[Scheikunde] Bepalen alcoholgehalte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Scheikunde] Bepalen alcoholgehalte

Ik moet voor het profielwerkstuk onderandere goede (nauwkeurige) manieren vinden om het alcoholgehalte te bepalen.

Volgens onze leraar is destileren en dan het residu wegen niet nauwkeurig genoeg.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

greetz erikje

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Scheikunde] Bepalen alcoholgehalte

Allereerst: verplaatst naar huiswerk en practica

Allertweedst: Wat heb je tot dusverre? zoek eventje op google, of op deze site, voordat je je vraag post.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Bepalen alcoholgehalte

Kijk ook eens bij onze collega's van chemieforum.

Ook wel interessant: http://www.vanrein.nl/shop/index1.asp?r=135

een telefoontje naar de leverancier kan meer helderheid verschaffen over de werking van deze bepaling.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: [Scheikunde] Bepalen alcoholgehalte

Lala schreef:Allereerst: verplaatst naar huiswerk en practica

Allertweedst: Wat heb je tot dusverre? zoek eventje op google, of op deze site, voordat je je vraag post.
Dit ben ik vergeten te melden in mijn eerste bericht sry

goedendag

Ik hebben via onze goed vriend (google)

het volgende gevonden:

Een meettechniek die we hebben gevonden is het meten met behulp van een vinometer.

http://www.dewijnhoek.nl/database/info28.html

Een andere techniek is het meten met behulp van een wijnweger. Dit is een heel ingewikkelde techniek, die hier staat uitgelegd:

http://www.xs4all.nl/~schouvis/wm_les_6.htm

Op deze site staan nog een andere techniek, meten met behulp een ebullioscoop.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Scheikunde] Bepalen alcoholgehalte

Hou wel even in de gaten dat deze apparaten gemaakt zijn om de alcoholgehalten in specifieke stoffen te meten.

De hydrometer waar één van je sites het over heeft is bedoeld voor de suikerbepaling in druivensap, waaruit ze dan gaan afleiden op welk alcoholgehalte de wijn zou kunnen gaan uitkomen.

Natuurlijk kun je ook zo'n hydrometer maken voor bijvoorbeeld oplossingen van alcohol in water. Maar gebruik dat ding vervolgens in een zoete wijn, en het suikergehalte hiervan gooit roet in je alcohol-eten, omdat andere stoffen ook invloed hebben op de dichtheid van de oplossing als geheel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [Scheikunde] Bepalen alcoholgehalte

weten jullie trouwens ook waar ik meer informatie over gist kan vinden (ideale omstandigheden om te gisten) en ook waar het te koop is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Bepalen alcoholgehalte

Table 4

Temperature Activity



-20 C. (-4 F) Loss of Fermentation Capacity

< 20 C (68 F > 40 C (104 F) Growth Rate Significantly Reduced

20 C (68 F) - 27 C (81 F) Most Favorable Range For Yeast to Multiply

26 C (79 F) Optimum multiplication of Yeast Achieved

27 C (81 F) - 38 C (100 F) Optimum Fermentation Range

35 C (95 F) Optimum Fermentation Temperature

> 60 C (140 F) Yeast cells Die

Bakkersgist kan je (zoals de naam al doet vermoeden) gewoon bij de bakker halen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Scheikunde] Bepalen alcoholgehalte

weten jullie trouwens ook waar ik meer informatie over gist kan vinden
begin eens met google zou ik zeggen: gistsoorten is een zoekwoord dat al redelijk leuke info oplevert als je een beetje doorbladert.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [Scheikunde] Bepalen alcoholgehalte

Wouter_Masselink schreef:Table 4

Temperature Activity  

 

-20 C. (-4 F)                           Loss of Fermentation Capacity  

< 20 C (68 F > 40 C (104 F)    Growth Rate Significantly Reduced  

20 C (68 F) - 27 C (81 F)         Most Favorable Range For Yeast to Multiply  

26 C (79 F)                            Optimum multiplication of Yeast Achieved  

27 C (81 F) - 38 C (100 F)       Optimum Fermentation Range  

35 C (95 F)                            Optimum Fermentation Temperature  

> 60 C (140 F)                       Yeast cells Die

Bakkersgist kan je (zoals de naam al doet vermoeden) gewoon bij de bakker halen.
is dit gist hetzelfde als gist die in bier word gebruik?

(ps ik ben niet echt heel goed in google zoektermen vinden :roll: )

edit: ik heb met behulp van wikipedia gevonden dat dat idd hetzelfde is

Berichten: 2.746

Re: [Scheikunde] Bepalen alcoholgehalte

de gisten zijn niet identiek hetzelfde, ze hebben andere kenmerken, ze zorgen voor andere smaken, hoger alcoholpercentage, andere uiterste werk-temperaturen, ...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Scheikunde] Bepalen alcoholgehalte

OFF-TOPIC:
(P.S. ik ben niet echt heel goed in google zoektermen vinden  )
Ik hoop dat je niet in de veronderstelling verkeert dat ieder ander twee woorden intypt en dan gelijk precies vindt wat hij zoekt? Soms heb je wel eens zo'n gelukje, maar dat zijn uitzonderingen. Kortom, trek wat tijd uit, en treur niet als je er in 5 minuutjes niet uit bent. :roll:

Het is wel zo, hoe meer je van het onderwerp afweet, hoe gerichter je kunt zoeken. Weet je weinig :P , dan ga je stap voor stap, gewoon eens met een logisch klinkend woord beginnen. Een paar interessant lijkende algemene sites doorlezen (wikipedia is vaak een goed begin), dan krijg je vanzelf een beeld van wat je meer zou willen weten plus daardoor ook een paar extra zoekwoorden. Die voeg je toe en bladert weer door een paar sites, je leert weer wat bij en zoekt nog wat specifieker, en tenslotte weet je wat je weten wil (meestal) :P .

En vooral niet te bang zijn om in het Engels te zoeken. Veel meer en in het algemeen betere info (overigens ook meer rotzooi :P natuurlijk, maar dat is een kwestie van uitzoeken).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: [Scheikunde] Bepalen alcoholgehalte

erikje schreef:Ik moet voor het profielwerkstuk onderandere goede (nauwkeurige) manieren vinden om het alcoholgehalte te bepalen.

Volgens onze leraar is destileren en dan het residu wegen niet nauwkeurig genoeg.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

greetz erikje


Beste manier lijkt mij de te meten vloeistof destileren, zodanig dat alle alcohol uit de begin vloeistof is. Het destilaat bestaat nu grotendeels uit alcohol en water (plus een klein beetje andere zooi). Hoe hoger het alcohol percentage, hoe nauwkeuriger de meting (hogere percentages kan je krijgen door langzamer en op een naukeurigere temperatuur te destileren). Als je nu het alcohol percentage meet van het destilaat met een alcohol meter (net zoiets als die vino meter die je beschreef, maar dan specifiek voor alcohol met water, zie: http://www.distillery-yeast.com/distilery_...metare_60.html). Let wel op dat je bij de goede temperatuur meet (of daarvoor een correctie uitvoert)! Als je nu het percentage weet van het destilaat, kan je het begin percentage makkelijk terug rekenen.
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Bepalen alcoholgehalte

Door de activiteit van alcoholdehydrogenase te volgen in verschillende concentraties alcohol is een callibratie curve te maken. Vervolgens kan je een mosnterbepaling uitvoeren.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer