bindingen? kookpunt?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

bindingen? kookpunt?

hallo,

ik moet voor Scheikunde een proef doen en daar moet ik info zoeken over drie verschillende stoffen,

ethanol, glycerol, en paraffine olie.

nou moet ik het verschil in kookpunt verklaren. Ethanol heeft een veel lager kookpunt dan glycerol omdat glycerol veel meer waterstofbruggen kan vormen.. maar waarom heeft paraffine olie een veel hoger kookpunt dan ethanol en zelfs hoger dan glycerol :S ik snap dat niet.

kan iemand me het vertellen ?? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: bindingen? kookpunt?

parafine is (dacht ik) een restproduct uit aardolie.

de moleculen (verschillende stoffen) in parafine olie zijn veel groter dan een molecule ethanol of glycerol.

je moet altijd een aantal eigenschappen in overwiging nemen.

de waterstofbruggen zijn slechts één aspect om een verschil in kookpunt te verklaren, je moet ook nog kijken naar de molecuulmassa (hoe hoger de molecuulmassa, hoe hoger het kookpunt) en ook de vertakkingsgraad (meer vertakt is lager kookpunt).

nu is het wel nogal moeilijk om te voorspellen wat de doorslag geeft voor moleculen die in een aantal eigenschappen verschillen.

zo is het moeilijk om ethanol met parafine olie te vergelijken, want wat is hier belangrijker: de H-bruggen of de molecuulmassa?

het is daarom beter om (als je voorspelling doet) moleculen te vergelijken die slechts in één eigenschap verschillen (bv ethanol en glycerol, vergelijkbare massa --> H-bruggen verschillend)

natuurlijk kan je achteraf altijd een verklaring geven. als je wéét dat parafine olie een hoger kookpunt heeft, dan is het duidelijk dat in dit geval de molecuulmassa de doorslaggevende factor is.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: bindingen? kookpunt?

Parafine laten koken? Volgens mij is dat super gevaarlijk! Ik heb er eens gesmolten voor een kunst-projectje en toen waarschuwden ze me al dat ik hem niet rechtstreeks op het vuur mocht zetten maar alleen in "bain marie" omdat hij als hij te heet zou worden spontaan in brand vliegt!
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 142

Re: bindingen? kookpunt?

Parafine laten koken? Volgens mij is dat super gevaarlijk!


je moet er gewoon geen water in gooien als het kookt (dan krijg je het frietpan effect wanneer je daar water in gooit :shock: )

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: bindingen? kookpunt?

Parafine laten koken? Volgens mij is dat super gevaarlijk! Ik heb er eens gesmolten voor een kunst-projectje en toen waarschuwden ze me al dat ik hem niet rechtstreeks op het vuur mocht zetten maar alleen in "bain marie" omdat hij als hij te heet zou worden spontaan in brand vliegt!


het gaat hier toch enkel over het kookpunt van parafine? :shock:

Reageer