[Vakrekenen] Vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 21

[Vakrekenen] Vragen

hey,ik heb een redelijke grote opgave van vakrekenen maar ik kom er maar niet wijs uit.De 1ste vraag is gewoon L * b* h maar bij de andere 6 vragen heb ik alles fout :roll: .Zou iemand mss eens kunnen kijken welke uitkomst hij heeft?Ik ben juist slecht in vakrekenen en het zou moeten lukken dat ik juist daarvoor men jaar zou moeten overdoen.Je zou heel erg bedankt zijn.Als ik iets in de plaats moet doen omdat dit wel een grote opgave is moet je maar zeggen of ik iets moet maken met photoshop of huiswerk ofzo maar dan wel liefst geen huiswerk van vakrenenen ^^ want daar ga ik 2/20 op.

Een vierkante funderingsplaat in gewapend beton heeft een zijde van 12 m en heeft als dikte 18 cm.

Onder de beton is een zuiverheidsbeton voorzien van 5 cm.

Om te betonplaat te kunnen uitvoeren moet men langs alle zijden 40 cl breder uitgraven.De onderkant van de zuiverheidsbeton is 1,25 m onder het maaiveld gelegen.

Als betonsamenstelling kiest men:

- Zuiverheidsbeton:

200 kg cement, 400 L zand en 800 L grind per m³

-Gewapend beton:

350 kg cement, 400 L zand (600 kg) en 800 L grind (1280 kg)

Als wapening voorziet men 110 kg per m³ beton.

Gevraagd:

1. Hoeveel grond moet men uitgraven (m³)

2. Hoeveel zuiverheidsbeton moet men maken (m³)

3. Hoeveel gewapend beton is er nodig (m³)

4. Hoeveel kg betonijzer moet men kopen (kg)

5. Hoeveel Grind heeft men in totaal nodig (m³ , ton)

6. Hoeveel cement moet er gekocht worden (kg)

7. Hoeveel lopende meter baddings 6.5 x 18 heeft men nodig om de bekisting van de plaat te stellen (m)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Vakrekenen] Vragen

Is het niet gewoon zo dat je je laat overdonderen door de hoeveelheid cijfertjes? stap voor stap, en maak schetsjes voor jezelf, en zorg vooral dat je geen meters met centimeters vermenigvuldigt.:

Een vierkante funderingsplaat in gewapend beton heeft een zijde van 12 m en heeft als dikte 18 cm.

Afbeelding

dat is dus 12 x 12 x 0,18= 25,92 m³ beton

Onder de beton is een zuiverheidsbeton voorzien van 5 cm.

Afbeelding

dat is dus 12 x 12 x 0,05 = 7,2 m³ zuiverheidsbeton

Om te betonplaat te kunnen uitvoeren moet men langs alle zijden 40 cl breder uitgraven

Afbeelding

ik neem aan dat je bedoelt 40 cm. als de plaat 12 m breed is en aan elke zijde wordt er 40 cm verder gegraven. De oppervlakte van het gat is dus (12+o,4+0,4) x (12+0,4+0,4) = 12,8 x 12,8 = 163,84 m²

De onderkant van de zuiverheidsbeton is 1,25 m onder het maaiveld gelegen.

Afbeelding

Het gat is dus 1,25 m diep, de bodem had een oppervlakte van 163,84 m², het volume van het gat is dus 1,25 x 163,84= 204,8 m³



1. Hoeveel grond moet men uitgraven (m³)

2. Hoeveel zuiverheidsbeton moet men maken (m³)


deze zijn hierboven dus beantwoord.

en ga nou eens stap voor stap verder met je eigen uitwerking, post elke berekening van elke stap hier en we wijzen je waar je fout gaat.

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Vakrekenen] Vragen

Bouwfouten komen tegenwoordig veel vaker voor dan in mijn tijd,geen interesse in het vak.
Laten we dan proberen die paar wél geïnteresseerden die hier komen vooruit te helpen, ik wil later ook in een huis wonen waar de deurkozijnen dezelfde hoeken hebben als de deuren. :roll: (mijn huidig huis stamt uit de tijd dat het bouwonderwijs nog véél beter was, en iemand heeft dan ook maar verzonnen om bij een verbouwing een nieuwe bakstenen scheidingsmuur op de bovenverdieping te plaatsen middenop een houten vloer, om een moie ruime badkamer te maken. Inmiddels ligt de vloer van de aanpalende overloop onder een hoek van enkele graden zodat je niet al te dronken naar bed moet of je sodemietert om onderweg, en de deuren van de badkamer en de nabije slaapkamer sluiten niet meer omdat de kozijnen volledig uit het lood staan in drie dimensies.

Maar we maken het de mensheid er niet makkelijker op als we bepaalde basisvaardigheden als rekenen en taal er niet goedschiks of kwaadschiks stormvast inheien bij de jeugd. Voorbeeld: mijn eigen zoon (atheneum 3 notabene, heeft de basisschool verlaten met een 9 voor rekenen en haalt dikke zevens en achten voor zijn exacte vakken. Moest laatst 2/3 vermenigvuldigen met 5/11. Ging dat oplossen dmv kruislings vermenigvuldigen........ :P )

Dus wat verwachten we nou van degenen die de basisschool verlaten met zesjes voor rekenen?

En ja, de jeugd is makkelijker geworden dan in onze tijd. Maar wie heeft ze dat geleerd??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Vakrekenen] Vragen

Jochen, ben je er nog ?

dan kunnen we verder waar we mee bezig waren. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 301

Re: [Vakrekenen] Vragen

ik spreek hier over volwassen personen(18-20 jaar) die al toendertijd ca 30 weken stage ervaring hadden

en ik ga doorstuderen(vanaf aug/sep) voor wiskunde docent :P

en agreed, weer terug naar 't topic :roll:
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Vakrekenen] Vragen

Beste JvdV, Oktagon en PAAC.

Ik heb inderdaad zoals gevraagd het topic opgeschoond van de extra opmerkingen. Ikzelf post hier nu ruim een jaar vrij intensief, (helaas soms wat minder door mod taken, gelukkig heeft JvdV mijn taak al grotendeels uit handen genomen wat betreft vragen beantwoorden) en werk als naschoolse begeleiding van middelbare scholieren. Geloof me ik begrijp al de klachten en problemen.

Feit blijft dat iedereen die de moeite doet om een deze site te vinden en een vraag stelt, het verdient om antwoord te krijgen. Het is absoluut zinloos om opmerkingen te maken dat het een en ander al lang duidelijk had moeten zijn of geleerd had moeten worden. DAt weet het persoon vaak zelf ook wel, en het is verre van nodig om dat nog te gaan uitspreken. Dit is een fout die veel docenten in mijn omgeving maken (JvdV godzijdank niet). Wat voor jou makkelijk is hoeft dat niet te zijn voor anderen en het is nooit te laat om te willen leren. Er zijn ook vast dingen die ik stompzinnig vind die jullie niet snappen en ZEKER weten ook andersom. :roll:

Verdere opmerkingen hierover, in een apart topic met een vraag erbij oid, of een discussie punt, anders is er nog het medium van de PB's. Gelieve (ook wel @Oktagon omdat ik het vaker van je heb gezien) dit soort opmerkingen niet meer in de topics.

Met vriendelijke groeten,

StrangeQuark.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 21

Re: [Vakrekenen] Vragen

k bedankt al,ik ga morgen nog eens de rest uitrekenen en laat jullie weten welke uitkomst ik heb bij de volgende vragen

Berichten: 4.502

Re: [Vakrekenen] Vragen

Ik begrijp jullie goede bedoelingen,zal me inhouden en pogen om positief te reageren op gestelde vragen zonder bijgedachten te ventileren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Vakrekenen] Vragen

Ik begrijp jullie goede bedoelingen,zal me inhouden en pogen om positief te reageren op gestelde vragen zonder bijgedachten te ventileren.


Dank!
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Vakrekenen] Vragen

k bedankt al,ik ga morgen nog eens de rest uitrekenen en laat jullie weten welke uitkomst ik heb bij de volgende vragen
en dat moet je nou juist niet doen als je problemen hebt zoals je zegt. Die uitkomst interesseert me geen bal in dit opzicht, wel de weg erheen. Je kunt nou per ongeluk via een verkeerde weg op het juiste antwoord stuiten, en dus met de volgende opgave voor gaas gaan. Ik leer je liever stap voor stap een systematische methodiek aan (zoals met die schetsjes als hierboven) want daar heb je voor om het even welke opgave wat aan.

dus plaats hier liever deelopgave voor deelopgave je UITWERKING/REDENERING dan dat je wat getalletjes hier neerplakt. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: [Vakrekenen] Vragen

voor het gewapend beton doe ik het volgende.

350 kg cement + 600kg zand + 1280 kg grind=2230 kg = 2,230 ton gewapend beton

de inhoud is 204,8 m³ dus 204,8m³/2,230 ton = 91,83 => 92 m³ gewapend beton nodig ?

klopt dit of wat doe ik fout :roll: ?

als deze juist is zal ik de andere hier ook plaatsen want als die fout is zullen de anderen ook fout zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: [Vakrekenen] Vragen

jochen schreef:voor het gewapend beton doe ik het volgende.

350 kg cement + 600kg zand + 1280 kg grind=2230 kg = 2,230 ton gewapend beton

de inhoud is 204,8 m³ dus 204,8m³/2,230 ton = 91,83 => 92 m³ gewapend beton nodig ?

klopt dit of wat doe ik fout :roll: ?

als deze juist is zal ik de andere hier ook plaatsen want als die fout is zullen de anderen ook fout zijn
m³ niet door kg (of ton) delen! (tenzij met massadichtheid bezig bent)

vanwaar haal jij die 204.8 m³?

Indien ik de vraag correct begrijp, moet toch niet de volledige put gevuld worden met gewapend beton?

voor het gewapend beton kom ik 12*12*.18 m³ uit, of 25.92 m³ (zoals reeds aangehaald adhv figuurtjes),

in 1 m³ gaat er 110 kg wapenijzer, dus hoeveel kg wapenijzer gaat er in 25.92 m³ ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Vakrekenen] Vragen

jochen schreef:voor het gewapend beton doe ik het volgende.

350 kg cement + 600kg zand + 1280 kg grind=2230 kg = 2,230 ton gewapend beton

de inhoud is 204,8 m³ dus 204,8m³/2,230 ton = 91,83 => 92 m³ gewapend beton nodig ?

klopt dit of wat doe ik fout :roll: ?

als deze juist is zal ik de andere hier ook plaatsen want als die fout is zullen de anderen ook fout zijn
Even stapje terug, rustig lezen. De vraag luidde:
3. Hoeveel gewapend beton is er nodig (m³)
Vertaal deze vraag nou eerst eens naar je eigen woorden, wat wordt hier nou gevraagd. Dus nog even wachten met antwoorden zoeken, zeg eerst eens even hoe jij deze vraag opvat, wat willen ze nou eigenlijk weten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Vakrekenen] Vragen

Mogelijk nog interessant voor Jochen:

Als je het gewicht van de cement + zand +grind telt,komt je aan 1 m3 droge beton als de verhouding juist is.

Tel je daarbij de 110 kg staal en nog het water dat ongeveer 50% van de cement uitmaakt,krijg je dus 2230 kg+110 kg (met iets aftrek voor volume staal voor beton) en 175 kg water en zit je in de buurt van het meestal aangenomen soortelijk gewicht van 2500 kg/m3 van beton.

De hoeveelheid water die wordt toegepast is afhankelijk van het gebruik en hoe je het gaat storten,met de hand of met een betonpomp,het staal is afhankelijk van de constructie,vrijdragende dunne vloer vraag meer staal dan een funderingplaat met oa.meer dikte wegens staalbescherming.

Zoals JvdV.nog opmerkte,moet je de hele uitgegraven put niet volgooien met beton;als jij daar aan het werk zou zijn en je baas komt later controleren wat je hebt uitgevoerd,zou hij wel eens lelijke woorden kunnen spreken en je van de bouw verwijderen met oneervol ontslag.

Zelfs de gemonteerde baddings (antiek woord!) zou je niet meer kunnen uitgraven om te ontkisten.

Dus geen m3 ( = inhoud ofwel volume)verwarren met kilo (=gewicht of ook wel massa)!

Berichten: 21

Re: [Vakrekenen] Vragen

[quote='"Jan van de Velde"][quote]Bouwfouten komen tegenwoordig veel vaker voor dan in mijn tijd' date='geen interesse in het vak. [/quote']

Ik heb net men diploma bouwplaatsmachinist maar omdat ik er geen interesse meer in heb moet ik dit vakantiewerk nog juist afmaken (gebuisd dus) als ik een andere richting (7de jaar kantoor en hoger...) wil kunnen volgen,daarom dat ik dit zo goed mogelijk wil afwerken

bij vraag 3 => Hoeveel gewapend beton is er nodig (m³) moet je er toch de wapening van 110 kg per m³ beton niet bijtellen omdat ze dit vragen in vraag 4?

Dus er is 25.92 m³ Gewapend beton nodig ?

4. Hoeveel kg betonijzer moet men kopen? als de wapening 110 kg per m³ is moet je 110 kg * 25.92 m³ = 2851 kg betonijzer moet men kopen.Is dit juist ? :roll:

Reageer