Manisch depressieve stoornis (bipolair)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

Manisch depressieve stoornis (bipolair)

Heb er al veel over gelezen, maar vroeg me af of iemand ervaring mee heeft.

Meestal wil iemand niet inzien dat ie de ziekte heeft (allerlei excuses verzinnen voor de manische en depressieve episoden)...

hoe ga je daarmee om?

oftwel... iemand tips om het degene in te laten zien?

goeie ervaringen met medicijnen of bepaalde psychiaters?

kans op genezing?

Mogelijkheid om regelmatig te leven zonder medicijnen?

Berichten: 3

Re: Manisch depressieve stoornis (bipolair)

Het meest gebruikte medicijn bij een bipolaire stoornis is lithium, dit blijkt bij veel mensen goed te werken, al 'geneest' het niet en zal je het moeten blijven slikken als je een bipolaire stoornis hebt. De laatste tijd zijn er ook onderzoeken naar de werking van visolie(omega-3 vetzuren) die in sommige studies hetzelfde resultaat schijnen te hebben...

Re: Manisch depressieve stoornis (bipolair)

hallo,

ik moet een werkstuk over borderline maken, en ik verwerk daarin een groot gedeelte dat gaat over de medicatie. Nu moet ik de werking weten van lithium. Daarvoor ging ik op google.nl zoeken, maar ik kwam alleen maar moeilijke rare sites tegen. Nu zocht ik op dit forum op het trefwoord lithium, en kwam dit topic tegen. Ik wil dingen weten over de specifieke werkende stof in dat medicijn. Wat doet het in het lichaam van de mens? en dat soort vragen. Ook zou ik het graag willen weten van Pimozide (werkzame stof in Orap). Daar kan ik ook geen geschikte sites over vinden. Gelieve geen engelse sites, want ik ben slecht in het lezen van engelse teksten.

Alvast heel erg bedankt,

vr. gr.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Manisch depressieve stoornis (bipolair)

Wat betreft het laten inzien van de ziekte die deze mensen hebben.. Ik denk dat je dit aan een professional over moet laten.

Ik zeg dit omdat dergelijke ontkenning goed een verdedigings/overlevings-mechanisme kan zijn. (dat zou betekenen dat ze ergens weten dat ze ziek zijn) Als je ze dat afneemt kan dat verkeerd aflopen. Ik zou er persoonlijk dus niet te veel achteraan zitten.

Je vraagt een en ander over de medicatie. Het moeilijke bij manisch depressieve mensen is dat ze in een 'goede' fase denken dat ze de mediactie niet nodig hebben - en deze dus ook niet nemen. Dit kan ervoor zorgen dat een depressie extra hard aankomt. Het heeft dus een averechts effect, daar medicatie meestal de 'toppen' van de golfbeweging afkapt en zo voor minder vergaande depressies/tegenovergestelde zorgt.

Wat 'Schaapje' vertelde over visolie heb ik ook gehoord/gelezen. Er zijn goede resultaten mee gehaald.. hetzelfde resultaat kun je trouwens bereiken met bijvoorbeeld sesamolie en nog een variant (zoek dit even na). Misschien dat je op www.horison.nl info/verwijzingen kunt vinden. Dat is een site voor ouders waarvan de kinderen in het 'autitistisch spectrum' zitten.. deze kinderen hebben (ook) vaak baat bij dergelijke voedingssupplementen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: Manisch depressieve stoornis (bipolair)

sciencelover schreef:hallo,

Ik wil dingen weten over de specifieke werkende stof in dat medicijn. Wat doet het in het lichaam van de mens?
Over de werkende stof in het medicijn lithium kan ik je een kort antwoord geven: het medicijn wordt gegeven als een lithium-zout(lithiumcarbonaat of lithiumcitraat), eenmaal opgelost in water valt het uiteen in een lithium-ion(Li+) en een negatief ion(dat verder geen invloed heeft). De precieze werking van lithium is een zeer ingewikkeld proces dat binnen in de cellen in de hersenen plaatsvindt. Hoe het uiteindelijk de signaaloverdracht in de hersenen op zo'n manier verandert dat de stemmingsschommelingen verminderen is volgens mij nog niet eens echt goed bekend. Ik weet niet voor welke opleiding/vak je dit werkstuk aan het schrijven bent, maar ik denk dat de ingewikkelde uitleg op celniveau je werkstuk niet echt te goede komt(tenzij je neurobiologie studeert...) Je zou globaal kunnen zeggen dat lithium het hergebruik van bepaalde signaalmoleculen binnen de cel blokkeert. Voor algemenere informatie over lithium kun je kijken op:

http://www.antenna.nl/nsmd/lithium1.html

Over de werking van orap weet ik niet veel.

Succes!

PS. Deze discussie is eigenlijk geen antwoord op de vraag die in dit topic wordt gesteld dus misschien is het beter om jouw vraag in een nieuw topic te stellen.

Reageer