ze illegaal

Maar hoe kunnen die apparaatjes uit een 9 volt batterij 250.000volt krijgen.

Berichten: 39

Re: [Elektriciteit] stun gun

.

Kort gezegd komt het er op neer dat de 9 volt eerst wordt omgezet naar een wisselspanning d.m.v. een oscillator, welke dan met een transformatortje verder omhoog gebracht wordt. Zelfde principe als een flitser, of als de hoogspanningsgenerator voor een beeldbuis.

Het gaat hier om (ongeveer) 9V 100mA naar 10-30kV (geen 250kV) met 100-300uA (u=micro).

..

Berichten: 13

Re: [Elektriciteit] stun gun

Kan je met een gewone transfo omschakelen van 9V naar 30kV? Dan zit je met een overbrengingsverhouding van 1 op 3333. De secundaire wikkeling zal dus 3333 keer zoveel wikkelingen moeten hebben als de primaire spoel. Dit lijkt mij dan vrij groot in constructie, terwijl een stun gun mij toch vrij klein moet lijken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: [Elektriciteit] stun gun

3333 flinterdunne draadjes geeft nog maar een dun spoeltje. Je hebt ook geen hoge stroomsterkte nodig, en dus geen dikke draden. Liever niet zelfs, want het is niet de bedoeling dat er dooien vallen.

Overigens weet ik niet of die dingen ook een wisselstroomstoot geven. Ik vermoed dat na de omhoog-transformatie een gelijkrichter staat, waarna een condensatortje wordt opgeladen, zodat een stoot een voorspelbare en niet levensbedreigende tijdsduur krijgt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Elektriciteit] stun gun

Meestal worden combinaties van trafootjes en triplers gemaakt.

Met een tripler kun je de (wissel)spanning verdubbelen. Van dit soort systemen wordt ook gebruik gemaakt om in de TV hoogspanning op te wekken.

als je googled, kom je hier en daar schema's van dit soort (gevaarlijke) apparaten tegen.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer