Onduidelijk lichtje

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 30

Onduidelijk lichtje

Wanneer ik 's nachts wakker word, zie ik soms een onduidelijk lichtje, bijvoorbeeld van mijn computer, of de onduidelijke streep licht onder de deur. Wanneer ik mijn ogen daarop richt, gebeurt het vaak dat ik dat lichtje niet duidelijk zie, of dat het gedeeltelijk of geheel opgaat in de achtergrond (donker, want 's nachts is het licht uit). Wanneer ik op de achtergrond kijk een paar decimeter van het lichtje vandaan, zie ik het lichtje duidelijk(er). Hoe kan dit verklaard worden?

Groeten, J89

-ik was er niet zeker van of ik dit onderwerp bij biologie moest posten. Als dit niet goed is, mijn excuses daarvoor.-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Onduidelijk lichtje

Op je netvlies zitten in principe twee soorten lichtgevoelige cellen, vaak 'kegeltjes' en 'staafjes' genoemd. De kegeltjes worden gebruikt voor kleurvisie met hoge resolutie, maar zijn lang niet zo lichtgevoelig als de staafjes. De staafjes worden gebruikt voor monochrome (grijstinten) visie in omstandigheden waar weinig licht voorhanden is. Ook is de resolutie van je monochrome visie veel lager dan die van je kleurenvisie.

De reden dat je zulk zwak lichtschijnsel pas kunt waarnemen wanneer je er net naast kijkt heeft met de verdeling van deze verschillende typen cellen op je netvlies te maken. In het midden van je blikveld bevinden zich vooral kegeltjes, voor hoge-resolutie kleurenvisie. Daaromheen bevinden zich relatief veel meer staafjes, zodat je net naast het midden van je beeldveld een veel hogere lichtgevoeligheid kan halen. De techniek van het net-naast-iets kijken om het beter te kunnen zien in het donker wordt vaak gebruikt door bijvoorbeeld amateur-astronomen om zwakke nevels en sterrenstelsels te kunnen ontdekken wanneer ze een telescoop gebruiken.

Berichten: 30

Re: Onduidelijk lichtje

Bedankt Brinx, voor de heldere uitleg :roll:

Reageer