Sluierstaartvissen en eten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 209

Sluierstaartvissen en eten

Na goudvissen wilde ik eens een ander soort vissen hebben in de kom.

Nu zijn dat sluierstaart vissen geworden van zo'n 5cm.

Deze vissen moeten echter voer hebben dat naar de bodem valt en daardoor op de grond ligt.

De bodem is bij mij echter bedekt met steentjes van zo'n 2-3cm lengte.

Het voer (kleine korrels) valt zo een beetje op en tussen de steentjes op de bodem.

Is dat een probleem en moet het een vlakke bodem zijn, of weten deze vissen het voer te vinden en te gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Sluierstaartvissen en eten

Dat lijkt me nou bij uitstek iets om zelf uit te testen. Ik zou zeggen, test het uit en vertel het ons.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 597

Re: Sluierstaartvissen en eten

Dat lijkt me nou bij uitstek iets om zelf uit te testen. Ik zou zeggen, test het uit en vertel het ons.
de vis zal wel woelen iin de bodem om de korrels te vinden ...

indien de bodemsteentjes niet te groot/ te zwaar zijn natuurlijk ...

Berichten: 209

Re: Sluierstaartvissen en eten

De steentjes zijn te zwaar en te groot om erdoor te woelen. Of de vissen zijn te klein, dat kan natuurlijk ook.

Tijdens het voeren eten ze als het voer naar beneden valt.

Maar ook wat op de bodem terecht is gekomen is weg als ik later kijk.

Of het moet onzichtbaar tussen de steentjes zijn gekomen, maar dat merk ik straks wel bij het schoonmaken.

Berichten: 16

Re: Sluierstaartvissen en eten

Tja het ligt aan het soort ogen wat je vissen hebben denk ik. Al je hemelkijkertjes heb die kunnen alles aalles zien wat boven is. Heb je normale vissen, met normale ogen tenminste bedoel ik dan eten ze gewoon daar waar het vier terecht komt. Als je dit leest na een vraag in julie zal het antwoord wel achterhaald zijn want dan zijn ze inmiddels wel overgegaan naar de andere wereld na zoveel tijd. :)

Berichten: 333

Re: Sluierstaartvissen en eten

andere bodembedekking kopen.

liefst donker voelen ze zich beter op hun gemak en niet scherp, zodat ze zichzelf niet verwonden tijdens het eten.

en het feit dat je andere vissen nodig hebt is omdat je ze in een kom onderbrengt dierebeul.

koop toch een bakje met een filtertje.

Berichten: 16

Re: Sluierstaartvissen en eten

Kjell schreef:andere bodembedekking kopen.

liefst donker voelen ze zich beter op hun gemak en niet scherp, zodat ze zichzelf niet verwonden tijdens het eten.

en het feit dat je andere vissen nodig hebt is omdat je ze in een kom onderbrengt dierebeul.

koop toch een bakje met een filtertje.
Helemaal waar, vissen horen sowieso niet in een kom maar in een bak, liefst vierkant. Anders worden ze kierewiet.

Zuurstofblokjes voldoen ook, zijn een soort schelpjes die constant zuurstof afgeven te koop bij de dierenzaak. Natuurlijk wel zuurstofplantjes. En het voer.... Nou, het beste zijn gewoon drijfkorreltjes aangepast aan de grootte van je vissen. Zolang ze ze maar kunnen zien. Als je op vaste tijden gaat voeren zullen de vissen hieraan wennen. Of de normale vlokjes voor vissekom vissen. Met af en toe wat maden voor de variatie.

Maar als je werkelijk seieus vissen wilt houden doe het dan zoals het hoort. Gewoon in een aquarium. Met alles erop en eraan. Jij wilt ook niet de hele dag op apegapen liggen toch?

Berichten: 209

Re: Sluierstaartvissen en eten

en het feit dat je andere vissen nodig hebt is omdat je ze in een kom onderbrengt dierebeul.


Het ligt maar net waar je de grens legt om iemand als dierenbeul te bestempelen.

Zonder mij verder te kennen vind ik het gevaarlijk om daar uitspraken over te doen.

Destijds heb ik advies gevraagd bij een dierenspeciaalzaak over formaat van de kom, aantal vissen, voeding, verzorging ervan etc.

Tot de dag van vandaag heb ik daar ruim aan voldaan.

Ook de gevolgtrekking die je maakt hoeft niet te kloppen. OMDAT ik ze in een kom heb, heb ik nieuwe vissen nodig. Sterven vissen niet buiten een kom?

Daarbij zijn de vissen bij mij beter af dan bij de dierenspeciaalzaak wat betreft ruimte per vis betreft. En wat andere punten betreft niet slechter.

Ongetwijfelt zal je voorstel beter zijn voor de vissen. Dat advies heb ik destijds echter niet gekregen. En om nu meteen iemand daardoor als dierenbeul te bestempelen vind ik ongepast.

Overigens kan de grens nog lager gelegd worden en is het plaatsen van vissen in een bakje met filter of aqaurium ook niet diervriendelijk.
Nou, het beste zijn gewoon drijfkorreltjes aangepast aan de grootte van je vissen
Bij de dierenspeciaalzaak kreeg ik het advies om niet drijvend voer te gebruiken. Dit is niet goed voor sluiestaartvissen. Er is speciaal voer voor deze vissen dat naar de bodem valt.

Misschien verwarrend van mij, maar de vissen zitten in een ruime vierkanten bak inclusief een zuurstofplantje.

Berichten: 333

Re: Sluierstaartvissen en eten

en het feit dat je andere vissen nodig hebt is omdat je ze in een kom onderbrengt dierebeul.


Het ligt maar net waar je de grens legt om iemand als dierenbeul te bestempelen.

Zonder mij verder te kennen vind ik het gevaarlijk om daar uitspraken over te doen.

Destijds heb ik advies gevraagd bij een dierenspeciaalzaak over formaat van de kom, aantal vissen, voeding, verzorging ervan etc.

Tot de dag van vandaag heb ik daar ruim aan voldaan.

Ook de gevolgtrekking die je maakt hoeft niet te kloppen. OMDAT ik ze in een kom heb, heb ik nieuwe vissen nodig. Sterven vissen niet buiten een kom?

Daarbij zijn de vissen bij mij beter af dan bij de dierenspeciaalzaak wat betreft ruimte per vis betreft. En wat andere punten betreft niet slechter.

Ongetwijfelt zal je voorstel beter zijn voor de vissen. Dat advies heb ik destijds echter niet gekregen. En om nu meteen iemand daardoor als dierenbeul te bestempelen vind ik ongepast.

Overigens kan de grens nog lager gelegd worden en is het plaatsen van vissen in een bakje met filter of aqaurium ook niet diervriendelijk.
Nou, het beste zijn gewoon drijfkorreltjes aangepast aan de grootte van je vissen
Bij de dierenspeciaalzaak kreeg ik het advies om niet drijvend voer te gebruiken. Dit is niet goed voor sluiestaartvissen. Er is speciaal voer voor deze vissen dat naar de bodem valt.

Misschien verwarrend van mij, maar de vissen zitten in een ruime vierkanten bak inclusief een zuurstofplantje.
je dierenspeciaalzaak suckt en je bent geen dierenbeul, sorry daarvoor maar onwetendheid heeft hetzelfde effect op het leven van deze beestjes.

Berichten: 16

Re: Sluierstaartvissen en eten

Robjee schreef:
en het feit dat je andere vissen nodig hebt is omdat je ze in een kom onderbrengt dierebeul.


Het ligt maar net waar je de grens legt om iemand als dierenbeul te bestempelen.

Zonder mij verder te kennen vind ik het gevaarlijk om daar uitspraken over te doen.

Destijds heb ik advies gevraagd bij een dierenspeciaalzaak over formaat van de kom, aantal vissen, voeding, verzorging ervan etc.

Tot de dag van vandaag heb ik daar ruim aan voldaan.

Ook de gevolgtrekking die je maakt hoeft niet te kloppen. OMDAT ik ze in een kom heb, heb ik nieuwe vissen nodig. Sterven vissen niet buiten een kom?

Daarbij zijn de vissen bij mij beter af dan bij de dierenspeciaalzaak wat betreft ruimte per vis betreft. En wat andere punten betreft niet slechter.

Ongetwijfelt zal je voorstel beter zijn voor de vissen. Dat advies heb ik destijds echter niet gekregen. En om nu meteen iemand daardoor als dierenbeul te bestempelen vind ik ongepast.

Overigens kan de grens nog lager gelegd worden en is het plaatsen van vissen in een bakje met filter of aqaurium ook niet diervriendelijk.
Nou, het beste zijn gewoon drijfkorreltjes aangepast aan de grootte van je vissen
Bij de dierenspeciaalzaak kreeg ik het advies om niet drijvend voer te gebruiken. Dit is niet goed voor sluiestaartvissen. Er is speciaal voer voor deze vissen dat naar de bodem valt.

Misschien verwarrend van mij, maar de vissen zitten in een ruime vierkanten bak inclusief een zuurstofplantje.
je dierenspeciaalzaak suckt en je bent geen dierenbeul, sorry daarvoor maar onwetendheid heeft hetzelfde effect op het leven van deze beestjes.
Je dierenspeciaalzaak wil over het algemeen verkopen. En een vierkante bak is goed, zuurstofplanten zijn oo goed, regelmatig verschonen, zorgen voor zuurstof etc. prima, dierenbeul is dan een erg groot woord en niet van toepassing.Je vissen hebben het niet echt naar hun zin dat kan ik je wle vertellen, over het algemeen heeft 1 vis 1 vierkante meter water nodig om zich lekker te voelen, anderijzijds is een vis een scholendier.

En wat betreft het voer wat naar de bodem zinkt. Nou het enige wat je daarmee bereikt is dat het water vies wordt. Evenals overbevoering dan gaan ze veel meer poepen en ook dat vervuilt het water. Ik heb ook sluierstaarten met normale ogen bedoel ik dan he? Geen telescoopogen of hemelkijkers en deze eten juist drijfkorrels omdat je een eventueel teveel wat je dus niet moet doen eruit zou kunnen halen. Bevordert alleen de waterkwaliteit en dat is hun leefmilieu.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Sluierstaartvissen en eten

1 vierkante meter


Een vierkante meter zegt niet zoveel aangezien vissen in een 3D en niet in een 2D wereld leven. Je bedoelde denk ik dan ook 1 kubieke meter. Tevens verschilt de levensruimte die nodig is voor vissen van vis tot vis.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Sluierstaartvissen en eten

Ook de telescoopoog sluierstaarten hebben zinkend voer nodig en weten het prima te vinden. Alle sluierstaarten kunnen niet zo goed tegen "lucht" happen bij het eten, want dat kan tot gevolg hebben dat zo'n visje met z'n buik naar boven gaat drijven door de hoeveelheid lucht die het naar binnen werkt. In tegenstelling tot gewone goudvissen kunnen ze die lucht niet of slecht kwijt.

(@logic: Er is trouwens geen verschil tussen hoeveelheid poepen bij zinkend of drijvend voer. Overvoeren kun je in beide gevallen. Als je drijvend voer eruit moet gaan vissen omdat de vissen het niet hebben opgegeten dan heb je echt veel te veel gegeven. En ook drijvend voer valt uit elkaar en lost op in het water.)

Als je zorgt dat je kleine hoeveelheden voer geeft, 1x per dag, en verder nog wat planten in de bak hebt waar ze aan mogen knabbelen, kun je haast niet overvoeren en is de vervuiling beperkt.

Wat ik een keer heb gehad was dat de steentjes op de bodem te klein werden. De vissen groeiden en mijn flink gegroeide telescoopoog exemplaar kreeg zo'n steentje bij het "opzuigen" van het voer dwars in zijn bekje. Gelukkig kreeg hij hem zelf weer los na een halve dag worstelen. Maar grotere, ronde (kiezel)stenen op de bodem zijn dan beter. En zoals al gezegd, donkere stenen hebben de voorkeur, daar voelen ze zich prettig bij. Als de rugvin van je vissen overeind staat en de vissen regelmatig activiteit vertonen kun je er vanuit gaan dat ze zich prettig voelen.

Een kom zou ik niet zo gauw kiezen omdat een kom meestal aan de bovenkant smaller wordt, waardoor je hem eigenlijk maar half mag vullen om de oppervlakte te vergroten voor betere zuurstofopname. Dat beperkt de hoeveelheid water aanzienlijk en dat heeft weer gevolgen voor de tijdsduur van vervuiling en achteruitgang van het zuurstofgehalte.

Verder is gebleken dat goudvissen in kommen niet zo oud worden. Goudvissen kunnen vijftien tot twintig jaar oud worden met lengtes tot 40 cm (sluierstaarten 30 cm) en dat halen ze in kommen bij lange na niet. Veel zuurstof, goede doorstroming, sterke plantensoorten en veel vrije zwemruimte zijn voorwaarden voor een lang leven. In een ruimbemeten bak is het verstandig om niet meer dan 2 sluierstaarten te houden.

Zuurstof is vooral voor sluierstaarten een primaire levensvoorwaarde. Alle goudvissen hebben een hoog zuurstofgehalte nodig, en sluierstaarten zijn gevoeliger dan "gewone" goudvissen. Dus zo'n eerder genoemd zuurstofsteentje, aangesloten op een luchtpomp is echt geen overbodige luxe.

Verder zijn sluierstaarten niet zulke goede zwemmers en daarom zijn ze niet blij met een sterke stroming in het aquarium.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 3

Re: Sluierstaartvissen en eten

U heeft het er over 1x per dag voeren. Maar daar zijn mijn 2sluierstaartvissen het niet mee eens. want als ik ze 1x eten heb gegeven dan loop ik er savonds langs. Dan zwemen ze op je af en gaan ze happen en als ik dan verder loop, bij ze weg. Dan gaan ze gewoon weer verder waarmee ze bezig waren.

Ik heb nu een kom maar vraag op mijn verjaardag een gewoone aquarium(koudwater). Want ik vind een telescoop sluierstaatvis ook mooi. En ik heb gelezen dat een sluierstaartvis groter wordt in een aquarium dan ik een kom en dan ook langer leeft.

Ik ben in het begin bedonderd door een dierenwinkel. Ze gaven mij eerst het verkeerde voer dat dreef zo bleef mijn mooie sluistaart vis drijven heb ik dierenwinkel gebeld. Zeiden deze dat ik verkeerd voer had dus nu heb ik wel voer wat zinkt. En ze ver kochten mij ook nog het Aqua Safe veel te duur. het voer had me moeder gehaald maar ik had moeten vragen achter de kas om Aqua Safe. Het lag niet in de winkel "bij de hand". later toen het op was en ik nieuwe haald was het een stuk goedkoper!

Berichten: 329

Re: Sluierstaartvissen en eten

laat je vissen maar eens flink hongerig worden en geef ze dan eens veel minder voedsel, zo weinig dat niets ervan zelfs maar de kans krijgt om naar de bodem te zakken. Ben bang dat je ze veel te veel voedsel geeft en dat er allerlei bederf in je bak op kan treden hierdoor. Heb je een zuurstofpompje in je aquarium? je zou ook eens kunnen gaan zoeken in de dierenwinkel naar kleine meervalletjes die het naar de bodem gezonken en tussen de stenen belande voedsel opruimen.
just curious

Berichten: 1

Re: Sluierstaartvissen en eten

HoiHoi

Ik weet niet precies waar ik het moet posten dus ik zet hier even een reactie...

Welk eten geven jullie aan je sluierstaartvis?

Ik heb van de dierenwinkel Tetra Goldfisch mee gekregen

dit moest naar de bodemzakken maar dat doet het dus niet... Ook heb ik het idee dat ze het niet goed wegkrijgen...

Ik heb het fijn geperst en volgensmij is dat beter

De een hapt nu boven aan de rand het voer weg (Dit is niet goed heb ik gelezen dan krijgen ze lucht binnen)

en de andere hapt onder op de steentjes gelukkig

Reageer