Een onbreekbare structuur?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Een onbreekbare structuur?

Ik had het idee tijdens een les chemie over elektrische ladingen, dat er toch 1 structuur zou moeten zijn die in staat is, onder welke druk dan ook, zijn elektronen bij zich te kunnen houden. Toen ik die vraag aan de leerkracht stelde was het antwoord teleurstellend: "Stop met fantaseren en let wat meer op!". Dit komt omat mijn leerkracht de cursus vanbuiten geleerd heeft en blijkbaar niet capabel is een vraag te beantwoorden. Maar ondertussen zit ik met mijn probleem/vraag.

Bestaat er/ Zou er kunnen bestaan een atoom/structuur die onbetwistbaar een geheel blijft, onder welke omstandigheden dan ook?

Het zou een belachelijke vraag kunnen zijn, maar ik wil toch graag een antwoord.

Dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Een onbreekbare structuur?

Koolstofstaven en diamant komen in de buurt, maar moeten als ik het goed heb ook zwichten voor zeer hoge druk.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Een onbreekbare structuur?

Bestaat er/ Zou er kunnen bestaan een atoom/structuur die onbetwistbaar een geheel blijft, onder welke omstandigheden dan ook?


Nee.
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Een onbreekbare structuur?

Stop met fantaseren en let wat meer op! :shock:

Die docent is nog niet zo dom: alle ons bekende molecuulstructuren zijn te verbreken. Aangezien we ook al vele decennia zelf atomen kunnen splitsen is het niet waarschijnlijk dat er -zelfs maar in theorie- onverbreekbare molecuulbindingen zouden bestaan.

Blijft natuurlijk staan dat een docent wel wat meer toelichting mag geven.

Berichten: 5

Re: Een onbreekbare structuur?

diamant onbreekbaar?????

het is wel een zeer sterke verbinding maar als je even de enthalpie van diamant en grafiet vergelijkt zal je al snel zien dat diamant niet stabiel is en met verloop van tijd (lange tijd) gewoon zal omzetten naar grafiet

diamant wordt gevormt onder zeer hoge druk dus zal lage druk de omgekeerde reactie bevorderen

Reageer