[Mechanica] berekenen van weerstand

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 30

[Mechanica] berekenen van weerstand

Ik wil een progamma scrijven waarmee ik de weerstand uit kan rekenen. Nu is de vraag: hoe bereken ik de weerstand van een driehoek, vierkant en rechthoek.

Bijvoorbeeld:

Ik heb een vierkant met ribben van 1m en een snelheid van 10meters per seconde naar voren.

nu wil ik weten of hij valt of zal stijgen.

Afbeelding

Elke zin begint met een hoofdletter en eindigt met een interpuctie. Tevens heb ik 17(!) tik/spelfouten uit je bericht gehaald. S.V.P. hier voortaan op letten. -- moderator Bart
Mijn exuse voor mijn speling. Ben dyslexie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Mechanica] berekenen van weerstand

hoe bereing ik de weerstand van een driehoek, vierkant en rechthoek.
Welke weerstand? Luchtweerstand?

Vallen of stijgen in welk medium?

Ik zou het prettig vinden als je in het vervolg wat meer aandacht zou besteden aan de leesbaarheid van je post en de vraagstelling, gezien die verre van compleet is.

Voorstel: formuleer je vraag opnieuw en ik verwijder je eerste post en de mijne.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 30

Re: [Mechanica] berekenen van weerstand

ik wil de lucht weerstand bereken van een rechthoek wat recht in de lucht staat.

de gevense die ik weet zijn:

hoogte boven de grond(aarde)(in Meters)

de rip groot(in Meters)

de snelheid waar mee het zich verplaatst(in Meters/s)

het gewicht in kg

voorbeeld:

Afbeelding

het gewicht is 1kg.

nu wil ik weten hoeveel hij in één seconde gedaalt of gestegen. bij een normale lucht druk van 1Bar. en of de snelheid gedaalt is?
Mijn exuse voor mijn speling. Ben dyslexie.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Mechanica] berekenen van weerstand

Topics zijn samengevoegd. Er was geen enkele reden om een nieuw onderwerp te openen. Marc, je hebt nu in een zeer korte tijd 3 belangrijke regels overschreden. Gelieve de regels van het wetenschapsforum eens goed doornemen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Mechanica] berekenen van weerstand

Waar wil marc1990 eigenlijk heen met deze vraag? Een vlakke rechtopstaande plaat met een horizontale beginsnelheid 10 m/s en naar we aannemen een verticale beginsnelheid 0, die vervolgens losgelaten wordt en naar de aarde begint te vallen. We nemen weer aan dat die plaat rechtop blijft staan?

De remmende kracht van de luchtweerstand is zowel voor de horizontale als voor de verticale beweging afhankelijk van de snelheid, en zowel de horizontale als de verticale snelheden zijn weer afhankelijk van de sommen van de remmende krachten.

Heftig stukje wiskunde. :D

Benaderend:

Cw.A lijkt me in horizontale richting zó groot dat er van die horizontale snelheid vrijwel niks over zal blijven. vhor :roll: 0

Cw.A lijkt me in verticale richting zó klein dat de plaat verticaal nagenoeg vrij zal vallen. vvert :P 31 m/s
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [Mechanica] berekenen van weerstand

ik wil de lucht weerstand bereken van een rechthoek wat recht in de lucht staat.
Op dergelijke hoogte mag je aannemen dat die weerstand gelijk is aan:
\((0,8+0,5) \frac{\rho.v^2}{2}\)
.

De 0,8 is de druk op de voorzijde, de 0,5 de zuiging aan de achterzijde. Om de totale belasting te bepalen, vermenigvuldig je het maal de oppervlakte van je voorwerp.

Wil je meer weten, lees dan hier (en verdere pagina's)
???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Mechanica] berekenen van weerstand

nu wil ik weten hoeveel hij in één seconde gedaalt of gestegen. bij een normale lucht druk van 1Bar. en of de snelheid gedaalt is?
Dalen of stijgen? Het ding is dus niet aangedreven en beschrijft (soort van) een kogelbaan?

Kom op zeg, denk even na over wat je vraagt en probeer de vraagstelling compleet te maken. Schenk er even wat aandacht aan.. we zijn nu al een halve pagina bezig de precieze vraag te achterhalen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer