oud Kwik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

oud Kwik

jaren geleden (mins 6) heb ik een oude kwik thermometer gebroken op myn kamer.

heb toen de thermometer weggegooid met doekje schoongemaakt ( was niet veel gemorst meen ik my te herinneren) en voor de rest geen zorgen over gemaakt.

Kan het zijn dat dit voorval nu zelfs 6 jaar na dato nog voor gezonheids problemen zorgt.

en er is wel allerlei info wat je moet doen als je met met kwik morst maar niet wat je moet doen met een al langer besmet omgeving. hoe los je dat op?

Is er een manier om er achter te komen of er nog schadelijke hoeveelheid kwik aanwezig is . ( zonder het huis aftebreken)

Ps: het was op tapijt :roll:

Berichten: 329

Re: oud Kwik

no worries :roll:
Kwik is weliswaar klein chemisch afval en hoort niet in ons milieu thuis, maar is vloeibare vorm totaal ongevaarlijk.Kwik is  in vloeibare vorm niet giftig en verdampt bij kamertemperatuur niet of nauwelijks.
http://www.rosebarometers.nl/serv03.htm
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: oud Kwik

Oei. Kwik kan heel giftig zijn. Als allereerste zou ik het tapijt vervangen, dit is echter niet voldoende lijkt me.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 329

Re: oud Kwik

oeps, wie heeft er nu gelijk....
Kwik heeft de naam één van de giftigste stoffen te zijn. Vloeibaar kwik is echter totaal ongevaarlijk. U zou het bij wijze van spreken op kunnen drinken zonder dat u het merkt. Het verlaat op natuurlijke wijze het lichaam. Een heel ander verhaal zijn kwikdampen en kwikverbindingen; deze zijn giftig, ja sommige zelfs dodelijk
zelfde site....
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: oud Kwik

Tapijt vervangen is natuurlijk de veiligste optie.

Kwik zal onder normale omstandigheden kwik(II)oxide vormen. Dit is zeer broos en zal in nog kleinere stukken uiteen vallen. Dit zal het reactieoppervlak zeer sterk vergroten.

http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/M1599.htm
Potential Health Effects  

----------------------------------  

Inhalation:  

Mercury vapor is highly toxic via this route. Causes severe respiratory tract damage. Symptoms include sore throat, coughing, pain, tightness in chest, breathing difficulties, shortness of breath, headache, muscle weakness, anorexia, gastrointestinal disturbance, ringing in the ear, liver changes, fever, bronchitis and pneumonitis. Can be absorbed through inhalation with symptoms similar to ingestion.  

Ingestion:  

May cause burning of the mouth and pharynx, abdominal pain, vomiting, corrosive ulceration, bloody diarrhea. May be followed by a rapid and weak pulse, shallow breathing, paleness, exhaustion, tremors and collapse. Delayed death may occur from renal failure. Gastrointenstinal uptake of mercury is less than 5% but its ability to penetrate tissues presents some hazard. Initial symptoms may be thirst, possible abdominal discomfort.  

Skin Contact:  

Causes irritaton and burns to skin. Symptoms include redness and pain. May cause skin allergy and sensitization. Can be absorbed through the skin with symptoms to parallel ingestion.  

Eye Contact:  

Causes irritation and burns to eyes. Symptoms include redness, pain, blurred vision; may cause serious and permanent eye damage.  

Chronic Exposure:  

Chronic exposure through any route can produce central nervous system damage. May cause muscle tremors, personality and behavior changes, memory loss, metallic taste, loosening of the teeth, digestive disorders, skin rashes, brain damage and kidney damage. Can cause skin allergies and accumulate in the body. Repeated skin contact can cause the skin to turn gray in color. A suspected reproductive hazard; may damage the developing fetus and decrease fertility in males and females.  

Aggravation of Pre-existing Conditions:  

Persons with nervous disorders, or impaired kidney or respiratory function, or a history of allergies or a known sensitization to mercury may be more susceptible to the effects of the substance.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: oud Kwik

http://www.lenntech.com/kwik.htm
Kwik: Glanzende, zilverkleurige vloeistof, de damp mengt zich goed met lucht, bij morsen kunnen er fijne druppels ontstaan die zich makkelijk verspreiden en zich hechten aan kleding en huid, reageert met vele metalen onder de vorming van amalganen, het lost niet op in water en is vloeibaar bij kamertemperatuur, is niet brandbaar, MAC-waarde 0,05 mg/m3
.

Die mac-waardes gelden bij een blootstelling van 8 uur per dag

http://www.chem.unep.ch/mercury/2001-ngo-s...sub1ngoatt1.pdf
NOTE 2

The following example illustrates how evaporation rates are effected by droplet

fragmentation.

Consider 1 ml of mercury in three forms: 1 drop, 1000 droplets and 10000 micro-droplets. It

is assumed that the contact surface area with the floor is negligible given the large surface

tension of mercury. Simple calculation shows that the total surface area is 4.83 cm² for one

drop, 48.3 cm² for 1000 droplets and 104.2 cm² for 10000 micro-droplets. Given that the

volatility of mercury at a temperature of 20°C is 0.056 mg/h.cm², the evaporation rates can be

calculated for the three cases.

The following table sets out the various evaporation rates as a function of droplet number.

................................One drop.............................Total

Number of..........volume............Surface..............Surface............Evaporatio

n

...drops..................(cm³)...............(cm²)..............(cm²)..........

...Rate (μg/h)

......1................... 1..................... 4.84.................... 4.84 ..................271

.1000 ...................0.001 ...............0.0484 ...............48.4 .................2710

10000 ..................0.0001 ..............0.0104 .............104.2................. 5835

Conclusion: the fragmentation of mercury (caused by splashing, brushing or water

jetting) is to be avoided since there is an increase of evaporation rate with the number of droplets.
http://ehs.unc.edu/environmental/mercury_f...mometer_Use.pdf
Mercury is a toxic substance that can create health risks in very small

amounts. Upon breaking a thermometer which contains 0.5 to 1.5 grams of mercury a

health risk can be created in a small room if the mercury is not cleaned up due to the

evaporation of the mercury which would be present in the air.
Gesteld dat Pyrel's thermometer een flinke was, dan mogen we gezien de laatste quote maximaal 1,5 g kwik verwachten. 1,5 g ~ 0,1 mL

gesteld dat dat 1 druppel is gebleven (worst case voor langdurige nalevering van damp) dan hebben we een oppervlak van 1,04 cm², en mogen we een verdampingssnelheid van 58,3 μg/h verwachten. Naarmate de druppel kleiner wordt door verdamping gaat dit langzamer natuurlijk.

Nou heb ik geen zin om iteratief te gaan rekenen maar gesteld dat de druppel lineair verdampt dan doet hij er 1.500.000/58 = 26000 uur ~ 3 jaar over. Per uur komt hierbij 58 μg kwikdamp in de lucht. Ik weet niet hoe groot Pyrel's kamer is, maar laten we zeggen 3x3x2,5 m= 23m³. Laten we zeggen dat door kieren e.d. elk uur 1 m³ lucht wordt ververst. De verwachte concentratie kwikdamp in de kamer zal dan ruwweg 58 μg/m³ bedragen. Dat betekent dus dat in worst-case omstandigheden Pyrel jarenlang in een omgeving juist op de mac-waarde van kwik heeft doorgebracht.

Maar: ten eerste zal de druppel uiteengespat zijn, waardoor de druppel sneller in oppervlakte is afgenomen. De concentratie kwikdamp zal dan de eerste tijd wel vrij hoog zijn geweest(>> mac-waarde), maar ook snel weer afgenomen.

Ten tweede hoop ik dat Pyrel's kamer beter is geventileerd, want 1 m³/h is wel erg weinig, kwik of geen kwik.

Tenslotte:

http://www.astro.ubc.ca/LMT/lm/index.html
The mercury is stabilized by a thin surface layer of oxide which forms naturally. Although pure mercury doesn't oxide alone, oxidation is catalysed by water vapour and impurities on time-scale of a few hours. This surface layer reduces the rate of evaporation of the mercury by more than five orders of magnitude.
Waaruit we dan weer mogen concluderen dat er al op termijn van enkele dagen een oxidelaagje gevormd zal zijn dat de verdamping, en daarmee de verwachte concentratie in de kamerlucht, fors verminderd heeft.

Kortom, het lijkt me dat verwacht mag worden dat de morsing enkele dagen een ongezonde lucht in de kamer heeft opgeleverd, en dat er mogelijk nog steeds wat kwikdamp in de kamerlucht te meten is, maar dat deze in elk geval na zes jaar vér onder de MAC-waarde zal liggen en dus geen reden tot ongerustheid of sloperijen meer mag zijn. Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: oud Kwik

Ga voor de zekerheid bloed laten prikken om de nier en leverfuncties te controleren + de kleine bloedspiegeling. als dat in orde is zal alles wel goed zitten.

De thermometer was doormidden gebroken en er was geen (zichtbare) inhoud gemorst zover ik kan herinneren.

De tijd die er all verstreken is minimaal 6 jaar geweest, maximaal 10 jaar.

en ik zit op een zolderkamer waar het zomers makelijk 30+ graden wordt.

Hoelang blijft gemorste kwik eigenlijk schadelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: oud Kwik

Hoelang blijft gemorste kwik eigenlijk schadelijk?
Altijd, echter aangezien kwik verdampt en dan verdwijnt in de buitenlucht neemt de schadelijkheid na verloop van tijd af. Net zoals JvdV dit al had verteld. Dit hangt onder andere af van de verdelingsgraad van het kwik.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: oud Kwik

"Kwik zal onder normale omstandigheden kwik(II)oxide vormen. Dit is zeer broos en zal in nog kleinere stukken uiteen vallen. Dit zal het reactieoppervlak zeer sterk vergroten."

Maar kwik verdampt zeg je, hoe vormt het dan kwik(II)oxide?

hoe kan je erachter komen dat een plek verontreinigd is. en is er een substantie dat het kan neutraliseren.

Berichten: 329

Re: oud Kwik

Pyrel schreef:
De thermometer was doormidden gebroken en er was geen (zichtbare) inhoud gemorst zover ik kan herinneren.
Ik heb het idee dat je zorgen hypochondrisch van aard zijn Pyrel.

Misschien kan Jan van de Velde nog eens een calculatie opmaken om je van je zorgen te bevrijden; zijn uitgangspunt was:
Gesteld dat Pyrel's thermometer een flinke was, dan mogen we gezien de laatste quote maximaal 1,5 g kwik verwachten. 1,5 g 0,1 mL
Da Capo dus. [/quote]
just curious

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: oud Kwik

Pyrel, stop met paniekeren. Nergens voor nodig.

De mens lijdt het meest

door het lijden dat hij vreest

en dat nooit op komt dagen

zo krijgt hij meer te dragen

dan God hem al te dragen geeft


(Nic. Beets)

Heel misschien dat je 6-10 jaar geleden hebt blootgestaan aan een dosis kwikdamp die mogelijk enkele dagen de MAC-waarde voor langdurige blootstelling heeft overschreden.

Je kansen om op hoge leeftijd vredig in je slaap te overlijden zijn daardoor niet aantoonbaar minder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 654

Re: oud Kwik

curious schreef:no worries :)
Kwik is weliswaar klein chemisch afval en hoort niet in ons milieu thuis, maar is vloeibare vorm totaal ongevaarlijk.Kwik is  in vloeibare vorm niet giftig en verdampt bij kamertemperatuur niet of nauwelijks.
http://www.rosebarometers.nl/serv03.htm
Kwik verdampt dan niet snel, maar de damp die er wel vanaf komt (nog steeds in redelijke hoeveelheden) is extreem giftig.

Maar een echt extreme blootstelling is een paar dagen boven de MAC niet. Het wordt pas gevaarlijk als je al maanden/jaren in de kwikdampen leeft (denk aan fabrieken die met kwik werken)

Berichten: 2

Re: oud Kwik

Zo een kleine thermometer zou ik me na al die jaren niet meer druk maken wanneer er geen verdere gezondheidsklachten ontstonden.

In mijn geval stond er een barometer van 65cm met een gigantisch kwikreservoir in een afgesloten kelder van4x3 gedurende 5 jaar.

De barometer was omgevallen waardoor de kwik verdampt was. Ik kwam er pas achter toen ik longklachten kreeg en ontlasting met bloed.

De omliggende goederen had ik nodig ivm met verhuizing. Ik had een elektrische kachel staan en maakte die toevallig schoon met wc papier het stof kleurde oranje op het witte wc papier. Is dat door de verdampte kwik die geoxideerd is????

Wanneer kwik lange tijd aan het verdampen is daalt dan een oxidelaag neer in de hele ruimte?

Zo een kleine thermometer zou ik me na al die jaren niet meer druk maken wanneer er geen verdere gezondheidsklachten ontstonden.

Reageer