moderators en tolerantie

Reageer
Berichten: 31

moderators en tolerantie

Bedoeld als positieve bijdrage: is het een idee als moderators bv de 1e 48 uur nadat een (nieuw) onderwerp is geplaatst, niet werken met slotjes en verplaatsingen? Want, enerzijds moet het natuurlijk geen rommeltje worden. Anderzijds moet je niet je woorden telkens op 'n goudschaaltje moeten wegen. Volgens mij houdt het runnen van een forum o.a. in, dat je enige mate van tolerantie zou moeten betrachten. Het is allemaal niet van levensbelang (hoewel .....)

Daarnaast laat niet alles zich in hokjes duwen. Mijn vraag m.b.t. de werking van platenspelers, slechts als voorbeeldje bedoeld bij een veel algemenere kwestie, staat nu in mijn optiek ten onrechte onder een bepaalde (technische) rubriek. Dan zou ik hem nog liever onder religie of zo hebben. Maar, daar zou 't dan ook wel weer verwijderd worden. Zo blijf je bezig met 't randgebeuren.

Het gaat uiteindelijk om inhoud, niet om hokjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: moderators en tolerantie

Waarom zou een vraagstelling eerst 48 uur in een bepaald forum blijven staan voordat er eventuele acties worden ondernomen? De openingspost bepaald waar het onderwerp over gaat. Vervolg postings kunnen hoogstens of-topic gaan waardoor een draadje kan worden opgesplitst in meerder draadjes. Dat er in jou specifieke geval naar jou mening sprake is dat je topic naar het verkeerde forum is verplaatst heb je aan jezelf te danken. Als je de regels en de bijsluiter van het forum doorleest, dan weet je precies welke vragen in welk onderwerp thuishoren. Jij wou antwoord hebben op iets wat voor jou onduidelijk is. Als je dan denkt dat omdat het voor jou onduidelijk is, dit voor iedereen onduidelijk moet zijn dan vind ik dit pretentieus. In dit geval is de werking van een platenspeler helemaal bekend. Tevens is het de bedoeling dat je een theorie post in het theorie-ontwikkelings forum.

Als je vindt dat een onderwerp ten onrechte is verplaatst, dan kan je dit aan de moderator in kwestie laten weten. Dit wordt dan door de moderators onderling besproken. Hierna komen we tot een conclusie om het onderwerp danwel te laten staan, danwel terug te plaatsen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: moderators en tolerantie

Je wil dus in de eerste 48u geen slotjes of verplaatsingen?

Wat verplaatsingen betreft: soms blijken (vaak nieuwe) gebruikers een topic in een verkeerde sectie onder te brengen. In zo'n geval kan een moderator de topic verplaatsen en het lijkt me dat dit net best zo snel mogelijk gebeurt. Uiteraard is dit niet voor elke topic even duidelijk, maar daar gaat een tijdslimiet niet veel aan veranderen.

Wat slotjes betreft: gewoonlijk kunnen topics wel goed beginnen, maar ontsporen ze na een tijd waarna bijvoorbeeld een slotje kan komen. Dit kan na weken zijn, maar ook na 5 replies in de eerste dag. In dit laatste geval moet een topic ook dicht kunnen natuurlijk, het lijkt me niet de bedoeling dat er de eerste 48u vrij spel is in elke topic!

Misschien doel je niet op dit soort situaties, maar bedenk dat zo een algemene regel wel dergelijke gevolgen heeft.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 31

Re: moderators en tolerantie

- OK, de bezwaren tegen mijn 48-u voorstel zijn me duidelijk, kan ik inkomen.

- 2e voorstel: kan er niet een (inhoudelijke!) restrubriek geopend worden waarin de moderator niets anders doet dan racistische dingen e.d. weren? Waarin voor het overige een vrijheid bestaat, die anderen denken nodig te hebben, zonder dat eerst tot op het bot te moeten uitdiscussiëren? Daar kan toch helemaal niets op tegen zijn? Zet er wat mij betreft boven: de gezamenlijke moderators aanvaarden geen aansprakelijkheid.

- Mijn onderwerp platenspelers, bijvoorbeeld, heeft in de oorspronkelijke versie, volgens mij, betrekking op meerdere rubrieken. De (eventuele) regulier-wetenschappelijke verklaring hoort thuis in de rubriek waarin het onderwerp nu staat, inderdaad. Het (gezamenlijke) zoeken (!) naar een eventuele andere theorie, liefst eveneens regulier-wetenschappelijk, hoort thuis in de rubriek theorievorming.

- Ik ben niet pretentieus. Ik vind die opmerking ook 'n beetje flauw, en ook zonder aanleiding. Want, ik geef bij alles wat ik schrijf argumenten. Ik geef m'n mening graag voor een betere (nou ja, graag, niets menselijks is me vreemd .....). Maar dan wel op basis van een wederzijds uitargumenteren.

- De werking van de platenspeler is helemaal bekend, lees ik. Nu ga ik zelf flauw doen: indertijd werd er gezegd dat helemaal bekend was, dat de aarde plat is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: moderators en tolerantie

- 2e voorstel: kan er niet een (inhoudelijke!) restrubriek geopend worden waarin de moderator niets anders doet dan racistische dingen e.d. weren? Waarin voor het overige een vrijheid bestaat, die anderen denken nodig te hebben, zonder dat eerst tot op het bot te moeten uitdiscussiëren? Daar kan toch helemaal niets op tegen zijn? Zet er wat mij betreft boven: de gezamenlijke moderators aanvaarden geen aansprakelijkheid.
Je pleit hier eigenlijk voor een sectie die, afgezien van basisregels zoals racisme, niet gemodereerd wordt. Met andere woorden: een plaats waar er gedoogd wordt dat het uitloopt op een rommeltje. Dat is zeker mogelijk, maar lijkt me opnieuw niet erg wenselijk. Je creëert zo (bewust of onbewust) een soort van afvalforum waar alles geplaatst mag worden dat in andere secties onderhevig zou zijn aan de normale regels. Men kan dat daar specifiek topics gaan openen met als doel die regels op deze manier dus te omzeilen. Opnieuw is dit wellicht niet de geest van jouw idee, maar helaas wel een gevolg.
- Mijn onderwerp platenspelers, bijvoorbeeld, heeft in de oorspronkelijke versie, volgens mij, betrekking op meerdere rubrieken. De (eventuele) regulier-wetenschappelijke verklaring hoort thuis in de rubriek waarin het onderwerp nu staat, inderdaad. Het (gezamenlijke) zoeken (!) naar een eventuele andere theorie, liefst eveneens regulier-wetenschappelijk, hoort thuis in de rubriek theorievorming.
Ik heb de discussie over de platenspeler niet gevolgd, dus daar kan ik inhoudelijk niet op ingaan. Het klopt wel dat er topics zijn die onder meerdere noemers kunnen vallen. Het komt er dan op aan de topic onder te brengen in het forum die de lading het best dekt, dit is niet altijd eenduidig en kan verschillen in de mening van de topic starter en de moderator(en). Je kan in zo'n geval altijd de moderator in kwestie een PB sturen waar je je argumenten voorlegt om de discussie in een bepaald forum te laten plaatsvinden. Normaalgezien zullen de moderatoren dit dan intern bespreken en je iets laten weten.

Een moderator die de discussie over de platenspeler gevolgd heeft kan dit misschien verder toelichten, ik hoop je algemene vragen hiermee al wat te hebben beantwoord.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 31

Re: moderators en tolerantie

OK, ik zie dat m'n 2e suggestie ook niet geweldig is.

Mijn laatste bijdrage aan dit onderwerp (tenzij het not-done is om een onderwerp zo af te ronden, ik begin, door sommige reacties, 'n gevoel te krijgen alsof ik op eieren loop): het zou fijn zijn als moderators zich, gewoon, ietsje tolerantor zouden opstellen. Zie dat maar als, slechts, 'n verzuchting!

Frank

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: moderators en tolerantie

Frank,

Het is zeker niet m'n bedoeling geweest je suggesties af te doen als onzin en ze zelfs niet serieus te nemen.

Dat is niet absoluut niet het geval, maar zoals je ziet spelen er vaak meer aspecten mee dan op het eerste zicht lijkt.

Wat je laatste verzuchting betreft, ik denk niet dat die genegeerd zal worden.

In hoeverre daar gevolg aan zal worden gegeven, hangt af van de verschillende moderatoren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: moderators en tolerantie

Geloof me dat er achter de schermen ook discussies zijn over hoe tolerant we moeten zijn. Op dit moment zijn we tevreden met het huidige beleid. Ik snap wel dat sommige gebruikers het te streng vinden, maar het beleid dat wij uitvoeren is ook gebaseerd op ervaring. Deze wijst uit dat als we te veel toestaan, er te veel pseudo-wetenschappelijke onderwerpen worden gestart.

Ook moeten we streng zijn bij het controleren van de posts. Het komt namelijk nogal eens voor dat er op de man gespeeld wordt of dat een discussie op het punt staat te ontsporen. Door het strenger optreden proberen we de discussie of weer recht te trekken, of we sluiten de topic. Het is natuurlijk jammer dat een topic gesloten wordt, maar er zijn soms onderwerpen die gedoemd lijken te zijn uit te lopen op een hoop onzinposts, zoals het 11 september onderwerp.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 31

Re: moderators en tolerantie

OK, bedankt voor de reacties

Reageer