Aandrijfmechanismen.
-
- Berichten: 4.502
Aandrijfmechanismen.
Een aanloop:
Mijn moderne horloge-op een batterij-kreeg mankementen en moet in reparatie;gezocht naar een reserve en ik vond een 50 jaar oud geval,dat niet moest worden opgewonden door mijzelf,er zit geen batterij in,doch door polsbewegingen wordt er een opwind-/aandrijf-mechanisme in werking gesteld.
In dit geval: het klokje had ruim 40 jaar stil gestaan en liep weer bij de eerste beweging van mijn pols/arm.
Mijn vraag:
Bestaan er gelijksoortige systemen bij motoren,waarbij ik me kan voorstellen dat die eerst op gang moeten worden gebracht,maar dan een mechaniek in werking stellen,dat behoorlijk wat kracht kan opbrengen om bij afwijking van een toerental het een of andere apparaat in werking te stellen (schommelwerking,vliegwiel,etc?)
Ik herinner me van vroeger werk,dat een clevere jongen die wasknijpers produceerde,dit had opgelost door een groot vliegwiel (wat hij ergens van de duitsers had geroofd uit een centrale) in beweging te brengen en de oppervlakte van dat vliegwiel van beiteltjes voorzag en door de enorme grote kracht makkelijk een profiel aan die wasknijpers produceerde!
Mijn moderne horloge-op een batterij-kreeg mankementen en moet in reparatie;gezocht naar een reserve en ik vond een 50 jaar oud geval,dat niet moest worden opgewonden door mijzelf,er zit geen batterij in,doch door polsbewegingen wordt er een opwind-/aandrijf-mechanisme in werking gesteld.
In dit geval: het klokje had ruim 40 jaar stil gestaan en liep weer bij de eerste beweging van mijn pols/arm.
Mijn vraag:
Bestaan er gelijksoortige systemen bij motoren,waarbij ik me kan voorstellen dat die eerst op gang moeten worden gebracht,maar dan een mechaniek in werking stellen,dat behoorlijk wat kracht kan opbrengen om bij afwijking van een toerental het een of andere apparaat in werking te stellen (schommelwerking,vliegwiel,etc?)
Ik herinner me van vroeger werk,dat een clevere jongen die wasknijpers produceerde,dit had opgelost door een groot vliegwiel (wat hij ergens van de duitsers had geroofd uit een centrale) in beweging te brengen en de oppervlakte van dat vliegwiel van beiteltjes voorzag en door de enorme grote kracht makkelijk een profiel aan die wasknijpers produceerde!
- Beheer
- Berichten: 15.202
Re: Aandrijfmechanismen.
Je hebt verschillende methodes om de energie die vrijkomt bij remmen op te slaan om later weer te gebruiken. Een manier is inderdaad het vliegwiel, maar je kan er ook een accu of condensator mee opladen.
Zie ook dit topic waar ik het volgende schreef:
Zie ook dit topic waar ik het volgende schreef:
[edit]Ik geloof dat er op die pagina's meer te zien is als je bent ingelogd op het domein van de TU/e. Ik zal 'ns vragen of de publicatie niet ook elders beschikbaar is.Miels schreef:Wellicht heb je hier iets aan: http://yp.wtb.tue.nl/showabstract.php/5444
En via deze pagina kan je nog veel meer publicaties vinden:http://www.dct.tue.nl/
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
- Berichten: 8.557
Re: Aandrijfmechanismen.
How does a self-winding watch work: http://science.howstuffworks.com/question285.htm
"Meep meep meep." Beaker