mieren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 142

mieren

Stel een mier heeft een lichaamshoogte van zo'n 3 mm (als hij met alle poten op de grond staat) ik pak de mier op en laat hem van 30cm hoogte weer terug op de grond vallen, dit is 100x maal zijn eigen lichaamshoogte.

De mier zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon doorlopen.

Maar hoe kan het dat een mier zo'n val kan overleven en een mens een val van 180meter (1,80 x 100) niet? Goed de bouw van een mens is compleet anders dan een mier, maar toch een val van 100x maal je lichaamshoogte is best veel vooral als ik kijk naar de pootjes van de mier:?: :shock:

Berichten: 30

Re: mieren

Je mag het zo niet zien, de valversnelling heeft te maken met de afstand die gevallen wordt (en de massa), niet met het aantal keer de lichaamslengte die gevallen wordt. Laat je een mier van het WTC vallen zal ze ook wel sterven (misschien ook niet gezien die beperkte massa...)

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: mieren

Een mier heeft iid een lage massa en valt dus minder snel keihard.

Maar dit gaat niet helemaal op. Sommige spinnen als een tarantula en een vogelspin kunnen helemaal niet goed tegen vallen hoe zit dat dan?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Berichten: 338

Re: mieren

Red BoriZ schreef:Een mier heeft iid een lage massa en valt dus minder snel keihard.

Maar dit gaat niet helemaal op. Sommige spinnen als een tarantula en een vogelspin kunnen helemaal niet goed tegen vallen hoe zit dat dan?
Het is toch zo als een dier 2x zo groot is, dat het dan 8x zo zwaar wordt?! :shock:

Berichten: 142

Re: mieren

Het is toch zo als een dier 2x zo groot is, dat het dan 8x zo zwaar wordt?!   :shock:


Welke afmeting bepaald dan de groote, je gewicht moet of in de lengte of in de breedte zitten :wink: als ik ga lopen als een mier 8) dan kan ik me wel een vergelijk in "groote" voorstellen, maar als ik rechtop sta klopt het niet meer ;)

Berichten: 338

Re: mieren

BakkerBart schreef:
Mafkees schreef:
Het is toch zo als een dier 2x zo groot is, dat het dan 8x zo zwaar wordt?!   :shock:


Welke afmeting bepaald dan de groote, je gewicht moet of in de lengte of in de breedte zitten :wink: als ik ga lopen als een mier 8) dan kan ik me wel een vergelijk in "groote" voorstellen, maar als ik rechtop sta klopt het niet meer ;)


Het maakt toch niet uit of je kruipt of recht op staat? Met 2x zo groot bedoel ik 2x zo lang, 2x zo breed en 2x zo hoog, dus je totale inhoud wordt 8x zo groot, dus je gewicht wordt ook 8x zo groot.

Berichten: 717

Re: mieren

De valversnelling doet er niet toe. Je mag die mier vanaf elk gebouw naar beneden gooien, hij zal net zo hard neerkomen. Waarom dat bij ons anders werkt is simpel. Het gaat om de verhouding tussen het gewicht en het oppervlak. Die verhouding is bij een mens ongunstiger als het aankomt op hoge gebouwen. Wij zullen een hogere eindsnelheid halen (max 200 km/h) en daardoor veel harder op de grond komen. Een mier zal een snelheid van 200 km/h tegen de grond ook niet overleven!

Berichten: 159

Re: mieren

Het maakt toch niet uit of je kruipt of recht op staat? Met 2x zo groot bedoel ik 2x zo lang, 2x zo breed en 2x zo hoog, dus je totale inhoud wordt 8x zo groot, dus je gewicht wordt ook 8x zo groot.


Los van de hele valversnellingsdiscussie: dit gaat natuurlijk niet zonder meer op. Als ik een houten kubus heb van gewicht X, dan is een loden kubus die 2x zo lang, 2x zo breed en 2x zo hoog is dus niet 8x zo zwaar. Er is ook nog zoiets als dichtheid...

Re: mieren

Ik wil even benadrukken dat de valversnelling is voor elk object gelijk is! Als ik een veertje of een stuk lood naar beneden laat vallen zijn ze in principe tegelijk beneden. Alleen ondervindt het veertje meer hinder van de luchtweerstand.

Dus.... Misschien als je de mier in een vacuum laat vallen? Dan heb je van de wrijving van de lucht geen last meer.

Berichten: 193

Re: mieren

Hallo,

Even terugkomen op een eerder antwoord dat sommige spinsoorten niet goed tegen vallen kunnen.

Ik heb ooit eens op een tentoonstelling van vogelspinnen de eigenaar horen zeggen dat een spin (in dit geval een vogelspin) bij een val haar achterlijf;dat meestal week is ;kan scheuren wat uiteraard de dood tot gevolg heeft.

Mvg,

Paul

Berichten: 338

Re: mieren

Bio schreef:
Mafkees schreef:
Het maakt toch niet uit of je kruipt of recht op staat? Met 2x zo groot bedoel ik 2x zo lang, 2x zo breed en 2x zo hoog, dus je totale inhoud wordt 8x zo groot, dus je gewicht wordt ook 8x zo groot.


Los van de hele valversnellingsdiscussie: dit gaat natuurlijk niet zonder meer op. Als ik een houten kubus heb van gewicht X, dan is een loden kubus die 2x zo lang, 2x zo breed en 2x zo hoog is dus niet 8x zo zwaar. Er is ook nog zoiets als dichtheid...


Ik had het er ook alleen maar over een grootteverandering en niet over een materiaalverandering. :shock:

Re: mieren

Kleine insecten vallen niet echt.Ze worden afgeremd door de lucht.Je mag een mier op 10000 m uit een vliegtuig werpen en hij zal het zeker overleven.Lucht om te ademen is ook geen probleem,hij heeft er zeer weinig nodig.Moest hij zo groot zijn als een mens,dan heeft hij de macht van een tractor.Iemand heeft eens dertig mieren opgesloten in een verzegelde reageerbuis van 25 cm³.Zonder verse lucht hebben ze het nog meer dan een maand overleeft.Moest alle leven op aarde uitsterven,dan zijn de mieren een van de laatste.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: mieren

Moest alle leven op aarde uitsterven,dan zijn de mieren een van de laatste.


Samen met de onverwoestbare kakkerlakken (die beestjes kunnen een nucleaire winter overleven :shock: )
Appareo decet nihil munditia?

Re: mieren

Als de straat vol zit met kakkerlakken en je bent de enige die er iets aan doet,dan is het dweilen met de kraan open.In dat geval zijn ze zeker onverwoestbaar.In de legerkeuken in Duitsland zat het vol en de zaak werd lekker doodgezwegen.Alleen de kok ging ze met emmers vol heet water te lijf.Het was zoals in het sprookje,voor ieder dode kwamen er twee bij.Ieder jaar ben ik in oorlog met de mieren en op zekere dag zullen ze over mijn graf wandelen.

Berichten: 283

Re: mieren

gast schreef:Ik wil even benadrukken dat de valversnelling is voor elk object gelijk is! Als ik een veertje of een stuk lood naar beneden laat vallen zijn ze in principe  tegelijk beneden. Alleen ondervindt het veertje meer hinder van de luchtweerstand.

Dus.... Misschien als je de mier in een vacuum laat vallen? Dan heb je van de wrijving van de lucht geen last meer.
Dan heb je ook geen levende mier meer...

Misschien heeft de mier er ook profijt van dat zijn gewicht over meerdere poten wordt verdeeld.

Reageer