Springen naar inhoud

Het doel van god

• Log in om te kunnen reageren

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2006 - 18:14

Stel god bestaat, wat zou zijn doel zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2006 - 18:21

Het hangt van de definitie van God af. Indien God Almachtig is, zou God volgens mij aardig doelloos zijn: alles ligt al binnen Zijn/Haar/Het bereik. Misschien is het doel van God dan om zijn doelloosheid aan ons te tonen, maar dat is vrij doelloos ;-)
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juli 2006 - 18:39

Iets kan alleen een doel hebben binnen de context van iets groters. En aangezien God meestal wel als iets alomvattends wordt beschouwd, is er dus geen ruimte meer voor een doel.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2006 - 18:57

Ervaring misschien? Het ervaren van afgescheidenheid..

want de eenheid zal god wel kennen, afscheiding.. lijkt me echter wel een concept dat past voor een god die zoekt.. en de mens die zoekt :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

abdel_malik

abdel_malik

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2006 - 23:53

God heeft geen doel, hij is het doel zelf. God heeft zichzelf als zijnde transcendent omschreven. Filosoferen over god is dus zinloos en misschien zelfs een beetje arrogant.

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 09:28

God heeft zichzelf als zijnde transcendent omschreven.

Laten we dan zeggen dat de mens God op deze wijze heeft omschreven, zodat we rustig verder kunnen praten.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 10:06

Winnen met dobbelen?

http://www.hawking.o...tures/dice.html
Point n'est besoin d'espÚrer pour entreprendre
Ni de rÚussir pour persÚvÚrer
(Guillaume le Taciturne)

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 10:41

De meeste mensen kunnen volgens mij niet accepteren dat we biochemische fabriekjes zijn die er op een gegeven moment gewoon mee ophouden.

Het godsbegrip heeft volgens mij als doel het kunnen accepteren van de beperkingen van het leven, daarbij het gevoel hebben dat je niet alleen bent, dat er een soort ouderfiguur is die op je let, voor je zorgt. God maakt de onbegrijpbare wereld voor veel mensen tot een overzichtelijker iets. Zoals Russell ben ik ook van mening dat God in deze zin voortkomt uit een soort angst. Het doel van God is dus die angst in te dammen, te beheersen.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 10:47

God heeft geen doel, hij is het doel zelf.

Maar dat is zo'n betekenisloos antwoord. Wat is dan precies het doel?

God heeft zichzelf als zijnde transcendent omschreven. Filosoferen over god is dus zinloos en misschien zelfs een beetje arrogant.

Geldt dat niet ook voor de bewering dat God zichzelf als zijnde transcedent zou hebben omschreven?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 11:41

God heeft zichzelf als zijnde transcendent omschreven.

Laten we dan zeggen dat de mens God op deze wijze heeft omschreven, zodat we rustig verder kunnen praten.

Niks daarvan... Laten we zeggen dat God dat over zichzelf heeft gezegd. Dus over het doel van God valt niet zoveel te zeggen. Wel over Gods doel met mensen.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 11:47

Niks daarvan... Laten we zeggen dat God dat over zichzelf heeft gezegd.

Dan nog altijd: dat de mens zegt dat God dat over zichzelf heeft gezegd.

Wel over Gods doel met mensen.

Idem: wat volgens de mens Gods doel is met mensen.

Ihsan

Ihsan

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 11:56

Het doel van God voor de mens is om hem op aarde te TESTEN of de mens verantwoordelijk kan omgaan met de allergrootste gift: FREE WILL. Als jullie verder uitleg willen dan hoor ik het wel.

Mvg. Ihsan
Er is een Waarheid die onafhankelijk is van iedere perceptie. Zoek deze waarheid en die zal je bevrijden.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 11:58

Het doel van God voor de mens is om hem op aarde te TESTEN of de mens verantwoordelijk kan omgaan met de allergrootste gift: FREE WILL. Als jullie verder uitleg willen dan hoor ik het wel.

Mvg. Ihsan

Graag.

Als de test overigens negatief uitpakt, d.w.z. de mens blijkt niet verantwoordelijk om met vrije wil om te gaan, is dat dan een mislukking van God?

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 12:44

Als dat het geval zou zijn: nat¨¨rlijk
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

abdel_malik

abdel_malik

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 13:11

De meeste mensen kunnen volgens mij niet accepteren dat we biochemische fabriekjes zijn die er op een gegeven moment gewoon mee ophouden.  

Het godsbegrip heeft volgens mij als doel het kunnen accepteren van de beperkingen van het leven, daarbij het gevoel hebben dat je niet alleen bent, dat er een soort ouderfiguur is die op je let, voor je zorgt. God maakt de onbegrijpbare wereld voor veel mensen tot een overzichtelijker iets. Zoals Russell ben ik ook van mening dat God in deze zin voortkomt uit een soort angst. Het doel van God is dus die angst in te dammen, te beheersen.

dit is ongeveer de eerste keer dat ik een athe´st rŰalistisch en eerlijk tegenover zijn eigen geloof aan zie kijken, chapeau. Het is inderdaad een logische stap om te geloven dat er meer achter het leven zit dan toeval en zinloosheid. Ik vind het dan ook raar dat er nog nihilisten zijn die gelovigen een bepaalde drang naar zingeving uit ongeloof (ongeloof in de gedachte dat het leven doelloos is) verwijten. Athe´sten zijn nihilisten die zichzelf voor de gek houden. Je kan geen betekenis toekennen aan iets dat geen grond heeft (alles is immers een gevolg van toeval). Ik vergelijk het altijd met iemand die zichzelf af probeert te zetten tegen lucht, zonder muur kan je jezelf niet afzetten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures